گزارش کار اموزی شهرداری استان اردبیل
مقدمه
حسابداری بطور مختلفی بیان گردیده است ولی تعریفی که در حال حاضر مورد قبول اکثر مولفان و متخصصان و اساتید این فن قرار گرفته است:
آنرا عبارت از: فن ثبت ، طبقه بندی وتلخیص فعالیتهای مالی یک موسسه در قالب اعداد قابل سنجش بپول وتفسیر نتایج حاصل از بررسی این ارقام دانسته اند و دفترداری عبارت از فنی است که بوسیله آن عملیات پولی و عملیاتی که دارای ارزش پولی است در دفاتر مخصوص ثبت شده بطوریکه همواره نتایج مشروحه زیر از آن حاصل گردد.
- چه عملیاتی در یک موسسه انجام گرفته است.
- نتبجه این عملیات در یک سال مالی چه بوده است.
- وضع مالی موسسه دریک تاریخ و زمان معین چگونه است.
- تفسیر و تجربه و تحلیل گزارشها و صورتحسابهای مالی
بطوریکه از تعریف فوق برمی آید، مرحله ثبت وطبقه بندی را دفترداری وتلخیص فعالیتهای مالی و تفسیر نتایج آنرا حسابداری میگویند. در حقیقت حسابداری جنبه علمی دفتر داری راتشکیل میدهد و شامل مراحل ثبت وطبقه بندیست.
دردفترداری مترادف از دفتر روزنامه برای ثبت و از دفتر کل برای طبقه بندی استفاده میشود.
تعریف حسابداری برای شهردرایها که جزئی از حسابداری دولتی میباشد نمیتواند از حدود ضوابط بیان شده در تعریف فوق خارج باشد، منتها کلیه فعالیتهای مالی سازمانهای دولتی و شهرداریها بر اساس قوانین ومقررات وآئین نامه های مربوطه امکان پذیر است و در نهایت در طبقه بندی وتلخیص فهالیتها اثر مستقیم خواهد داشت. به عبارت دیگر فن ترکیب و تطبیق اصول وموازین متداول حسابداری از یک طرف با قوانین و مقررات مالی شهرداری از طرف دیگر اساس «اصول حسابداری شهرداریها در ایران» را تشکیل میدهد.
خصوصیات حسابداری شهرداری ها
حسابداری شهرداریها در مقام مقایسه با حسابداری بازرگانی جزئی از حسابداری دولتی میباشد و کلیه خصوصیات قائل شده در کتب و منابع مختلف حسابداری دولتی در مورد حسابداری شهرداریها نیز صادق است ولی حسابداری شهرداریها در مقایسه با حسابداری دولتی دارای ویژگی خاص میباشد.
دستگاه های اجرائی دولتی که اعتبار بودجه برنامه ای آنان از محل اعتبار بودجه کل کشور تامین و پرداخت میگردد، ایجاد کننده تعهدات و پرداخت کننده هزینه های انجام شده خواهند بود و هزینه های انجام شده را دردفاتر خود ثبت مینمایند و در آمد دولت در دستگاه دیگری (خزانه داری کل) متمرکز میگردد.
درصورتیکه در شهرداریها حسابداری در آمد و هزینه در یک واحد مالی مجتمع در دفاتر منعکس خواهد شد.
عنوان صفحه
تحقق درآمد و هزینه و ایجاد تعهد. 5
حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی. 6
تشریح فعالیتهای مرتبط باتخصص کار آموز و بیان اهمیت و ضرورت آن 10
بودجه و اصول حسابداری شهرداری ها 11
اسناد و دفتر مورد عمل در حسابداری شهرداری ها 13
موازنه حساب های دفاتر معین. 21
طرز تنظیم تراز عملیات دفتر کل و معین. 23
مراحل انجام هزینه در شهردای ها 23
پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران شهرداری. 30
درخواست وجه براساس حواله های پرداخت شده 32
کاهش یا افزایش تنخواه گردان حسابداری. 32
واریز تنخواه گردان حسابداری. 33
طرز تهیه و تنظیم صورت مغایرت بانکی در شهرداری ها 38
حسابداری درآمد و سایر منابع تامین اعتبار وسپرده ها 39
شرح فعالیت های انجام شده روزانه در محل کارآموزی. 43
طریقه ثبت عملیات مالی در آمد ها دردفاتر. 44
طریقه ثبت عملیات وام های پرداختنی در دفتر حسابداری. 45
استقراض از یک حساب برای استفاده در حساب دیگر. 45
حساب مطالبات از سایر حسابهای مخصوص 2000000. 46
گزارش کار اموزی رشته حسابداری در شهرداری استان اردبیل