دانلود روش تحقیق بررسی رضایت شغلی کارکنان با فرمت ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 22
چکیده :
رضایت شغلی نگرش کلی فرد نسبت به شغلش است . رضایت شغلی از این سو متغیری مستقل و از سوی دیگر متغیری وابسته است . موضوع این پژوهش بررسی رضایت شغلی کارکنان شرکت آب و فاضلاب استان لرستان به صورت متغیری وابسته و مقایسه آن با رضایت شغلی کارکنان در بعضی از کشورهای پیشرفته صنعتی دنیا است .
سه فرضیه اصلی و هیجده فرضیه فرعی بررسی شده اند . نتایج بررسی سه فرضیه اصلی به این صورت است : 1- رضایت شغلی کارکنان شرکت مذکور در سطح مناسبی نیست .
2- رضایت شغلی کلی کارکنان شرکت مذکور با متغیرهای پیش بین پژوهش همبستگی معناداری دارد . 3- رضایت شغلی کلیه کارکنان به جز با متغیر سطح درآمد ، با بقیه متغیرهای تعدیل کننده همبستگی معناداری ندارد .
بیان مساله ، اهمیت موضوع و هدف پژوهش
بدون تردید افراد ناراضی ، بازدهی پیوسته مطلوبی نخواهند داشت نبود رضایت شغلی باعث افزایش غیبت ، ترک خدمت ، جابجایی ، سوانحی حین کار و حتی کاهش رضایت از زندگی و مانند اینها می شود ، هزینه ترک خدمت و غیبت در صنایع کشور آمریکا که با عث کاهش بهره وری ملی آن کشور می شود ، به میلیاردها دلار می رسد و از سوی دیگر کارکنان درآمد قابل توجیهی را از دست می دهند ( استیپرز و همکارش ، 1991: 288 ) . اگر محاسبات مشابهی صورت بگیرد ، احتمالا هزینه های مذکور برای کشور ما نیز قابل تامل است .
در سالهای اخیر دولتهای بسیاری به منظور به حداقل رساندن هزینه های دولت و دستیابی به بهره وری بیشتر ، اقدام به واگذاری فعالیتهای قابل انتقال خود به بخش خصوصی کرده اند دلیل این نگرش نو عدم توجیه اقتصادی بسیاری از فعالیتهای دولت هاست . امروزه بیش از پیش مقرون به صرفه بودن هر فعالیتی مورد بررسی قرار می گیرند . هزینه های هر سازمان باید در مقابل درآمدهای آن قابل توجیه باشند . رضایت شغلی یکی از عمده ترین موفقیت یک سازمان است به گفته گوسیلین ( 2000 ) ، رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در دستیابی سازمان به هدفهایش است . اگر نیل به کارایی و اثر بخشی هدفهای سازمان باشند ، توجه به عوامل مربوط به آنها ، از جمله ابعاد گوناگون رفتار سازمان مثل رضایت شغلی اجتناب ناپذیر است ، هدف این پژوهش در راستای بررسی رضایت شغلی کارکنان دانشگاه پیام نور واحد بجنورد است .
فرضیه های تحقیق :
فرضیه 1- میزان رضایتمندی شغلی کارکنان با مدرک پائین تر در دانشگاه بیشتر از کارکنان در این دانشگاه است .
فرضیه 2- میزان رضایتمندی شغلی کارکنان با مدرک پائین تر در دانشگاه بیشتر از کارکنان با مدرک تحصیلی بالاتر در این دانشگاه است .
فرضیه 3- میزان رضایتمندی شغلی کارکنانی که سابقه ی کار اندک دارند بشتر از کارکنانی است که سابقه ی کار زیاد دارند .
تعاریف عملیاتی :
رضایت شغلی : نگرش کلی فرد نسبت به کارش می باشد . ( رابینز 1993 ص 315 )
رضایت شغلی : احساسات مثبتی است که افراد نسبت به شغلشان دارند ( آرنولد و فلامن 1998 ص 210 )
رضایت شغلی : عبارتست از دوست داشتن وظایف مورد لزوم یک شغل و شرایطی که در آن کار انجام می گیرد و پاداشی که برای انجام آن دریافت می شود . ( شوتز 1371 – ص 92 )
مروری بر ادبیات پژوهش
رضایت شغلی ترکیبی از خرسندی شناختی و خرسندی احساسی فرد نسبت به شغلش است . رضایت شناختی رضایتی است که بیشتر بر ارزیابی منطقی و عقلانی شرایط کار استوار است . بنابر این ، رضایت شناختی یک ارزیابی مبتنی بر مقایسه هاست که بر قضاوت های احساسی تکیه ندارد و ارزیابی شرایط ، فرصتها و در آمدها را در برمی گیرد . اما رضایت احساسی ارزیابی کلی فرد به طور احساسی نسبت به شغلش است . این رضایت، خوی و خلق خوب فرد واحساس خوب و مثبت وی را ، هنگام کار کردن نسبت به کارش نشان می دهد ( مومن ، 1993 ) .
بسیاری از پژوهشهای مرسوم درباره رضایت شغلی کارکنان مثل پژوهشهای سی مور و همکارانش ( 1991 ) . کار و همکارانش ( 1994 ) ، دی سانتیس و همکارانش ( 1996 ) . معتقدند که کارکنان کار با ثبات ، فرصتهای ارتقا و پاداشهای رضایت بخش را ترجیح می دهند .
دانلود روش تحقیق بررسی رضایت شغلی کارکنان