عنوان :
بررسی میزان تحمل استرس بین دانشجویان پسر و دختر رشته روانشناسی
با فرمت قابل ویرایش word
تعداد صفحات: 73 صفحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده أ
فصل اول
مقدمه. 1
بیان مسئله 5
اهداف پژوهش 8
هدف کلی 8
هدف فرعی.. 8
سوال پژوهش: 8
فرضیه های پژوهش.... 8
اهمیت و ضرورت پژوهش 9
تعاریف نظری.. 9
تعاریف عملیاتی.. 10
فصل دوم
مقدمه 12
مفهوم استرس 12
نکات ضروری در مورد مفهوم فشار عصبی.. 15
مدل های استرس.... 16
1) مدل مبتنی بر محرک... 17
2) مدل مبتنی بر تاثیر متقابل.. 18
3) الگوی جنبه پردازی.. 20
روشهای پیشگیری از ایجاد استرس.... 21
الف- واکنشهای استرس کلی هستند. 22
ب- واکنشهای استرسی اقتصادی هستند. 23
ج- طرح ده یا خود به خودی بودن واکنشهای استرس.... 24
د- واکنشهای استرس برانگیزاننده هیجان اند. 25
سه الگوی هیجانی بسیار با اهمیت 25
1- خشم.. 25
2- ترس.... 25
3- اضطراب... 26
هـ- واکنشهای استرسی تعیین کننده های داخلی و خارجی دارند. 26
استرس به عنوان پاسخ درونی.. 26
مقابله با استرس.... 29
1- شبکه روابط اجتماعی.. 29
2- مهارتهای حل مشکل.. 29
3- اعتقادات خانوادگی و فردی.. 30
4- منابع مالی.. 30
5- سلامتی ، انرژی ، ویژگی های اخلاقی و شخصیتی. 30
انواع روشهای مقابله. 30
1-راهبردهای ابزاری.. 30
2-راهبردهای درون روانی.. 30
3-مهار فعالیت... 30
4-جستجوی اطلاعات... 30
شیوه های مقابله. 31
مکانیزم های دفاعی 31
رفتارهای غیر انطباقی.. 31
پی پروایی.. 31
اجتماعی شدن.. 31
برخورد منفعلانه. 31
اقدامات در جهت کنترل استرس.... 31
تغییر در تفکر. 32
رژیم غذایی.. 32
ورزش و تمرینات منظم روزانه 33
تنفس ، یوگا 33
خواب... 34
اوقات فراقت و تفریح 35
عقاید. 35
سیستم حمایتی.. 36
شوخی.. 37
انحراف ذهن.. 38
بیانات شخصی خود آفرین 38
روشهای کنار آمدن با استرس.... 38
روش مستقیم 39
کنار آمدن دفاعی 39
منابع لازم برای مبارزه با استرس 39
ادبیات نظری 40
راههای مقابله با استرس از دیدگاه پزشکی.. 41
دیدگاه روانشناسی.. 45
شخصیت نوع اول 45
دومین نوع شخصیت... 45
سومین نوع شخصیت... 46
پیشینه تحقیق.. 47
فصل سوم
روش تحقیق.. 53
جامعه آماری.. 53
نمونه پژوهش.... 53
ابزار پژوهش.... 53
چگونگی جمع اوری اطلاعات... 54
تجزیه و تحلیل داده ها 54
فصل چهارم
جدول شماره 1 : فراوانی و درصد فراوانی دانشجویان.. 55
جدول شماره 2 : تعداد شرکت کننده و نمرات تجربه استرس.... 55
جدول شماره 3 : تعداد شرکت کننده و نمرات تجربه استرس.... 56
جدول شماره 4 : تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه. 56
جدول شماره 5 : شاخص های آماری محاسبه شده برای دانشجویان پسر و دختر. 57
جدول شماره 6 : آزمون T و تفاوت میانگین.. 58
جدول شماره 7 : تحلیل واریانس یکطرفه و مقایسه ی دانشجویان پسر و دختر. 59
جدول شماره 8 : بررسی مقیاس کنار آمدن رویارویانه دانشجویان پسر و دختر. 61
جدول شماره 9 : بررسی مقیاس دوری جویی دانشجویان پسر و دختر. 61
جدول شماره 10 : بررسی مقیاس خویشتن داری دانشجویان پسر و دختر. 62
جدول شماره 11 : بررسی مقیاس جستجوی حمایت اجتماعی دانشجویان پسر و دختر. 63
جدول شماره 12 : بررسی مقیاس مسئولیت پذیری دانشجویان پسر و دختر. 63
جدول شماره 13 : بررسی مقیاس گریز - اجتناب دانشجویان پسر و دختر. 64
جدول شماره 14 : بررسی مقیاس حل مدیرانه مسئله دانشجویان پسر و دختر. 64
جدول شماره 15 : بررسی مقیاس ارزیابی مجدد مثبت دانشجویان پسر و دختر. 65
فصل پنجم
نتیجه گیری.. 66
پیشنهادات 67
محدودیت ها 67
فهرست منابع.. 68
ضمائم
پرسشنامه روش های کنار آمدن لازاروس.... 69
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان تحمل استرس بین دانشجویان پسر و دختر رشته روانشناسی صورت گرفته است. طرح پژوهش از نوع پی رویدادی بود واز طریق نمونهگیری در دسترس، 60نفر دختر و پسر (30 پسر و 30 دختر ) انتخاب شدند .ابراز پژوهش شامل پرسشنامه پرسشنامه کنار امدن لازاروس بود. فرضیه تحقیق با استفاده از روش T مستقل مورد بررسی قرار گرفت و بعد از انجام این پژوهش و با توجه به تجزیه و تحلیل ابزار پژوهشی، به این نتیجه دست یافتیم که تنها در برخی مقیاس ها آن هم نه در حد اطمینان کامل تفاوت به چشم می خورد. بنابراین دو فرضیه پژوهش مورد قبول واقع نشد و به این نتیجه دست یافتیم که بین میزان تحمل استرس دانشجویان پسر و دختر تفاوت معنی داری وجود ندارد و همچنین بین میزان تحمل استرس دانشجویان پسر و دختر رشته روانشناسی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
مقدمه :
افراد جامعه کنونی بیش از پیش نسبت به استرس و پیامدهای آن هوشیار شده اند . بزرگسالان ، نوجوانان و حتی کودکان از آلودگی محیط زیست امکان وقوع یک جنگ هسته ای به پایان رسیدن منابع طبیعی وجوه اافزوده های غذایی و مواد سرطان زا و .... سخن می گویند و تمامی اسائل بخشی از زندگی روزمره را تشکیل می دهند . زندگی عصر ما چنان است که در اغلب خانواده ها پدر و مادر هر دو باید کار کنند تا بتوانند هزینه ای روز افزون را تامین نمایند . طلاق افزایش یافته ، ازدواج مجدد هم امری نا ممکن نیست افزون رسانه های گروهی ، افراد به مشاهده ی صحنه های جنگ خشونت ، تخریب ، بی رحمی و مرگ و کشتار عادت داده اند (استوا ، 1998)
استرس یکی از مفاهیم مهم در مطالعه روانشناسی و بهداشت روانی به شمار می آید و به کفیات گوناگون در زندگی اطلاق می شود و به عنوان علل بسیاری از درد ها ، ناراحتی ها و بیماری ها و بیماری ها تلقی می شود . مردم عادی آن را پدیده ای رنج آور و ناخوشایند ، پزشکان مسئله را از دید واکنش های فیزولوژیک روانپزشکان بنا را بر فشارهای عصبی و به کار بردن مکانسیم های سایکوفیزیولوژیک و بالاخره روانشناسان آن را تغییر رفتار و حالات هیجانی و بحرانی می دانند (اتکینسون ، ترجمه براهنی ، 1368 )
مطالعه استرس به عنوان احساس حاصل از ارزیابی موقعیتی به عنوان فشار یا اضافه باری به منابع روانشناختی ، مطالعه چگونگی تعادل بین جسم و روان است . محققان بر این نکته توافق دارند که ما را در وریطه ی یک همه گیری استرس هستیم که باعث بیماری و حتی مرگ می شود . اما درباره ی چگونگی تعریف استرس توافق کمتری دارند . تعریف استرس دشوار است . نظریه پردازان مختلف این اصطلاح را به شیوه های مختلفی بکار برده اند . یکی از شیوه های رایج تعریف استرس در نظر گرفتن آن به عنوان محرک است . توماس هوامز (1979) استرس را واقعه محرکی که لازم است فرد با آن سازگار شود تعریف کرد . بنابراین استرس به عنوان یک محرک ، هر موقعیتی است که در خواست های غیر معقول و فوق العاده را داشته و نیازمند تغییر در الگوی زندگی جاری فرد باشد (هولمزو راهه 1976)
موارد استرس به عنوان یک محرک شامل امتحان بلایای طبیعی و جدایی زناشویی است این واقع استرس زا هستند . چون فرد را ملزوم به انجام رفتارهای سازگارانه برای کنار امدن با درخواست های محیطی تحمل شده می کند .
استرس به شکل دیگر می تواند به صورت پاسخ فیزیولوژیکی در نظر گرفته شود (سیله 1976) طبق نظر هانس سیله فیزیولوژیست ، الگوی نا متمایز فعالیت فیزیولوژیکی ذاتاً ناگوار است . زیرا تند شدن ضربان ، قلب ، تند شدن تنفس و افزایش تنش عضلانی و کارکرد تعادل حیاتی را مختل می کند . طبق نظریه سیله ، هرگاه شخصی برای مدت طولانی انگیختگی ، فیزیولوژیکی را تجربه کند (مثل بیمار تب دار ) بدن دچار استرس می شود . پژوهشگران دیگر می گویند واکنش استرس نه تنها تغییرات فیزولوژیکی بلکه اختلال واکنش های رفتاری – حرکتی (مثل لرزش دست ، اختلال های گفتاری) آشفتگی هیجانی و بدکاری شناختی را شامل می شود (لازاروس 1966)
چون مردم به محرک های یکسان ، به صورت متفاوت واکنش نشان می دهند پس باید استرس را چیزی بیش از یک محرک در نظر گرفت . لازاروس و فوکلمن مخالف در نظر گرفتن استرس به عنوان پاسخ فیزیولوژیکی نیز هستند . بسیاری از وقایع زندگی نظیر ورزش و عاشق شدن ، به تشدید فعالیت دستگاه عصبی خودمختار می انجامد ولی شخص ورزش و عشق را به عنوان یک عامل استرس زا تجربه نمی کند .
دانشجویان در جامعه ای زندگی می کنند که مشخصات بارز آن را می توان افزایش جمعیت ، شهر نشینی گسترش موسسات و پیچیدگی تکنولوژی در ارتباطات دانست و این موارد بیش از پیش انسانها و مخصوصاً دانشجویان را به هم نزدیک کرده و باعث شده تا آنها در جهت رقابت با سایرین به تکاپو و تلاش بیشتر وادار شوند . از این طریق افزایش توقعات و انتظارات روز افزون جامعه نیز در جهت رفع این توقعات و حل موارد فوق مسمر الثمر نخواهد بود . یکی از مهمترین موضوع که با آن بیشتر در این تحقیق سرو کار داریم استرس ها و عواملی که باعث این فشار های عصبی است که همه دانشجویان با آن درگیر هستند که باید آنها را بشناسیم . امروزه استرس به عنوان مهمترین فاکتور در جوامع می باشد که باعث به وجود آمدن امراض جسمی و اختلاهای روانی در رفتارهای دانشجویان است . استرس در زندگی دانشجویان به شیوه های متفاوتی بروز می کند ، پرخاشگری ناگهان در پاسخ به یک سوال ساده لوحانه ، سر درد شدید در پایان یک روزگاری سخت ، بروز عصبانیت برای همین میزان تحمل دانشجویان به استرس نسبت به فاکتورهای شخصیت و محیط متفاوت است و آنها در دوران تحصیل استرس را تجربه می کنند . گروهی از روانشناسان رفتاری استرس را بیماری شایع قرن نامگذاری کرده اند در حالی که در عصر حاضر که در آن هستیم عصر استرس و فشارهای روانی و عصبی است دوره ای که در آن دانشجویان بیش از هر زمان دیگری در معرض عوامل وجود استرس قرار گرفته و مسائل و مشکلات بی شماری از هر طرف آنها را احاطه کرده است .
و........
پایان نامه روانشناسی - بررسی میزان تحمل استرس بین دانشجویان پسر و دختر رشته روانشناسی