فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله تأملی بر وضع شناسی حقوق بشر در جهان کنونی

اختصاصی از فی ژوو مقاله تأملی بر وضع شناسی حقوق بشر در جهان کنونی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله تأملی بر وضع شناسی حقوق بشر در جهان کنونی


مقاله تأملی بر وضع شناسی حقوق بشر در جهان کنونی

تعداد صفحات :9

 

 

 

 

 

 

 

جدالهای فکری دوران رنسانس در مغرب زمین با تحول روش پژوهش و اندیشیدن همراه شد و افقهای تازهای را برای تفکر درباره انسان گشود و با نگرش جدید به انسان، جنبههای محسوس و مشهور حیات بشر بر سایر جنبهها تقدم یافت و اندیشمندان جهان غرب را به سوی قوانین بشری، برای اداره حیات جمعی و اجتماعی سوق داد، سرانجام در این جهت نهضتی شکل گرفت.

استاد شهید مرتضی مطهری در این خصوص بیان میدارند که: «در دنیای غرب از قرن هفدهم به بعد پابهپای نهضتهای علمی و فلسفی، نهضتی در زمینه مسایل اجتماعی و به نام حقوق بشر صورت گرفت. ژان ژاک روسو، ولتر و منتسکیو از نویسندگان و متفکرانیاند که در این زمینه تلاش قابل تحسینی داشتند. این گروه حقّ عظیمی بر جامعه بشریت دارند» (1)

کوششهای فراوانی از هنگامی که اعلامیه حقوق بشر و میثاقین تدوین و تصویب شدهاند برای جهانی کردن و تضمین رعایت آن شکل گرفته است که عموماً در تعهدات و کنوانسیونهای منطقهای و فرامنطقهای حقوق بشر نمایان گردیدهاند. ولیکن هنوز این پرسش باقی است که ماهیت قوانین و قواعد مربوطه به حقوق بشر چیست؟ و تا چه حدی دولتها خود را ملتزم به مراعات آن میدانند؟ ما در این مقال به دو پرسش فوق پاسخ خوهیم داد و به موضوع اَمریّت در حقوق بینالملل و موانع جهانی شدن و توسعه حقوق بشر خواهیم پرداخت.

حقوق بینالملل و قواعد آمره:

در عرصه حقوق و روابط بینالملل قواعدی نضج یافتهاند که تخطی از آن حتی با تراضی دولتها میسر نیست. این قواعد که بر اراده دولتها برتری پیدا کردهاند قواعد آمره نامیده میشوند.

کنوانسیون حقوق معاهدات 1969 م این قواعد را چنین تعریف کرده است: «قاعده آمره بینالملل قاعدهای است که با اجماع جامعه بینالمللی کشورها به عنوان قاعدهای تخلف ناپذیر که تنها با یک قاعده بعدی حقوق بینالملل عام با همان ویژگیها قابل تغییر میباشد، پذیرفته و به رسمیت شناخته شده است.»

بر اساس کنوانسیون معاهدات مرجع تشخیص قواعد جامعه بینالمللی است و منظور جامعه بینالمللی مطلق نیست بلکه جامعه بینالمللی نسبی است که مشتمل بر دستهبندیهای مؤثر در روابط بینالمللی است. بنابراین اگر چنین جامعهای قاعده­ای را کم و بیش بهعنوان قاعده آمره قبول داشته باشد، آمریّت خواهد یافت. متعاقب پیدایش مشکلاتی که در این تحلیل حقوقی راه یافت، سرانجام کمیسیون حقوق بینالملل مطابق ماده 66 کنوانسیون حقوق معاهدات، دیوان دادگستری لاهه را برای تشخیص این قواعد صالح دانست. کمیسیون حقوق بینالملل تا به حال تنها منع کاربرد غیر قانونی زور را جزء قواعد آمره شناخته است.

اهم نظریات درباره آمریّت:

میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و میثاق حقوق مدنی و سیاسی از قراردادهای بینالمللی تعهدآور هستند و واجد اعتبار حقوقی میباشند در حالیکه اعلامیه جهانی حقوق بشر در زمان تصویب واجد ارزش حقوقی نبود. صرف نظر از الزامی که در پرتو امضاء و تصویب میثاقین مزبور عاید یک کشور می شود. اکنون باید پرسید که کدامیک از موارد حقوق بشر در شرایط فعلی تا حدی مقبولیت بینالمللی یافته که صلاحیت آن از حوزه و قلمرو حقوق داخلی به عرصه بینالمللی کشیده شده باشد؟ در این خصوص نظریات متعددی ارائه شده است:

  1. حقوق بشر اساساً در صلاحیت ملی دولتهاست، ولی اگر نقض آن به روابط بینالمللی آسیب برساند، این موضوع با منافع بین المللی مرتبط میشود.

دانلود با لینک مستقیم


مقاله تأملی بر وضع شناسی حقوق بشر در جهان کنونی

طراحی فیلترهای اکتیو قدرت با UPQC

اختصاصی از فی ژوو طراحی فیلترهای اکتیو قدرت با UPQC دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

طراحی فیلترهای اکتیو قدرت با UPQC


طراحی فیلترهای اکتیو قدرت با UPQC

طراحی فیلترهای اکتیو قدرت با UPQC

75 صفحه در قالب word

 

 

 

 

چکیده:

این پایان نامه گذری مختصر بر فیلترهای اکتیو قدرت است که در آن به اجمال در مورد ساختار اولیه ، طراحی وانواع این فیلترها مورد بحث قرار می گیرند.

هدف اصلی این رساله اینست که روش های مختلف طراحی فیلتر های اکتیو قدرت را با به کار گیری سیستم Unified Power Qualit Conditioner یا به طور خلاصه UPQCرا مورد ارزیابی و کنکاش قرار دهد و با مقایسه آنها در نهایت بتواند روشهای بهینه و کاربردی را معرفی نماید.

  یک تفسیر مختصر اینست که یکی از عناصر شناخته شده در بهبود کیفیت توان UPQC است که شامل یک فیلتر اکتیو موازی، یک فیلتر اکتیو سری و لینک DC مشترک بین این دو فیلترمی باشد. این ترکیب که در سال ۱۹۹۸ ارائه شد، می تواند اعوجاجهای جریان ناشی از بارهای غیرخطی و ولتاژ منبع را جبران کرده و قابلیت اطمینان  شبکه را برای حفاظت بارهای حساس افزایش دهد .

به طور خلاصه می توان چکیده فصول موجود را بدین صورت ارائه نمود :

فصل دوم :

  کیفیت بد توان بدلیل تبعات نامطلوب اقتصادی آن، امروزه مورد توجه جدی قرار گرفته است.

UPQC در واقع ترکیبی از دو فیلتر فعال سری و موازی است که طرف dc آنها توسط یک خازن یا سلف به عنوان عناصر ذخیره کننده انرژی، به یکدیگر متصل شده است. این سیستم به طور همزمان قابلیت بهسازی و کنترل چند پارامتر شبکه را دارا است و می تواند در سیست مهای توزیع برای جبران بار هایی که جریان هامونیکی دارند، به کار رود.برای کنترل UPQC ابتدا سیگنال های مبنای جبرانسازی از روی سیگنال های اندازه گیری شده و با توجه به اهداف جبرانسازی استخراج می شود. در این فصل روش های استخراج سیگنال های مبنای جبران سازی در سه حوزه زمان، فرکانس و زمان- فرکانس مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین ضمن اشاره به رو شهای مورد استفاده برای کنترل مبدل های قدرت، روش کنترل ردیاب باند کلید زنی معرفی شده است. از تلفیق این روش با روش توان راکتیو لحظه ای می توان برای کنترل  UPQC استفاده کرد. شبیه سازی انجام شده با Simulink صحت عملکرد روش کنترل در حذف هارمونیک های موجود را نشان می دهد.

فصل سوم :

در این فصل به قابلیت های یکی از ادوات کنترل پذیر پیوسته سیستم های  ,Custom Power یعنی UPQC پرداخته می شود. در ابتدا پس از بیان ضرورت کاربرد ادوات  Custom Power , در شبکه های توزیع، ساختمان و اصول عملکرد UPQC بیان می شود. سپس استراتژی کنترلی جدید و اصلاح یافته ای با استفاده ازتئوری قاب مرجع همزمان برای UPQC ارایه می شود. با استفاده از این روش، نیازی به بکارگیری فیلت رهای بالا و پایین گذر که عموماً موجب ایجاد شیفت فاز و کاهش دامنه هارمونیک های عبوری از فیلتر ها می شوند نیست. از طرفی امکان تنظیم ولتاژ باس  dc با  استفاده از مدار کنترلی حلقه بسته ایجاد می شود و بطور همزمان آلودگی های موجود در بار (ازجمله عدم تعادلی) و منبع بهسازی (جبران) می گردد.

نکته برجسته روش پیشنهادی ایجاد توانایی متعادل سازی بار برای UPQC است.نتایج شبیه سازی توسط نرم افزار PSCAD/EMTDC بر روی یک شبکه توزیع نمونه تأیید کننده ایده و روش کنترلی ارائه شده دراین فصل بوده است.

فصل چهارم :

در UPQC فیلتر اکتیو موازی علاوه بر جبرانسازی توان راکتیو و هارمونیکهای جریان بار، موظف به تامین و ک نترل سطح ولتاژ DC است که این موضوع علاوه بر پیچیده کردن مدار کنترل فیلتر اکتیو موازی، محدوده توان عناصر آن را نیز افزایش می دهد .

برای حل این مشکل استفاده از یک یکسو کننده کنترل شده با کنترلر مستقل برای حفظ ولتاژ DC علاوه بر فیلتر اکتیو موازی در UPQC پیشنها د شد و به عنصر جدید UPQS که اول لغات (Universal Power Quality conditioning system) گفته می شود . از این عنصر به منظور تامین ولتاژ و جریان کاملأ سینوسی برای تغذیه بارهای حساس به کیفیت ت و ان استفاده می شو د . در این فصل ، کنترل UPQS با استفاده از تئوری توان راکتیو لحظه ای (pq) تحقیق و نتایج شبیه سازی با نرم افزار PSCAD/EMTDC ارائه شده است.

فصل پنجم :

اخیراً برای حذف هارمونیک ها در شبکه های قدرت، فیلترهای اکتیو مورد توجه و پیشرفت فراوان قرار گرفته اند. از مزایای این گونه فیلترها، حجم کمتر و مشخصات جبران کنندگی بهتر آنها نسبت به فیلترهای پسیو و مقابله خوب آنها با تغییرات اعوجاج خط است. در این فصل ایده های جدید برای ساختار فیلتر اکتیو قدرت بر اساس نظریه فیلترهای وقفی برای حذف اعوجاج های هارمونیکی در شبکه های قدرت تک فاز مطرح شده است. پایداری این تکنیک های جدید فیلتر اکتیو اثبات شده و شبیه سازی های لازم برای آنها انجام گرفته است. سپس مدارهای عملی آنها طراحی و ساخته شده و نتایج عملی مدارات ساخته شده نماینگر توانایی ها و مزایای این فیلتر اکتیو وقفی است. از مزایای مهم این تکنیک وقفی تخمین دقیق دامنه، فرکانس و فاز مؤلفه اصلی سیگنال ورودی است. به علاوه این ایده برای حذف اعوجاج از هر گونه شکل موج است و می تواند به راحتی به سیستم های دیگر و شبکه های سه فاز تعمیم داده شود. به علت وقفی بودن، این تکنیک قادر است خود را با تغییرات پارامتر های سیستم و محیط تطبیق داده و برای رفتار بهینه تنظیم شود.

 

فهرست مطالب :

فصل ۱-    مقدمه

فصل ۲-   مقایسه روش های کنترل سیستم UPQC و معرفی یک روش کنترل بهینه

۲-۱-    مقدمه

۲-۲-    تئوری توان لحظه ای

۲-۳-    پیکربندی UPQC

۲-۴-    روش های کنترل

۲-۴-۱-     تولید سیگنال مبنا

۲-۴-۲-     کنترل مبدل های قدرت

۲-۴-۳-     کنترل بهینه سیستم UPQC

۲-۵-    شبیه سازی

۲-۶-    نتیجه گیری

فصل ۳-   روش کنترلی  مناسب برایUPQC به منظور بهسازی جامع اغتشاشات مخلّ در کیفیت توان

۳-۱-    مقدمه

۳-۲-    UPQC ساختار و وظایف پایه ای

۳-۳-     کنترلUPQC

۳-۳-۱-     استراتژی کنترلی قسمت موازی

۳-۳-۲-     استراتژی کنترلی قسمت سری

۳-۴-    شبکه نمونه و مدل سازی اغتشاشات

۳-۴-۱-     بهسازی جریان

۳-۴-۲-     بهسازی ولتاژ بار در باس PCC

۳-۵-    نتیجه گیری

فصل ۴-   بهبود کیفیت توان با استفاده از UPQS در شبکه های توزیع

۴-۱-    مقدمه

۴-۲-    اشکال فیلترهای اکتیو

۴-۳-    ساختار UPQS

۴-۴-    استخراج سیگنالهای مرجع

۴-۵-    کنترل مبدلها

۴-۶-    نتایج شبیه سازی

۴-۷-    نتیجه گیری

فصل ۵-   طراحی و ساخت فیلتر اکتیو وقفی برای تخمین دقیق و حذف اغتشاشات شبکه های  AC

۵-۱-    مقدمه

۵-۲-    مدل ریاضی فیلتر اکتیو برای حذف اعوجاج از هر گونه شکل موج

۵-۲-۱-     یافتن  به صورت وقفی

۵-۳-    طراحی و ساخت فیلتر اکتیو وقفی برای حذف اعوجاج در شبکه ac تکفاز

۵-۴-    تخمین دامنه و فاز با فرض ثابت بودن فرکانس

۵-۴-۱-     اثبات پایداری سیستم

۵-۵-    تخمین دامنه، فاز و فرکانس در الگوریتم وقفی

۵-۶-    طراحی و ساخت مدار عملی

۵-۷-    نتیجه گیری

۵-۸-    پیشنهادات

مراجع

 

 

مقدمه

امروزه با گسترش کاربرد بارهای غیرخطی مانند مبدل های صنعتی،کوره های قوس الکتریکی و منابع تغذیه سوئیچینگ در شبکه های توزیع از یک سو و افزایش بارهای حساس الکترونیکی که نیاز به منبع ولتاژ ایده آل سینوسی دارند از سوی دیگر؛ مساله کیفیت توان مورد توجه جدی قرار گرفته است. همچنین رقابتی شدن بازار انرژی الکتریکی در بسیاری از کشورها، افزایش سرمایه گذاری در زمینه عرضه انرژی الکتریکی با کیفیت مطلوب را در پی داشته است.

یکی از روش هایی که برای بهسازی کیفیت توان موجود است، نصب UPQC در شبکه توزیع- بویژه در جاورت بارهای غیرخطی- می باشد. UPQC ترکیبی از دو فیلتر فعال سری و موازی می باشد که توسط یک عنصر ذخیره کننده، اتصال مشترک DC دارند(Fryze). این جبرانساز متعلق به نسل جدید ادوات بهساز کیفیت توان بوده و برای اولین بار تحت عنوان universal active filter در 1995 پیشنهاد شده است(Akagi) .

یکی از مهمترین قسمت های سیستم   UPQC بخش کنترل آن می باشد که وظیفه تولید سیگنال فرمان برای کنترل اینورترها را بر عهده دارد. در این فصل ضمن دسته بندی و مقایسه رو شهای کنترل سیستم UPQC به معرفی یک روش کنترل بهینه برای این سیستم پرداخته شده است. بخش 2 به تعاریف توان لحظه ای که اساس روش زمانی استخراج سیگنال مبنا م یباشد پرداخته است. در بخش 3 پیکربندی های رایج مدار قدرت سیستم مورد توجه قرار گرفته است. بخش 4 به بررسی روش های کنترل اختصاص دارد. در این بخش روش های کنترل در دو قسمت استخراج سیگنا لهای مبنا و کنترل مبد لهای قدرت بررسی شده است. در بخش 5 نتایج شبیه سازی ارایه شده و در پایان نتیجه گیری آمده است.

 

2. تئوری توان لحظه ای

با وجود اینکه تعاریف توان برای سیستم های سینوسی یکتاست؛ در حالت غیرسینوسی هیچ توافق عمومی برای استفاده از یک تعریف خاص وجود ندارد. تعاریف توان لحظه ای در دو حوزه زمان و فرکانس مطرح است. هم اکنون بدلیل کاربرد عملی در الگوریتم های کنترلی، تعاریف حوزه زمان بیشتر مورد توجه میباشد.

براساس تعاریف فریتس 1 از توان لحظه ای، توان راکتیو شامل بخش هایی از ولتاژ و جریان می باشد که در ایجاد توان اکتیو شرکت نمی کنند. بر این اساس توان های لحظه ای اینگونه تعریف می شوند:

 

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است

متن کامل را می توانید در ادامه دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن برای نمونه در این صفحه درج شده است ولی در فایل دانلودی متن کامل همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است

 


دانلود با لینک مستقیم


طراحی فیلترهای اکتیو قدرت با UPQC

جزوه کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع دکتر ناصر سلماسی دانشگاه صنعتی شریف

اختصاصی از فی ژوو جزوه کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع دکتر ناصر سلماسی دانشگاه صنعتی شریف دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

جزوه کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع دکتر ناصر سلماسی دانشگاه صنعتی شریف


جزوه کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع دکتر ناصر سلماسی دانشگاه صنعتی شریف

این جزوه به صورت پاورپوینت است.

این جزوه درس کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع دکتر ناصر سلماسی دانشگاه صنعتی شریف می باشد که به تشریح مباحث مطرح در این واحد درسی است.

این جزوه در 10 فایل پاورپوینت (بیش از 650 اسلاید) بوده و امیدواریم در جهت کمک به شما عزیزان مورد استفاده قرار بگیرد.


دانلود با لینک مستقیم


جزوه کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع دکتر ناصر سلماسی دانشگاه صنعتی شریف

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی مدل سازی و شبیه سازی راکتور دوغابی سنتز فیشر-تروپش جهت تولید سوختهای سنتزی

اختصاصی از فی ژوو پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی مدل سازی و شبیه سازی راکتور دوغابی سنتز فیشر-تروپش جهت تولید سوختهای سنتزی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی مدل سازی و شبیه سازی راکتور دوغابی سنتز فیشر-تروپش جهت تولید سوختهای سنتزی


پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی  مدل سازی و شبیه سازی راکتور دوغابی سنتز فیشر-تروپش جهت تولید سوختهای سنتزی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی  مدل سازی و شبیه سازی راکتور دوغابی سنتز فیشر-تروپش جهت تولید سوختهای سنتزی با فرمت pdfدر 150 صفحه.

این پایان نامه جهت ارائه در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی طراحی و تدوین گردیده است . و شامل کلیه مباحث مورد نیاز پایان نامه ارشد این رشته می باشد.نمونه های مشابه این عنوان با قیمت های بسیار بالایی در اینترنت به فروش می رسد.گروه تخصصی ما این پایان نامه را با قیمت ناچیزی جهت استفاده دانشجویان عزیز در رابطه با منبع اطلاعاتی در اختیار شما قرار می دهند. حق مالکیت معنوی این اثر مربوط به نگارنده است. و فقط جهت استفاده از منابع اطلاعاتی و بالابردن سطح علمی شما در این سایت ارائه گردیده است .                                                


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی مدل سازی و شبیه سازی راکتور دوغابی سنتز فیشر-تروپش جهت تولید سوختهای سنتزی

دانلود پایان نامه بررسی موانع استقرار سیستم آمار های دولت ( GFS )

اختصاصی از فی ژوو دانلود پایان نامه بررسی موانع استقرار سیستم آمار های دولت ( GFS ) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پایان نامه بررسی موانع استقرار سیستم آمار های دولت ( GFS )


دانلود پایان نامه بررسی موانع استقرار سیستم آمار های دولت  ( GFS  )

 

 

 

 

 

بررسی موانع استقرار سیستم آمار های دولت  ( GFS  )

 

چکیده :

سیستم آمارهای مالی دولت ( GFS  ) یک نظام هماهنگی بین المللی برای گزارش گری فعالیتهای مالی و بودجه ای دولت است که توسط صندوق بین المللی پول برای کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران الزامی شده است . اعمال این سیستم در حسابداری دولتی و          بودجه ای باعث به وجود آمدن شاخص های تحلیلی مورد نیاز برای بررسی های اقتصاد کلان میشود . همچنین شفافیت بودجه ای ، پاسخگوئی بهتر و بهبود بررسی عملکرد مدیران از نتایج استقرار این سیستم است .

هدف این تحقیق شناسائی موانع استقرار سیستم یاد شده در دستگاههای دولتی ایران و سپس ارائه پیشنهاد برای رفع این موانع است . برای پاسخگوئی به مسئله تحقیق و دستیابی به هدف فرضیه های به این شرح تدوین شد :

  1. کمبود نیروی انسانی متخصص و کارآزموده در زمینه حسابداری مانع عمده ای در ارجای سیستم GFS است .
  2. استفاده محدود از گزارش های مالی دولتی در تصمیم گیری مدیران و سایر تصمیمات کلان اقتصادی انگیزه عمومی برای استقرار سیستم های جدید از جمله GFS را کاهش میدهد .
  3. سیستم GFS به دلیل مغایرت با قوانین مالی دولتی در برخی موارد نیازمند اصلاح و تطبیق است .

 

در این پژوهش گردآوری اطلاعات توسط ارسال پرسشنامه به جامعه آماری تحقیق ، شامل ذیحسابان و حسابرسان سازمان امور اقتصادی و دارائی ، حسابداران دولتی ، حسابرسان دیوان محاسبات و معاونین مالی دستگاههای دولتی که در محدود جغرافیائی استان فعالیت میکنند انجام شده است . تجزینه وتحلیل های آماری شامل آزمون فرضیات و آزمون فریدمن روی اطلاعات 80 پرسشنامه تکمیل و با استفاده از نرم افزار SPSS  انجام شده است .

پس از تجزیه و تحلیل داده ها هر سه فرضیه در سطح 95% اطمینان پذیرفته شده اند . آزمون فریدمن نشان میدهد که برتری و ارجحیتی بین فرضیه ها وجود دارد و به ترتیب فرضیه سوم ، دوم و اول در اولویت تاثیر هستند . در پایان براساس یافته های پژوهش پیشنهادها و راهکارهائی ارائه شده است .

 

واژه های کلیدی :

سیستم GFS  ،  حسابداری  ،  بودجه  ،  صورت های مالی دولتی

 

مقدمه :

حسابداری را زبان واحدهای تجاری خوانده اند . به عبارت دیگر اطلاعات سیستم های مالی نشان دهنده چگونگی وضعیت اقتصادی واحد گزارش شونده است . و رنون کام  1 ( 2000 ) در کتاب نظریه خود ، تولد حسابداری و رشد و پیچیده شدن آن را همگام با رشد و گسترش فعالیتهای اقتصادی می داند . هرگاه نوع جدیدی از داد و ستد و معاملات اقتصادی شروع میشود ، حسابداری در واکنش ، شکل جدیدی از عملیات مالی را برای خدمت به آن ارائه میدهد .

اطلاعات لازم برای بررسی های اقتصادی در سطح خرد ( یک بنگاه اقتصادی ) را میتوان از طریق تجزیه و تحلیل گزارش های سیستم حسابداری به دست آورد . ولی این مسئله در بررسی های اقتصادی در سطح کلان صدق نمی کند و سیستم هالی مالی ( که در این جا حسابداری دولتی بیشتر مد نظر است ) اطلاعات مورد نیاز تحلیل گران اقتصاد کلان را تامین نمی کند و در           صورتی که بخواهیم بین بخش های مختلف اقتصاد یا بین اقتصاد چند کشور مقایسه انجام دهیم صورت های مالی دولتی قابل استفاده نیست .

البته اطلاعاتی که مورد نیاز تصمیم گیرندگان و تحلیل اقتصادی است ، قابل دسترسی و             جمع آوری توسط سیستم های حسابداری دولتی است ولی الگوی تهیه گزارش ها ، به شکل حسابهای مستقل ، باعث می شود صورت های مالی دولتی در این زمینه قابل استفاده نباشد .

این موضوع سازمانهای جهانی ، مانند صندوق بین المللی پول ، که احتیاج به اطلاعات و آمار مقایسه ای بین کشورهای مختلف دارد را به این فکر انداخت که به ابداع نظام های هماهنگ گزارش گری بپردازد ، تا از طریق این نظام ها  اطلاعات لازم برای بررسی های کلان اقتصادی فراهم شود .

از جمله این نظام ها سیستم آمارهای مالی دولت GFS  و نظام حساب های ملی ( SNA   ) و طبقه بندی هزینه ها بر مبنای وظائف دولت ( COFOG ) است . از طریق اعمال این نظام ها آمارهای مورد نیاز تحلیل های اقتصادی در سطح کلان توسط سیستم های مالی دولتی تهیه و قابل استفاده میشود .

هدف نظام آمارهای مالی دولت GFS  تدوین و ارائه گزارش های مورد نیاز سیاستگزاران ،  تصمیم گیرندگان ، مدیران بخش های دولتی ، نمایندگان مجلس و آحاد مردم است . نظام یاد شده برحسب اصطلاحات استانارد حسابداری تعریف شده است و نقش مهمی در طراحی  سیاستها ، شناسائی نحوه تخصیص منابع به بخش های مختلف ، معرفی فعالیتهای دولت وارزیابی عملکردها ایفا می کند و همچنین مبنائی برای پاسخگوئی دستگاههای اجرائی نسبت به عملکرد خود و سرانجام تحلیل های مالی ، اقتصادی و اجتماعی عملیات اجرای بودجه به شمار می رود .

پژوهش گران در این پژوهش سعی بر معرفی این سیستم و بررسی موانع اجرای آن در ایران نموده اند.

 

مفاهیم و روش های حسابداری ناظر بر سیستم GFS 

 

مفاهیم مالی :

همان طور که ذکر شد نظام آمارهای مالی دولت آمارهای اقتصادی خود را از سیستم حسابداری استخراج می کند . در این قسمت به شرح اصول و روش های حسابداری مورد استفاده در GFS  پرداخته میشود و معادل هائی که برای مفاهیم حسابداری در نظام GFS  وجود دارد بررسی میشود .

در سیستم GFS از دارائی ها و تعهدات یک واحد نهادی تحت عنوان « انباشت » یاد میشود و رویدادهای مالی تعبیر به « جریان » میشود . با ثبت دو طرفه جریان ها ، انباشت ها در ارتباط با یکدیگر قرار می گیرند به صورتی که ثبت جریان مرتباً  انباشت ها را تغییر میدهد و میتوان گفت ارزش هر انباشت برابر ارزش تجمعی تمام جریان هائی است که روی این انباشت ها اثر  میگذارند . جریان ها به دو نوع معاملات و عملیات ( داد و ستد ) و سایر جریان ها تقسیم میشوند . تغییراتی که در ارزش دارائیها و بدهی ها ایجاد میشود و ناشی از داد و ستد نیست تحت عنوان سایر جریان های اقتصادی طبقه بندی میشود .

مبنای حسابداری پذیرفته شده در دستورالعمل GFS سال 1986 مبنای نقدی بود . تنها برخی داد و ستد های غیرپولی انتخابی بعنوان اقلام یادداشتی نیاز به ثبت داشت  . امام در نظام GFS تجدید نظر شده جریان  ها براساس روش تعهدی ثبت میشوند . بنابراین داد و ستدهای غیرپولی به طور کامل به ثبت میرسند .

 

مزایائی که باعث انتخاب مبنای تعهدی شده است عبارتند از :

  1. در روش تعهدی زمان ثبت با زمان واقعی رویدادها هماهنگ است ، در صورتی که در روش نقدی رویدادهای غیرپولی تا زمان مبادله وجه نقد با تاخیر ثبت روبرو میشوند .
  2. روش تعهدی اطلاعات جامع تری ارائه میدهد ، درمبنای نقدی تنها اطلاعات رویدادهای نقدی و پولی در سیستم موجود است اما در روش تعهدی هم اطلاعات رویدادهای نقدی و هم رویدادهای غیرنقدی در اخیتار قرار می گیرد .
  3. روش تعهدی وضعیت مالی را بهتر افشاء میکند ، برخی فعالیت های غیرنقدی به ویژه هزینه های معوقه پیش از آن که در گزارش های بر مبنای نقدی گزارش شوند ، آثار اقتصادی دارند و مبنای نقدی به علت تاخیر در ثبت این آثار را نشان نمی دهند . درحالی که در گزارش های تعهدی این گونه موارد و آثار اقتصادی آن ها لحاظ میشود . رهنمود کمیته بخش عمومی انجمن بین المللی حسابداران ( IFAC – PSC ) نیز نظام حسابداری دولتی را مطلوب میداند که بتواند گزارش های قابل اعتمادی از دیون معوقه ارائه کند . همچنین دستورالعمل شفاف سازی بودجه صندوق بین المللی پول در پاراگراف 128 مربوط به ارزیابی بدهی های معوقه عنوان میدارد ، ناکامی در شناسائی مطالبات معوقه چه در طرف بدهکار و چه در طرف بستانکار علاوه بر این که نشانه ای است جدی از سوء مدیریت بودجه ای ، میتواند مانعی جدی برسر راه شفافیت بودجه ای هم به حساب آید . هر چقدر تعداد بدهی های معوقه گزارش نشده بیشتر باشد . تصویری مخدوش تر از آستانه تامین مالی کسر بودجه یا مالیات ستانی ارائه میشود . هر اندازه میزان پرداختهای معوقه دولت ( برای مثال به عرضه کنندگان کالا و خدمات و کارمندان و مستمری بگیران ) بنیادی تر و دائمی تر باشد به همان اندازه حسابداری نقدی دولتی کسری بودجه واقعی دولت را کم تر از حد برآورد می کند .
  4. مبنای تعهدی کاربرد بیشتری در مدیریت نقدینگی دارد زیرا تعیین قدرت پرداخت و جریانهای نقدی آتی در مبنای نقدی به دلیل از دست رفتن اطلاعات مربوط به تاخیرات مشکل تر است .
  5. ایجاد تفاوت بین هزینه و بهای تمام شده تحصیل دارائی در روش نقدی متداول در حسابداری دولتی مخارج مربوط به تحصیل دارائی به محض پرداخت هزینه تلقی میشوند . در صورتیکه در روش تعهدی این هزینه ها سرمایه ای شده و با استهلاک سالانه طی چند دوره هزینه میشوند .
  6. هماهنگ شدن با سایر نظام های آمار اقتصادی و بودجه ای به جز GFS نظام های آماری دیگران مانند حساب های ملی ، تر از پرداخت و آمارهای مالی و پولی ، از روش تعهدی استفاده میکنند . بنابراین استفاده از روش تعهدی در GFS باعث هماهنگی و یکپارچگی بیشتر میشود .
  7. سنجش عملکرد مدیران ، در صورتیکه از مبنای نقدی استفاده شود تاثیر رویدادهای غیرنقدی در گزارشهای مالی از زمان ایجاد در یک دوره مالی تا زمان دریافت و پرداخت نقدی در دوره های مالی بعدی به تعویق می افتد . در نتیجه ممکن است تاثیر فعالیت مدیر در یک دوره به حساب عملکرد مدیران دوره های بعدی گذاشته شود . مبنای تعهدی ، اثرات هر رویداد را در زمان ایجاد در گزارشها وارد میکند و سنجش عملکرد مدیران بر مبنای گزارش های مالی را تسهیل میکند .

با عنایت به مزایای مترتب بر مبنای تعهدی در حسابداری دولتی ، میتوان گفت یکی از ویژگیهای اساسی نظام GFS مبنای حسابداری منتخب آن است که چشم پوشی و حذف آن میتواند کارائی نظام GFS را تا حد زیادی تحت الشعاع قرار دهد .

به طور کلی میتوان گفت GFS تمامی روش های ارزش گذاری متداول در حسابداری را پذیرفته است ولی نزدیک بودن به ارزش های جاری و منصفانه و واقعی بودن ارزش ها را توصیه کرده است .

حالت ویژه عملیات و فعالیت های دولتی اغلب ارزیابی دقیق ارزش داد و ستدها در حسابداری دولتی را نسبت به حسابداری انتفاعی مشکل و گاهی غیرممکن می سازد . در نتیجه با در نظر گفتن مفاهیم اهمیت و صرفه و صلاح اقتصادی باید حداکثر تلاش برای ارزش گذاری صحیح صورت گیرد .

 

صورت های مالی اساسی در سیستم GFS

گزارش های مالی مورد نیاز برای اهداف سیستم GFS باید به گونه ای باشد که تجزیه و تحلیل مالی و اقتصادی را امکان پذیرد کند . به عبارت دیگر شاخص هالی مالی مختلف برای بررسی و مقایسه عملکرد دستگاهها و دولت ها فراهم آورد . بدیهی است گزارش های سنتی حسابداری دولتی براساس گروه حساب مستقل نمی تواند چنین زمینه ای ایجاد کند . به همین دلیل GFS تمایل به استفاده از گزارش هائی شبیه به صورت های مالی حسابداری انتفاعی دارد تا بتواند شاخص های مورد نظر خود که از آن ها بعنوان معیارهای تحلیلی یاد می کند ، بدست آورد .

 

صورت های مالی اساسی در سیستم GFS عبارتند از :

  1. صورت وضعیت عملیات دولت
  2. صورت وضعیت سایر جریان های اقتصادی
  3. ترازنامه
  4. صورت وضعیت منابع و مصارف وجوه نقد

سه صورت وضعیت اول در تلفیق با یکدیگر نشان دهنده کلیه تغییر در انباشت ها ( دارائی و بدهی ها ) ناشی از جریان ( رویدهای مالی ) هستند . صورت وضعیت چهارم ورودی و خروجیهای نقدی را با استفاده از طبقه بندی مشابه صورت وضعیت عملیات دولت ثبت میکند . 

 

صورت وضعیت عملیات دولت :

این گزارش تغییرات در انباشت ها ناشی از داد و ستدهای کل بخش دولت را نشان میدهد داد و ستدها بیشترین سهم از اجرای سیاست بودجه ای را تشکیل می دهند . بنابراین چنین گزارشی میتواند نشان دهنده اثر سیاست بودجه ای بر ارزش ویژه کل بخش دولت باشد.

نکته قابل توجه در مورد صورت وضعیت عملیات دولتی این است که سود و زیان های ناشی از تغییرات سطح قیمت ها و سایر تغییرات مقدار دارائی ها را به حساب نمی آورد زیرا اجزای تغییر در ارزش ویژه داد و ستدها میتواند به طور مستقیم به سیاستهای دولت منتسب شود چرا که دولت میتواند داد و ستدها را کنترل نماید ولی در مورد سایر جریان های اقتصادی اعمال کنترل امکان پذیر نیست .

خالص وام دهی ( + )  وام گیری ( ـ )  معیاری است که نشان میدهد دولت چه میزان از منابع  مالی خود را در اختیار سایر بخش های اقتصادی قرار داده یا چه میزان از منابع ایجاد شده   توسط بخشهای دیگر استفاده کرده است . از این رو میتواند در تحلیل اثرگذاری مالی فعالیت دولت بر بقیه اقتصاد از آن بهره گرفت .

 

خالص / ناخالص تراز عملیاتی

تفاوت در خالص و ناخالص در این است که خالص تراز عملیاتی مصرف سرمایه ثابت را نیز بعنوان هزینه لحاظ میکند ولی در ناخالص تراز عملیاتی این هزینه آورده نمیشود .

به هر حال استفاده از تراز خالص مرجع است ولی در صورتی که برآورد صحیحی از مصرف سرمایه ثابت در دست نباشد میتوان از ناخالص تراز استفاده کرد .

 

صورت وضعیت سایر جریان های اقتصادی

این گزارش تاثیر رویدادهای اقتصادی غیر از داد و ستد ها را بر ارزش ویژه بخش دولت نشان میدهد . این رویدادها یا باعث تغییر در ارزش دارائی ها و بدهی میشوند یا در مقدار آنها تغییر ایجاد میکنند . قلم تراز کننده این صورت حساب « تغییر در ارزش ویژه حاصل از سایر جریانهای اقتصادی » است .

تغییرات در ارزش دارائی و بدهی میتواند ناشی از تغییرات سطح عمومی قیمت ها یا تغییر نرخ ارز باشد .

تغییر در مقدار دارائی و بدهی میتواند حاصل رویدادهای طبیعی ، حوادث غیرمترقبه و طبقه بندیهای مجدد باشد .

 

ترازنامه :

الگوی تهیه ترازنامه در سیستم GFS بشرح زیر است :

ترازنامه ، انباشت ها ( دارائی ها و بدهی ) را در انتهای دوره مالی نشان میدهد . ارزش ویژه نیز که بعنوان مجموع دارائی ها منهای بدهی تعریف میشود در تراز نامه آورده میشود تغییر در ارزش ویژه معیار مناسبی برای ارزیابی ثبات فعالیت های مالی است . ممکن است رسیدن به ارزش بازار برخی دارائی های غیرمالی دولت دشوار باشد بنابراین برخی تحلیل های ویژه به جای کل دارائیها تنها بر دارائی های مالی بخش دولت تمرکز دارند . در نتیجه ارزش ویژه مالی که در الگوی ترازنامه آمده است بعنوان کل دارائی های مالی منهای کل بدهی ها تعریف شده است .

 

طلای پولی و حق برداشت مخصوص

طلای پولی شامل سکه ها و شمش های طلا و نقره است که پشتوانه پول کشور و در اختیار            بانک مرکزی است . حق برداشت مخصوص ، دارائی های ذخیره بین المللی است که توسط صندوق بین المللی پول ایجاد شده است .

طلای پولی و حق برداشت مخصوص دارائی هائی هستند که معادل آن ها هیچ بدهی نظیری  وجود ندارد .

 

صورت وضعیت منابع و مصارف نقدی

با این که ثبت جریان ها با روش تعهدی مطلوب است اطلاعات منابع و مصارف نقدی نیز برای ارزیابی نقدینگی کل بخش دولت مهم است . صورت وضعیت منابع و مصارف نقدی کل مبلغ نقدی ایجاد شده یا جذب شده توسط  ( 1 ) عملیات جاری ( 2 ) داد و ستد در دارائی های غیرمالی ( 3 ) دادو ستدهائی که مستلزم دارائی ها و بدهی های مالی به جز وجوه نقد خود است را نشان میدهد . خالص تغییر در وضعیت نقدینگی دولت مجموع خالص وجوده دریافتی آن از این سه منبع است .

اعمال مبنای نقدی در تهیه صورت وضعیت منابع و مصارف نقدی باعث تفاوت هائی بین صورت حساب و صورت وضعیت عملیات دولت شده است . که مقایسه تحلیلی این موارد مغایرت اطلاعات اضافی مفیدی به دست میدهد .

 

این موارد بر دو دسته اند :

  • داد و ستد هائی که در آینده بصورت نقدی تسویه میشود .
  • داد و ستد هائی که ماهیت نقدی ندارد ( مانند مصرف سرمایه ثابت و داد و ستدهای پایاپای ) .
  • تعداد صفحه :54

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پایان نامه بررسی موانع استقرار سیستم آمار های دولت ( GFS )