مقدمه
2 1-1- تعاریف
2 1-2- حادثه
3 1-3- خطر
3 1-4- تشخیص خطر
3 1-5- اتفاق
3 1-6- ریسک
3 1-7- ریسک قابل تحمل
3 1-8- انواع خطرات
3 1-8-1- شناسایی خطر
4 1-8- 2 - ریسک
4 1-8-3 - طراحی بر مبنای ریسک
5 1-8-4- فرایند مدیریت ریسک
5 فصل دوم: دستور العمل HAZOP
مقدمه
8 2-1- تعریف
HAZOP 8 2-2- مراحل مختلف اجرای
HAZOP 8 2-3- محاسبه ریسک
9 2-4- تحلیل درخت خطا
9 2_4_1_ تحلیل درخت رویداد
10 2-5- محدودیت تکنیک
HAZOP 10 2-5-1- نیاز سیستم 10
2-5-2- محدودیت زمانی
10 2-5-3- عدم مشخص کردن ترکیبات وقایع
11 2- 6- مراحل تجزیه وتحلیل
HAZOP 11 2-6-1- گره
11 2-6-2- انحراف
11 2-6-3- پارامترهای فرایند
11 2-6-4 -سیستم های حفاظت
11 2-6-5-کلمات راهنما
12 2-7- اعضای مرکزی
13 2- 8- لایه های مختلف حفاظت در فرایند کارخانه
14 2-9- احتمال وقوع ومحدوده وپیامدها
14 2-10- رتبه بندی ماتریس ریسک 17
2-11-الزامات مربوط به داده های مورد نیاز
17 2-12-الزامات مربوط به اعضای تیم
.17 2-13-ارایه پیشنهادات وتوصیه اصلاحی
18 2-14-نقاط قوت HAZOP18 2-15-
مقدمه
مسایل انضباطی یکی از معمول ترین و مطرح ترین مسایل و مشکلات کلاس های درس است که در روان شناسی آموزشی، بررسی های اندکی در مورد آن انجام گرفته است. کنترل و انضباط به عنوان جزئی از زندگی گروهی، بر شرایطی دلالت دارد که در مقابل رفتار دانش آموز اعمال می شود. بدرفتاری دانش آموزان، شایع ترین نگرانی هم در میان معلمان تازه کار و هم در میان معلمان با تجربه است (جرمین ، 2003). طبق نظر اکثر معلمان، اگر مشکلات رفتاری در کلاس به طور فراوان رخ دهد، حتی اگر آنها به خوبی از مهارت های تدریس برخوردار باشند باز هم برقراری ارتباط در جریان تدریس مختل می شود و آنان قادر به آموزش و دانش آموزان نیز قادر به یادگیری نخواهند بود و معلمان از این امر بیمناک هستند(لویس ، 2001). بی انضباطی های بعضی دانش آموزان موجب اختلال در یادگیری کلیه ی دانش آموزان می گردد و دانش آموزان بی انضباط زمان بیشتری را برای یادگیری از دست می دهند (گوستاد ، 2005). به گونه ای که معلمان بیش از 50درصد زمان کلاس خود را صرف مدیریت رفتار دانش آموزان و کنترل کلاس می کنند. بنابراین معلم بخشی از سیستم اجتماعی کلاس درس است که وظیفه ی او اداره و کنترل کلاس، ایجاد نظم و انضباط، اموزش اثربخش و ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است (ولفگانگ و گلیکمن، 1986) که با مجموعه قابل پیش بینی و آگاهانه از قوانین، دستورالعمل ها و برنامه های مشخص در کلاس، نیل به موفقیت را آسان و زندگی و تلاش را در کلاس به حرکت در می آورد و از این طریق باعث عدم بروز مشکلات رفتاری دانش آموزان می گردد (میلر ، 1999). با وجود این که امروزه، روش های نوین تدریس از جمله روش های دانش آموز ـ محور یا روش مشارکتی و تعامل گرایانه توصیه می شود؛ رویکردهای سنتی (معلم ـ محور)، همچنان در اداره و کنترل کلاس پابرجاست (مارتین و همکاران، 2003)؛ این در حالی است که بدون اعمال سبک های انضباطی مشارکتی یا دانش آموز محور، تدریس مشارکتی یا دانش آموز ـ محور واقعی نمی تواند وجود داشته باشد. بنابراین با توجه به نقش و اهمیت انضباط و کاربرد روش های انضباطی در آینده تحصیلی دانش آموزان و همچنین آموزش اثربخش معلمان در این فصل سعی شده است. زندگی بشرطی قرون متمادی دستخوش تغییرات و دگرگونیهایی بوده است که گاه در کنترل انسان و گاه خارج از کنترل او بوده است و به نحوی سازگاری و ارامش ادمی را بر هم زده و فشار اضطراب را به دنبال داشته است. اضطراب مفهوم جدیدی نیست حتی در آثار مصریان باستان نیز از آن سخن به میان آمده است (بک ، ترجمه قرچه داغی،1369) واژه anxiety مشتق از کلمه لاتین anxieros است که در سال های 1925 به معنی بی قراری و پریشانی به کار رفته است (بک، امری و گرین برگ ، 1985) اضطراب نه تنها پدیده ای جهان فراگیر است بلکه نشانه ای از انسان بودن ابناء بشری است. نویسندگانی چون آلبر کامو (1947) که دوران ما را قرن ترس نامیده و آیودن (1947) که در اشعارش عصر اضطراب را مطرح کرده است و گلاس رود (1960) که کتابی به نام عصر اضطراب نوشته است همگی اهمیت اضطراب را در زندگی معاصر، به خوبی بیان کرده اند. (بک، ترجمه قرچه داغی، 1369: 53). دهه هشتاد با توجه به میزان اضطراب و اختلالات اضطراری از سوی توماس و ماسر (1985) به نام دهه اضطراب نام گذاری شده است. مفهوم اضطراب در روانشناسی به ویژه آسیب شناسی روانی و روانشناسی بالینی از نظر تاریخی مدیون فروید می باشد. فروید ویژگیهایی را برای نوروز اضطراب مطرح کرد که باعث تمایز اضطراب از سایر اختلالات روانی شد. فراگیر شدن اثرات اضطراب بر زندگی بشر امروزی، فارغ از فرهنگ و قلمرو جغرافیایی است و بیانگر لزوم شیوه هایی می باشد که بتوان در پرتو آنها سریع و مطلوب این اثرات را مهار کرد. اشاعه دهندگان این شیوه ها غالباً پزشکانی بوده اند که خود به ناکافی بودن شیوه های دارو و درمانگری به تنهایی پی برده اند و لزوم یک شیوه چند بعدی برای درمان گری را باور داشته اند. در قرآن مجید آمده است که اضطراب یکی از نتایجی است که در اثر پیروی هوی نفس بوجود می آید و به تضعیف فطرت کمک می کند. (سوره ق/آیه 7/بل کذبوا بالحق مما جاء هم فهم فی امر مریج) علامه طباطبایی (1356) در تفسیر المیزان تفسیر آیه 5 سوره ق کلمه اضطراب (مریج) را با مفهوم نامنظم و گیج کننده (مضطرب) حق را درک می کنند و در عین حال هم تکذیب می نمایند در حقیقت علت اضطراب آنها متشبه شدن و مخلوط شدن حق و باطل است که در اثر حاکمیت دادن به هوی نفس بوجود می آید.
بیان مسئله
واژه انضباط در اغلب تعاریف سنتی هم معنی با واژه مدیریت کلاس بکار رفته است. انضباط یا مدیریت رفتار شامل استراتژی های انضباطی است که به منظور جلوگیری از بدرفتاری دانش اموزان به کار می رود (مارتین و همکاران، 1998). اگر معلم در ایجاد محیط یادگیری و حفظ و برقراری انضباط ناتوان باشد، شرایط برای یادگیری کاهش می یابد. (مارتین و شوهو 1999). سبک های انضباطی: سبک انضباط مداخله گرایانه: یعنی دانش آموز مایل باشد تعیین فعالیت های یادگیری، نظارت بر آن ها، تعیین مقررات و اجرای آن را معلم بطور کامل بر عهده بگیرد. در سبک انضباطی مداخله گرایانه: انضباط قاطع، انضباط مثبت - سبک استبدادی، دموکراتیک و مقتدرانه - استبدادی (قدرت طلب). سبک انضباط تعامل گرایانه: یعنی دانش آموزان مایل باشند تعیین فعالیت های یادگیری، نظارت بر آنها، تعیین مقررات و اجرای آن را معلم با کمک دانش آموزان انجام دهد. در سبک انضباطی تعامل گرایانه: انضباط مشارکتی، قضاوتی، شخصی، حفظ شخصیت دانش آموزان سبک مقتدرانه، اقتدار گرایانه - مشاوره ای (مقتدر). سبک انضباط غیرمداخله گرایانه: یعنی دانش آموزان مایل باشند تعیین فعالیت های یادگیری، نظارت بر آنها، تعیین مقررات و اجرای آن را دانش آموزان به طور کامل به عهده داشته باشند. در سبک انضباطی غیرمداخله گرایانه: تدریس اثربخش معلم، سبک آسان گیر و سبک آزادمنشانه. وجود اضطراب باعث افت عملکرد فرد به ویژه دانش آموزان در امر تحصیل می گردد. اختلال اضطرابی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی می باشد مثلاً فوبیا ترس موضعی بین 3 تا 5 % جمعیت را شامل می گردد و یا اختلال اضطراب منتشر بین 3 تا 8 % در خانم ها شایعتر است. (پورافکاری، 1379: 252) تحول شناختی، عاطفی و جسمانی دوره نوجوانی نیازها و تکالیف خاص را برای نوجوان ایجاد می کند که باید آنها را برآورده سازد اما در این امر بسیاری از آنان ناکام می شوند و عکس العمل نوجوانان در مقابل ناکامی ها و میزان فعالیت و مقاومت آنان متأثر از حضور عوامل مختلف فردی، خانوادگی، انضباطی، مدرسه ای و محیطی است این عوامل میزان آسیب پذیری را تحت تأثیر قرار می دهند و نوع رفتار را در مقابل آسیب پذیری تعیین می کنند. اگر نوجوان از حمایت اجتماعی کافی برخوردار باشد یا مهارت های مقابله ای مؤثر با موقعیت ها و وضعیت ها را فرا گرفته و بکار گیرد، احتمال انتخاب رفتار سازش نیافته کاهش می یابد. چنانچه تنیدگی شدید باشد از حمایت اجتماعی لازم بهره مند نباشد مهارت های مقابله ای را نیاموخته باشد امکان انتخاب رفتار سازش نیافته بیشتر شده و نوجوان در معرض مشکلات عاطفی قرار می گیرد و این مسئله با مشکلات تحولی شدید می شود. انضباط و اضطراب نوعی پیامد شایع فشارهای روانی و ماهیت آسیب پذیری نوجوانی است که با مشکلات بنیادی ناشی از تحول همراه می باشد. مشکلات ذکر شده در سال آخر دبیرستان افزایش یافته و بین میزان مشکلات دانش آموزان سال آخر و سال اول بطور آشکاری تفاوت وجود دارد. (دادستان، 1376) (فتحی، 1375) (رحیمی، 1379) در تحقیق خود به نام بررسی اضطراب دانش آموزان دوره متوسطه به نتایج زیر رسیده است، 9/36 آزمودنی ها اضطراب کلی متوسط و شدید داشته اند بین پیشرفت تحصیلی و میزان اضطراب رابطه منفی وجود داشته و اضطراب کلی دانش آموزان دختر بیش از پسران بوده است. توکلی (1380) و رنجبرزاده (1377) هم گزارش کرده اند که بین موفقیت تحصیلی دانش آموزان و میزان اضطراب رابطه منفی وجود دارد. همچنین یافته های تویباس (1979) دلالت بر این مطلب دارد که رفتار و اضطراب می تواند بر چگونگی پردازش اطلاعات و بازیافت اطلاعات پردازش شده تأثیر بگذارد. هگ هاوزن (1985) در تلخیص مطالعات بیست ساله در مورد انگیزش گزارش داده که بی انضباطی و اضطراب باعث کاهش امید به موفقیت و اعتماد به شایستگی می شود و افزایش میزان اضطراب در تغییر نگرش بسیار مؤثر می باشد. حدود 5 تا 20 % مردم از اضطراب حاد یا مزمن رنج می برند و زن ها دو برابر بیشتر از مردها از آن اختلال در عذابند (احمدی، 1368). همچنین تحقیقات مطرح شده که حدود 10 الی 14 درصد مراجعین به متخصصین قلب مبتلایان به اضطراب و استرس هستند (توحیدی، 1370). معدودی از مطالعات نشان می دهد که اضطراب انتشار خانوادگی دارد (وهاب زاده، 1366). مطالعه بر روی دوقلوها از وجود یک زمینه اثری اختلال اضطراب خبر داده و خطر بیماری اضطراب برای بستگان درجه یک 18% بوده است (لویز و همکاران 1994 به نقل از دادستان 1376: 311). بنابراین در حال حاضر اطلاع از منابع انضباط دانش آموزان در کلاس و اضطراب و بررسی آن حائز اهمیت است و این سئوال مطرح می شود که آیا بین مشکلات انضباطی، عاطفی و هیجانی (اضطراب) دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان رابطه ای وجود دارد؟ لذا ضروری است میزان مشکلات شناسایی و ارتباط بین مشکلات و پیشرفت تحصیلی بررسی شود.
ضرورت و اهمیت تحقیق
انضباط یکی از شرایط لازم برای اداره امور و حفظ و بقای هر سازمانی است. هرج و مرج و بی نظمی که ناشی از نبود مقررات یا اجرا نشدن ضوابط است، حیات یک سازمان و حتی جامعه ای را به خطر می اندازد، فلسفه ی انضباط در مدارس نیز ناشی از همان حقیقتی است که لزوم انضباط در بقیه ی گروه های اجتماعی و در کل در جامعه را مطرح می سازد (توکلی، 1375: 17) اهمیت انضباط بدین دلیل است که باعث تکامل انسان می شود. رعایت انضباط در کلاس درس نه تنها موجبات یادگیری بهتر را فراهم می کند، بلکه به رشد سالم شخصیت دانش آموز نیز منجر می شود و برعکس هر گونه بی انضباطی سبب شرمندگی، احساس گناه و خسارت مادی و معنوی می شود (شاه مرادی، 1378) به ندرت اتفاق می افتد که در خلال فرایند نوجوانی، بحران های اضطراب مشاهده نگردد و گاهی این اضطراب به طور ناگهانی و زمانی بصورت تدریجی ظاهر می گردد. گاهی فراگیر است و زمانی به احساس مبهم و پراکنده ای محدود می گردد گاهی هفته ها طول می کشد و زمانی بالعکس فقط در خلال چند ساعت پایان می پذیرد. اما صرف نظر از چگونگی بروز، شدت و مدت آن اضطراب یک احساس بنیادی است که کمتر نوجوانی با آن بیگانه است با توجه به اینکه اختلال اضطرابی یکی از شایع ترین اختلالات روانی در جامعه بخصوص در گروه سنی نوجوانی می باشد که زندگی فردی، اجتماعی و آینده شغل افراد را دست خوش تغییر قرار داده و ممکن است فرد متناسب با استعداد ذاتی خویش رشد و پرورش نیابد. لذا عدم تشخیص و درمان به موقع آن می تواند سلامت روانی افراد را به خطر انداخته و در نتیجه پیامد عملکرد و رفتار این قشر عظیم (نوجوان) به جامعه بر می گردد. متاسفانه مشکلات روانی روز به روز در حال افزایش است و این معضل نه تنها موجب فرسایش روانی دانش آموز شده بلکه زمینه مشکلات تحصیلی را فراهم نموده است و از این لحاظ خسارت فراوان مالی را به ساختار آموزش و پرورش احمیل نموده است کارآیی و عملکرد این نهاد را معکوس نموده است. بنابراین شناخت منابع رنج و اضطراب دانش آموزان برای همه مسئولان، روسای آموزش و پرورش، مدیران، معلمان و والدین حائز اهمیت و توجه است زیرا شناخت منابع اضطراب و انضباط دانش آموزان می توان مسئولان را در امر تصمیم گیری و برنامه ریزی سیاست گذاری یاری نماید
فرمت ورد تعداد صفحات 103
پایان نامه بررسی رابطه سبک های انضباطی با اضطراب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه