ارزشیابی
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
بیان مسأله
ضرورت پژوهش
اهداف پژوهش
هدفها
تجارب یادگیری
ارزیابی فراگیر
تعریف ارزشیابی:
انواع ارزشیابی
الف : ارزشیابی پایانی ( sammative Evaluation)
ب : ارزشیابی تکوینی یا مستمر ( Formative Evluation
1. ارزشیابی زمینه ( Context Evaluation)
2. ارزشیابی درونداد ( Input Evaluation)
3. ارزشیابی فر آیند ( Process Evaluation)
4. ارزشیابی برونداد( Product Evaluation)
الف.اصطلاحات و مفاهیم ارزشیابی و امتحانات
ب. ارزشیابی تکوینی و شیوه اجرای آن
ارزشیابی آغازین( Preassessment)
ارزشیابی تشخیصی (Dignostic evaluation)
ارزشیابی تراکمی یا پایانی( Summative evaluation)
هدف ارزشیابی تکوینی یا مستمر
ارزشیابی واثربخشی
فرایند تهیه ،اجرا وارزیابی برنامه
اهمیت ارزشیابی
اهداف برنامه های ترویجی
اهداف ارزشیابی
اهداف عملیاتی ارزشیابی
ویژگیها عمومی ارزشیابی
انواع ارزشیابی
انواع ارزشیابی از نظر زمان اجرا
نموداربررسی عملکرد وتغییر برنامه
مراحل ارزشیابی
مراحل برنامه ارزشیابی
روشهای ارزشیابی
ارزیابی اثربخشی
نتیجه گیری
راهکارها
منابع
چکیده
ارزشیابی وسیله ای برای تحقیق اهداف آموزشی به شمار می آید و یکی از فنونی است که آشنایی با آن برای معلمان ضروری است
در این پژوهش « چگونگی تاثیر ارزشیابی در بهبود یاد دهی یادگیری و اصلاح برنامه ها وروش ها » مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از شیوه ها و تبیین مسائل ارزشیابی این نتیجه به دست آمده ا ست که ارزشیابی ، معلم و دانش آموز را در دستیابی مطمئن به هدفهای تربیتی و آموزشی کمک می کند و با نشان دادن نقاط قوت وضعف فرایندهای تدریس و یادگیری موجبات اصلاح و بهبود به موقع آنها را فراهم می سازد .
بنابر این برای نیل به این هدف باید مسائلی همجون افزایش کیفیت ارزشیابی ، ایجاد تنوع در شیوه های ارزشیابی ، تاکید بر نحوه استفاده از نتایج امتحان و .... مورد توجه واقع شود
مقدمه
یکی از اهداف اساسی آموزشی و پرورش ، آشنا کردن دانش آموزان با مسائل مختلف زندگی اجتماعی در کشور و یادگیری مواجهه منطقی با آن مسائل است .
این نگرش و مواجهه منطقی باعث بهبود کیفی زندگی افراد جامعه می شود .
بنابر این یکی از فنون مورد مطالعه معلمان فن ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان است اگر ارزشیابی در درس به کار رود معلمان را قادر می سازد که یادگیری های دانش آموزان را به نحو چشمگیری بهبود بخشد
ارزشیابی صحیح و آگاهی از نتایج آن باعث می شود دانش آموزان بیاموزند که چگونه یا د بگیرند و معلمان می آموزند که چگونه و با چه روشی یاد بدهند اگر مربی از همان آغاز به انتقال یک طرفه دانش و معلومات رو کند و دانش آموز هیچ تفکری در مورد معلومات نداشته باشد و آنها را بیان نکند . امر یادگیر ی به نحو مطلوب انجام نخواهد گرفت .
هدف از ارزشیابی تشخیص وضعیت دانش آموز در امر یادگیری – رشد ، پیشرفت و بهبود است .
پس ارزشیابی و تدریس نباید هیچ گاه جدا از یکدیگر باشند
تعداد صفحات: 45
ارزشیابی