نوع فایل: word 2007
تعداد صفحه:81
حجم فایل:91 کیلوبایت
مقدمه:
تاریخ 200 ساله صنعت و ورود به عصر جدید عصر فرا صنعتی عصر اطلاعات عصر فرا ملی و ارتباطات نتیجه رشد و ارتقا بهره وری است که نمونه های بارز آن استفاده بیشتر اتوماسیون و کاربرد رباتها در تولید در کنار سیستمهای نوین مدیریتی می باشد. تنها در طول 15 سال اخیر افزایش بهره وری در سطح جهان 45 برابر شده است مه این افزایش معجزه آسا به طور عمده نتیجه بهبود در سیستمهای مدیریتی سازمانها و سیاستهای علمی تحقیقاتی و اقتصادی صحیح در کشور های پیشرفته صنعتی بوده است. بیگمان رشد اقتصادی جوامع در گرو نرخ رشد بهره وری آنان است. مطا لعات تجربی در کشور های پیشرفته صنعتی نشان داده که اهمیت بهره وری در نتیجه توسع سیستمهای نرم افزار مدیریتی بیش از مشارکت و افزایش کمی عوامل کار و سرمایه در جریان تولید بوده است. پایین بودن سطح بهره وری مه از ویژیگیهای غالب کشور های کمتر توسعه یافته است ناشی از عوامل مختلف تاثیر گذار بر بهره وری است که تعدادی از این عوامل خارج از کنترل این جوامع و پاره ای قابل چاره جویی و کنترل است. دقیقا به همین دلیل امروزه تمام کشورهای جهان در پی بدست اوردن پیشرفتهایی در زمینه بهره وری هستند بدین معنی که بتوانند با مصرف منابع کمتر به مقدار تو لید ملی بیشتر دست یابند زیرا میان درآمد سرانه هر کشور و شاخص بهره وری رابطه ای مستقیم وجو دارد.
فصل اول :
مفهوم بهره وری
1- شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها
برای سنجش و ارزیابی عملکرد هر سازمانی (اعم از سازندگان کالاها یا ارهه دهندگان خدمات) معیار ها و شاخصهای گونانگون و متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از شاخصهایی که بیش از سایر معیارهای ارزیابی عملکرد رایجتر می باشند عبارتند از :
اثر بخشی، کارایی، نواوری، انعطاف پذیری و کیفیت زندگی کاری .
اثر بخشی با پاسخ به سوالا تی از این قبیل معلوم می شود که: آیا برای رسیدن به هدفهای سازمان فعالیت های درستی را انجام میدهیم؟ آیا مشکلات سازمان را به درستی تشخیص داده ایم ، و در صدد رفع آنها بر آمده ایم؛ به طوری که به هدفهای سازمان در موعد مقرر دست یابیم؟ درجه دسترسی به هدفهای از پیش تعین شده در هر سازمان، میزان اثر بخشی را در هر سازمان نشان می دهد.
کارایی به اجرای درست کار در سازمان مربوط می شود. یعنی تصمیماتی که با هدف کاهش هزینه ها، افزایش مقدار تولید و بهبود کیفیت محصول اتخاذ می شوند. کارایی نسبت بازدهی به بازدهی استاندارد است.
فهرست مطالب
مقدمه1
فصل اول2
مفهوم بهره وری2
1-شاخصهای عملکرد سازمان ها2
2-تعریف بهره وری3
3-دید گاههای مختلف در باره بهره وری5
4-برخی سو برداشتها درباره مفهوم بهره وری6
5-سطوح بهره وری7
6-بهره وری سبز8
فصل دوم9
ضرورت مدیریت فراگیر بهره وری9
1-2-عوامل موثر بر وضعیت بنگاهها و سازمان ها9
1-1-2-یکپارچگی و ارتباطات بیشتر در سطح جهان9
2-1-2-سرعت بالای ارتباطات سطح جهانی9
3-1-2-تناقض همکاری و رقابت پذیری10
4-1-2-پیچیدگی و نا اطمینانی10
5-1-2-تغییر در موازنه قدرتهای اقتصادی10
6-1-2-تغییر صحنه بازار جهانی10
1-6-1-2-بازیگران بین المللی10
2-6-1-2-حق انتخاب بیشتر مشتریان11
3-6-1-2-مقررات زدایی11
4-6-1-2-کاهش طول عمر کالا11
2-2-تغییر تاکیدها در دهه های 1970و198011
3-2-تغییر در کانون های مورد توجه مدیران12
4-2-سازمان های ملی بهره وری در برخی از کشورها ی آسیایی13
1-6-2-ژاپن14
2-6-2-هندوستان14
3-6-2-سنگاپور15
7-2-بهره وری در ایران15
فصل سوم17
مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری17
1-3-چشم انداز بهره وری فراگیر17
2-3-مرحله سنجش و اندازه گیری17
3-3-مفهوم و تعریف کارکردی و عملیاتی مدیریت بهره وری فراگیر17
4-3-خصوصیات منحصر به فرد مدیریت بهره وری فراگیر18
5-3-استراتژی استفاده از نظام مدیریت بهره وری فراگیر19
6-3-توان مدیریت جامع بهره وری فراگیر20
7-3-تعریف مدیریت بهره وری فراگیر22
8-3-مدیریت بهره وری فراگیر به مثابه سه پایه23
9-3-مدیریت بهره وری فراگیر: اتحاد سه بعد رقابت پذیری23
فصل چهارم25
بهبود بهره وری25
1-4-عوامل موثر بر بهره وری25
الف-دیدگاه تکنیکی28
ب-دیدگاه فرهنگی28
عوامل موثر بر بهبود بهره وری36
الف-عوامل موثر بر بهره وری نیروی کار36
ب-شیوه انتخاب مدیران39
پ-بهره وری و ثبات مدیریتی41
ت-پیشرفت تکنولوژی و تحقیق و توسعه42
2-4-راههای بهبود بهره وری43
3-4-بهره وری و سیستمهای سازمانی44
4-4-برنامه ریزی برای بهبود بهره وری46
5-4-چهارده دستور العمل برای بهبود بهره وری53
فصل پنجم57
بهره وری نیروی انسانی57
1-5-آموزش و پرورش57
2-5-انگیزه و بهره وری58
3-5-وجدان کار ، فرهنگ کار و انضباط در کار59
4-5-عوامل موثر بر افزایش بهره وری نیروی انسانی60
5-5-برنامه ریزی و منابع انسانی65
6-5-نتیجه گیری66
نتیجه67
الف-منابع فارسی68
ب-منابع لاتین68
پروژه مدیریت بهره وری