پایان نامه کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره
همراه با پرسش نامه
110 صفحه
چکیده:
تمایلات جنسی پدیده ای است که اهمیت به آن امری واقع بینانه و نادیده انگاشتن آن از محالات می باشد، چرا که مانند سایر امیال غریزی انسان از آغاز تولد کودک وجود داشته است و متناسب با رشد او متحول و شکوفا می شود (آرمان، 1384). امروزه مشکلات جنسی بی نهایت شایع شده و به همین لحاظ برای کمک به تعداد زیادی از همسران یا افرادی که اینگونه مشکلات را تجربه می کنند نیاز قابل توجهی به خدمات درمانی وجود دارد. با توجه به این که زنان برخوردار از سلامت کامل جسمی، روانی و عاطفی، پایه های مستحکم زندگی خانوادگی سالم و توأم با سعادت هستند، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش شناختی - رفتاری بر دانش، نگرش و اعتماد به نفس جنسی زنان می باشد. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان متاهل 40-20 ساله بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. در مورد گروه آزمایش، 8 جلسه مشاوره شناختی – رفتاری اجرا شد و در مورد گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نشد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه دانش جنسی ( آن هوپر، 1992)، پرسشنامه نگرش جنسی (خوشابی و والایی، 1379) و پرسشنامه اعتماد به نفس جنسی ( آن هوپر، 1992). برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از شاخص های مرکزی و پراکندگی و آزمون های پارامتریک و ناپارامتریک همچون آزمون T و کای دو و آزمون ویل گاکسون و من ویتنی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مشاوره شناختی – رفتاری جنسی بر بهبود دانش جنسی ( 0001/0> p) و نگرش جنسی ( 0001/0> p) و اعتماد به نفس جنسی ( 0001/0> p) زنان موثر بوده است. همچنین بین دانش جنسی و نگرش جنسی زنان همبستگی معنی دار و مثبت وجود داشت.
واژگان کلیدی: دانش جنسی - نگرش جنسی - مشاوره شناختی - رفتاری جنسی زنان
پایان نامه کارشناسی ارشد بررسی تأثیر آموزش شناختی رفتاری بر دانش، نگرش و اعتماد به نفس جنسی زنان شیراز