در بزرگراه ها، کانالها، خطوط راه آهن، ترازهای آب و پروژه های مشابه برای اهداف موقعیت طرح و ساختار تعیین ارتفاع مسیرهای پیشنهادی لازم است.فرآیند تعیین یک سری از ارتفاع ها در طول یک خط مشخص تراز گیری مقطعی نامیده می شود .
ترازگیری مقطعی شامل خطی از تراز های اختلاف سطح با یک سری انفجار های بینابینی است که در حین فرآیند روی می دهد . دستگاه تراز در یک نقطه مشخص قرار می گیرد ویک BS برای یک نقطه با ارتفاع مشخص به منظور تعیینHI در نظر گرفته می شود . اگر انگپایه ای با ارتفاع مشخص موجود نباشد لام است که یا از طریق تراز های تفاوتی یکBM موجود انگپایه ای ایجاد کنیم یا این انگپایه را با ارتفاع فرضی تنظیم کنیم ( روش اخیر ممکن است برای بعضی پروژه ها مثلاً پروژه هایی که در آن ها آب وجود دارد رضایت بخش نباشد .)
بعد از تعیین HIدر میان پروژه پیش بینی هایی در نظر گرفته می شود . در اینجا این تفاسیر با عنوان تفاسیر پیش گویی بینابینی IFSخوانده می شود. نقشه برداران دیگر ممکن است از آن ها با عنوان تفاسیر میله شاخص زمین یا تفاسیر میله شاخص یاد کنند .
این تفاسیر در فاصله های مشخص مثل 50 یا 100 فوت یا نقاطی که تغییرات ناگهانی ارتفاع روی می دهد مثل بالا وپایین سواحل رودخانه ها ، لبه ها وخطوط مرکزی جاده ها وگودال ها ومانند آن بدست می آیند .
به عبارت دیگر انفجار هادر مکان هایی مورد استفاده قرار می کیرند که لازم باشد تصویر درستی از سطح زمین در طول جاده ها داشته باشیم .
هنگامی ادامه کار با تفاسیر IFSموقعیت فعلی دستگاه تراز گیری ممکن نباشد لازم است که FSرا روی یکTPدر نظر گرفته وابزار را به موقعیت دیگری انتقال داد که بتوان تفاسیر جدیدی را در نظر گرفت . بخشی از نکات تراز گیری مقطعی نمونه در شکل 7-8 نشان داده شده است .
نویسنده برای بخش تراز گیری تفاوتی این نکات کنترل ریاضی انجام داده است . ان کنترل مقادیرFSو BSاز ارتفاع BM تا ارتفاع HI بالای TP را شامل می شود .
تا اینجا ذکر شد که در چنین نقشه برداری هایی که در مسیر های مشخص انجام می شوند مسافت های نقطه های آغاز با تعیین فاصله نقطه مبدا مشخص می شوند .کار معمول این است که در خط مرکزی پروژه در فواصل معین مثل 50 یا 100فوتی نگاهدارنده هایی قرار دهیم .
نقاطی در طول جاده که حتی ضریب 100 هستند مثل 00+0 و00+1 و00+2 ومانند آن نقاط مبدا کامل هستند . نقاط مبدا بینابینی نقاط مبدا مثبت هستند . برای مثال یک نقطه 65/243 فوتی از نقطه آغاز با عنوان 65/34+2 تشخیص داده می شوند . بعضی نقشه برداران علاقه دارند نقاط مبدا مثل 00+15 و00+20 برای نقاط شروع پروژه تعیین کنند تا اگر پروژه به میله های دیگری توسعه یابد احتمال وجود نقاط مبدا منفی نباشد .
هنگامی که سیستم Sj در ایالات متحده استفاده می شد در بعضی شهر ها نقاط مبدا 100 واحدی (متر 100= نقطه مبدا ) استفاده شد در حالی که در دیا رتمان های بزرگراه معمولاً از نقاط مبدا 1000 واحدی استفاده می شود . در این متن ودر مسائل نویسنده از 1000 متر برای نقاط مبدا استفاده می کند .
لازم نیست که تفاسیر پیش بینی بینابینی را با درجه دقتی که برای مقادیر لازم است در نظر بگیریم . اگر سطح نا هموار باشد مثل میدان ها وجنگل ها تفاسیر نزدیک ترین فاصله یک صدم فوت لازم نیست وشاید کمی گمراه کننده باشد . همان طور که در شکل 7-8 نشان داده شده است معمولاً تفاسیر نزدیکترین مسافت یک دهم فوت در نظر گرفته می شود هنگامی که سطوح منظم ویکنواخت است مثل سطح بزرگراه ها ی سنگ فرش شده گرفتن تفاسیر فاصله 01/0 فوت غیر منطقی نیست .
در حین ترازگیری مقطعی تعیین یک سری BM کاری عاقلانه است زیرا در زمان های بعدی مثل زمانی کهشیب ها برای ساختمان استفاده می شود مفید است .این نقاط کنترل باید در فاصله کافی از محور پیشنهادی پروژه تعیین شوند تا هنگام کار ساخت وساز از بین نروند .هنگامی که نمودار مقطعی کامل شد باید با آزمون یک BM دیگر یا پیمودن یک خط تراز تشخیصی به سمت نقطه آغاز کار را بررسی کرد .
4-8
نمودار های مقطعی :
هدف از تراز گیری مقطعی تهیه اطلاعات لازم برای کشیدن نقشه ارتفاع زمین در مسیر پیشنهادی است یک نمودار مقطعی :سطح مقطع گرافیکی از یک سطح عمودی در مسیر مورد نظر با سطح زمین است طراحی شیب برای جاده ها ، کانال ها ، خطوط راه آهن ، فاضلاب ها ومانند آن کاملاًلازم است .
شکل 8-8 سطح مقطع نمونه از محور یک بزرگراه پیشنهادی را نشان می دهد که بویژه برای این هدف بر روی کاغذ نمودار طراحی شده است . در این نمودار خطوط افقی وعمودی چاپی وجود دارد که مسافت ها راهم به شکل افقی وهم عمودی نشان می دهد برای آشکار ساختن تفاوت ارتفاع + استفاده از مقیاس عمودی نسبت به مقیاس افقی معمول تر است ( نسبت 1/10 ) در این شکل مقیاس افقی 1 اینچی = 200 فوت ومقیاس عمودی 1اینچی =20 فوت استفاده شده است . ارتفاع های طراحی شده برای سطح مقطع با یکدیگر ارتباط داده شده است زیرا تصور می شود که این روش در مقایسه با ارتباط با خطوط مستقیم تصویر بهتری از شکل واقعی زمین بوجود می آورد .
نویسنده در شکل 8-8 برای بزرگراه پیشنهادی خط نمایش دهنده شیب آزمایشی طراحی کرده است .هدف اصلی از طراحی سطح مقطع امکان ایجاد خطوط شیب است . در یک پروژه واقعی خطوط شیب متفاوتی آزمایش می شود تا خاک ریزی ها وخاک برداری ها به اندازه کافی در مسافت های ترابری منطقی با شیب های نه خیلی زیاد متعادل شوند .
برای پروژه های بزرگراه معمولاً نقشه کشی طرح وسطح مقطع یک صفحه مناسب است نیمه بالایی کاغذ صاف نگهداشته می شود تا طرح در بالای سطح مقطع نقشه کشی شود . طرح در شکل 8-8 نشان داده شده است .
5-8
مقطع عرضی : مقاطع عرضی خطوط تراز یا مقاطع کوتاهی هستند که بر محور یک پروژه عمود می شوند این مقاطع اطلاعات لازم برای برآورد مقدار عملیات خاکی را فراهم می کنند . دو نوع کلی از مقاطع عرضی وجود دارد : مقاطعی که برای مسیر هایی مثل جاده ها لازم است ومقاطعی که برای گودهای خاکبرداری (گود قرضه ) مورد نیاز است .
برای نقشه کشی مسیر مقاطع عرضی در فاصله های معینی مثل ایستگاه های 50 یا100 فوتی ودر نقاطی که در محور سطح مقطع تغییرات ناگهانی روی می دهد تعیین می شوند .پیمایشگر ها معمولاً در نقاط تپه ماهور (سرزمین ناهموار ) تمایل دارند مقاطع کمتری بگیرند .برای دستیابی به این هدف در هر طرف محور مقاطع به مسافت مشخصی کشیده می شوند تا تمام منطقه پروژه را شامل شوند .
هنگامی که احتمال خاک ریزی یا خاک برداری بزرگ وجود دارد باید مسافت بیشتری از محور مقطع گیری شود .
هنگامی که مقاطع عرضی در اداره واز طریق یادداشت های منطقه نقشه کشی می شوند ارتفاعات سطح زمین از طریق خطوط مستقیم به یکدیگر ارتباط داده می شوند . بنابراین اگر تغییر یا شکستی در شیب زمین وجود داشته باشد پیشبینی هر یک از این نقاط برای نقشه بردار اهمیت زیادی دارد .برای اینکه خواننده متوجه شود که چه مناظری باید در نظر گرفته شود شکل 9-8 ارائه می گردد . در این شکل موقعیت های پیشنهادی برای گرفتن تفاسیر میله شاخص برای سه موقعیت مختلف در بزرگراه پیشنهادی نشان داده شده است .
ارتفاعات لازم باید با یک تراز معین تراز دستی یا ترکیبی از آن ها تعیین گردد بعضی اوقات یک تراز دستی در بالای یک اهرم یا صفحه 5 فوتی نگه داشته می شود یا به آن وصل می گردد وبرای تعیین ارتفاعات مورد نیاز به کار می رود .
ارتفاعات معمولاً در فواصل مشخصی مثل 25 ، 50 و75 فوت در هر طرف محور مسیر ونقاطی که تغییرات مهمی در شیب یا شکل زمین روی می دهد گرفته می شود .در سراسر این کتاب طول میدان دید تلسکوپ را با ؟؟؟؟؟؟ نشان می دهیم ( اصطلاح ارتفاع حوزه دید را نسبت به خط مبنا که معمولاً سطح دریاست نشان می دهد ) (شکل 9-8 )
در شکل 10-8 تراز یا میله مدرج ژاکوب در محور پروژه نصب شده است . طول تلسکوپ ابزار در بالای زمین اندازه گیری شده و1/5 فوت بدست آمده است .در نقطهآغاز 00+11 شخصی که میله را در دست دارد 15 فوت به سمت چپ فرستاده می شود وتفسیرfs
از 2/11گرفته می شود . بنا براین تفاوت ارتفاع از محور تا نقطه مورد نظر 1/6 فوت است سپس شخص میله به دست 18 فوت دیگر می رود تا به نقطه 33 فوتی از محور برسد . تفسیر 5/11 فوت وتفاوت ارتفاع 4/6- فوت است . اگر تفاوت ارتفاع برای طول میله تراز بیشتر شود یا اگر در بالا رفتن از تپه تفاوت ارتفاع بیشتر ازhi دستگاه باشد باید نقاط برگشتی را در نظر بگیریم تا همه تفاسیر مورد نیاز را بدست آوریم (شکل 10-8 ) .
شیوه مناسب ثبت نکات مقطع عرضی در شکل 11-8 آمده است . این شامل نکات سطح مقطع در صفحه سمت چپ ونکات مقطع عرضی در صفحه سمت راست است .در صفحه مقطع عرضی ارتفاع ها در ایستگاه های مرکزی تا نقاط مورد نظر در شماره انداز ها متفاوتند . میزان مسافت ها از محور مخرج کسر ها را تشکیل می دهند . نقشه بردار باید دقیقاً نشانه های این اعداد را ثبت کنند .
نشان مثبت ( +) برای نقاطی است که ارتفاع آن ها از محور بالا تر است ونشان منفی
(-) برای نقاطی است که ارتفاع آن ها پایین تر است (شکل 11-8) .
بسیاری از نقشه برداران نکات سطح مقطع ومقطع عرضی را از پایین به بالای صفحه ثبت می کنند.این شیوه کاملا ً منطقی است به این دلیل که نقشه برداران روبروی محور قرار می گیرند منطقه سمت راست محور در سمت راست صفحه ومنطقه سمت چپ در سمت چپ صفحه نشان داده شده است . بنا براین نکات شکل زمین به صورتی که نقشه بردار مشاهده کرده است نشان می دهند . ایستگاه های نزدیک در ته صفحه وایستگاه های دور در بالای صفحه قرار می گیرند . نکات شکل 11-8 نیز به همین شیوه به تصویر کشیده شده اند .
اشتباه ها در مسیر های تراز گیری باز (6-8)
اشتباه ها در تراز گیری حلقه های تراز بسته مشکل آزار دهنده ای است اما می توان آن ها را کشف کرد واز وقوع مشکلات کاست .اشتباه در تراز گیری مناطقی که بخشی از حلقه های بسته نیستند مشکلی جدی تر است .نمونه این موارد تراز گیری مقطعی ، مقاطع عرضی ، شیب های ساختمان ومانند آن است . تنها تصور کنید که به خاطر اشتباه در تفسیرfsچه مقدار زمان وهزینه باید صرف شود . اگر مجبور باشیم که پایه متن مسلح را جدا کرده ودوباره آن را در ارتفاعی دیگر بسازیم .در مورد کار های ساختمانی دیگر مثل تکیه گاه پل ، آبگذر ها ، وساختمان های دیگر نیز چنین است .در اینجا به خواننده یاد آوری می شود که در چنین کار هایی ودر تکرار اندازه گیری شخص باید کاملا ً دقیق باشد .
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 17 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله ترازگیری مقطعی