چکیده
با تو جه به شتاب روند جهانی و بحران های اقتصادی جهانی که کلیه کشور ها را بصورت مستقیم و غیر
مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد عبور از بحران برای شرکتها از اهمیت بالایی برخوردار است لذا یکی از
راه های برون رفت از بحران ، مدیریت بر هزینه های بازاریابی است . در این پژوهش تاثیرات هزینه های
بازاریابی بر فروش خالص شرکتها طی دوران بحران مالی مورد ارزیابی قرار گرفته است . نتایج مطالعه با
استفاده از داده های اخذ شده از 25 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 1391 - 1381 و
با استفاده از روش اقتصاد سنجی پنل پویا ، بیانگر تاثیر قابل توجه هزینه های بازاریابی بر فروش خالص
شرکتها به عنوان متغیر عملکرد بازار میباشد لذا برآورد ها نشان داد با هزینه کرد یک ریال درامور بازاریا
بی ، منجر به افزایش فروشی معادل 58 ریال شده و حتی در دوران بحران اقتصادی جهانی این رقم معادل
26 ریال می باشد .
بنابراین یافته های پژوهش نشان می دهد در دوران بحران های مالی و اقتصادی ، با وجود کاهش رابطه
معنی دار و تاثیر هزینه های بازاریابی بر فروش خالص شرکتها ، هزینه های بازریابی اثرگذارترین متغیر بر
متغیر عملکردی فروش خالص شرکتها می باشد .
پایان نامه بررسی اثر هزینه های بازاریابی بر فروش خالص شرکت ها در دوران بحران مالی