توضیحات : طول مفید کل عرشه حدودأ 4.6-5 متر می باشد
که4 متر آن طول آزاد می باشد به عبارتی
با توجه به برآیند بدست آمده (بصورت تقریبی) از ابعاد و جرم خودروهای سواری 60% از جرم خودرو روی اکسل جلو و 40% آن روی اکسل عقب می باشد با شرط قرار دادن پارک کردن خودروها از جلو 60% جرم روی یک متر جلویی و در بحرانی ترین شرایط 40% آن روی یک متر آخر قرار می گیرد.
p = 1500 kg در فاصله 2.2 متری ستونها
اگر از بالا ببینیم
هر طرف دو ناودانی U 200 به فاصله پشت به پشت 290 میلیمتر و فاصله مرکز به مرکز هر دو طرف 1.5 متر
فاصله اعمال برآیند جرم (1500 kg) در 2.2 m می باشد که یک متر اول آن را تکیه گاه در نظر می گیریم (به تعبیر دیگر 1.2 متر اول عرشه محل قرار دادن برآیند جرم میباشد.)
حال دو طرف عرشه را بصورت مجزا در نظر می گیریم یعنی نصف جرم خودرو بر روی هر طرف عرشه وبار مرده با توجه به ورق و پروفیلهای داخلی آنها که در نظر گرفته شده است که حدوداٌ 300 kg dl= می باشد و برآیند آن در فاصله 2.2 متری می باشد.
بار هر طرف عرشه P=920.5 kg
نکات کنترلی :
1- مقاومت تیرها
الف – برش ، ب – خمش
2- خیزو شیب تیرها
الف-برش:
برش
با توجه به اینکه سطح مقطع در تکیه گاه به خاطر سوراخکاری کم شده است سطح مقطع را بدست می آوریم :
اولیه
= مساحت سوراخها
A=64.4-4.42=59.98سطح مقطع جدید تیرها
ب- خمش :
با توجه به اینکه خمش ماکزیمم در سر تیر می باشد،ممان اینرسی تیر بصورت زیر محاسبه می شود:
C =
2-خیز و شیب تیرها
باتوجه به اینکه ورق روی عرشه اثر مثبت روی ممان اینرسی تیرها دارد پس باعث کم شدن خیزو شیب تیرها می شود و در ضمن اثر وزن مرده آن نیز باید در نظر گرفته نشود. چون با تیرها به حالت یکپارچه در می آید و اثر تقویتی دارد. با این حال از اثر مثبت آن روی ممان اینرسی چشم پوشی کرده و از اثر وزن آن به عنوان بار مرده صرف نظر می شود.
حداکثر خیز مجازتئوری: مجاز ماکزیمم
اولیه
I مقطع I)-4اولیه) =I کل
سوراخ
سوراخها
طراحی ستونها:
مدل را نیمه در نظر می گیریم
نصف وزن
برای راحت تر شدن محاسبات فاصله اعمال نیرو را در 2 متری قرار می دهیم :
محاسبه بار زلزله:
V= بار افقی زلزله
V=C.W W=P=65Kn
I=1.2 , 1, 0.8 ضریب اهمیت سازه
B ضریب بازتاب سازه و
که
q وزن واحد طول طره
TOبرحسب نوع زمین انتخاب می شود
هر کدام که مقدار B را زیاد کند
مقدار B2 بزرگتر است ولی حداکثر مقدار B مساوی2 است.
از روی نقشه A=0.35 شتاب مبنای طرح (برای تهران از نقشه zoon زلزله ایران)
از جدول R=4 5 ضریب رفتار
OK
C باید بزرگتر از 10% شتاب مبنا باشد .
این بار افقی را می توان به دو صورت وارد کرد :
1- بصورت یک بار مجزا به سیستم وارد شود و تغییر مکان ناشی از آن بررسی شود.
2- گشتاود ناشی از بار افقی به گشتاور ناشی از بار اضافه شود.
روش اول : ستون به صورت یک تیریک سرگیردار (تیر طره) در نظر گرفته می شود.
L=3. 5m
=13.65KN
حداکثر مجاز جابجایی
)بر طبق آیین نامه 2800)
روش دوم : معادله اصلی بر هم کنش ستونها به صورت زیر است :
که با در نظر گرفتن بار زلزله می توان آنرا به صورت زیر در نظر گرفت:
طبق معیار محاسبات برهم کنش در ستونها ضریب اطمینان برای ستون از رابطه زیر بدست می آید:
در ستونهای یک سرگیردار بزرگترین نسبت لاغری عبارتست از:
چنانچه بزرگترین نسبت لاغری از Cc بزرگتر باشد،ستون بلند محسوب شده واز ضریب اطمینان 1.92 استفاده می شود. ولی بر اساس استاندارد AISC اگر نسبت لاغری از Cc کوچکتر بوده یا مساوی باشد،ستون متوسط یا کوتاه بوده ،از فرمول زیر برای تعیین ضریب اطمینان استفاده می شود.
طراحی محور غلطک ها :
نیروی وارده به هر غلطک
نکات کنترلی :
محاسبت کنترلی برای مقاومت محور و تنش لهیدگی بصورت زیر لحاظ می شود.
مقاومت محور :
الف- برش ، ب- خمش
خیز محور : در وسط آن
تنش لهیدگی
الف- در زیر غلطک ،ب- در تکیه گاهها
الف - برش : در ضعیفترین موضع محور که d =76.5 mmاست، اتفاق می افتد.
A=4596.35mm2 F=F1=177.78 kn
M = تنش برشی
ب- تنش خمشی:
خیز :
حداکثر خیز مجاز تئوری تئوری مجاز
با توجه به اینکه تنش برشی ناچیز است، خمش جنس محور را تعیین می کند:
از آنجا که
تنش تسلیم جنس محور باید بیش از 444.35Mpa باشد.
جنس میلگرد:
با توجه به هندبوک اشتال : میلگرد ساده grade75 استاندارد آمریکایی با تنش تسلیم قابل قبول است.
طراحی غلطک ها :
تنش هرتس
طول تماس L=210mm
D1=212mm
D2=∞
نسبت پوآسون فولاد
E1=E2=200 Gpa
تنش های هرتس در سطح تماس بیشترین مقدار را دارند
با این مقادیر جنس غلطک را از کلید فولاد انتخاب می کنیم
تسلیم
سختی سطحی معادل 242 HB , 255HV
فولاد 1,8515 با تنش تسلیم
مخصوص اجزا تحت سایش تا ابعاد 250 میلیمتر
طراحی ریل های داخلی ستون :
با توجه به تنش های هرتس بدست آمده در تماس با غلطک
=317 mpa
=528.38 mpa
=528.38 mpa
=158.5 mpa
و از آنجا که مقادیر تنش های هرتس در ضخامت 3b به حد بسیار پائینی می رسد ضخامت ریل ها را حدوداٌ 3 میلیمتر گرفته ایم یعنی 3.2 میلیمتر
برای اطمینان با توجه به نمودار می بینیم که در 3b بیشترین مقدار راz به خود اختصاص داده است پس:
که این مقدار را فولاد st37 تیرهای ستون تحمل می کند.
طراحی کالسکه :
ضریب اطمینان را برای بالابر 5 به بالا در نظر گرفتیم ولی برای کالسکه که از نظر مسائل ایمنی جانی و مالی مسئله بحرانی ندارد می توانیم ضریب اطمینان را یک تا 1/5 بگیریم
بطور اختیاری F.S=1.5 را در نظر می گیریم
طول کل پارکینگ باید 5 متر باشد که با توجه به فاصله بین اکسلهای جلو و عقب خودروهای سواری که بین 2.2 تا 3 متر می باشد محل استقرار چرخهای کالسکه را با فاصله 3 متر از هم و از نوک آن یک متر فاصله در نظر می گیریم
F=1500×10×1.5 = 22. 5 kn
در جهت عرضی هم فاصله تیرها را از هم 1.5 متر می گیریم تا چرخهای خودرو روی تیرها قرار بگیرد و از پیچش صرفنظر کنیم :
محاسبه کالسکه را هم به صورت نیمه در نظر می گیریم :
طراحی بر اساس برش :
حداقل
طراحی بر اساس خمش
حداقل گشتاور مقاوم
طراحی بر اساس خیز مجاز ماکزیمم
مجاز
حداقل ممان اینرسی
با اطلاعات بدست آمده از میان مصالح موجود پروفیل 160×80×8 انتخاب شد
کنترل پروفیل بر اساس خیز دو سر آزاد آن :
کل
با توجه به کم بودن اختلافات و همچنین اضافه شدن ورق رویی کالسکه و تأثیر مثبت روی ممان اینرسی جمعأ طرح را تأثیر می کنیم OK
طراحی محور چرخ ها :
در تکیه گاههای تیر کالسکه دو چرخ تعبیه شده که کالسکه حرکت عرضی داشته باشد.
نیروی وارده بر محور برابر نیروی تکیه گاهی است.
F=5625 N
موارد کنترل : خمش و برش
خیز وسط محور
پیچش هم نداریم.
قابل قبول است .
قابل قبول
در تکیه گاه ها قطر برابر 20 میلیمتر است
طراحی چرخ کالسکه :
تنش هرتس بحرانی ترین حالت را تحمیل می کند چون ابعاد چرخ به حدی است که تنش های لهیدگی داخلی (بین محور و چرخ) و برش آن ناچیز است
a
سختی سطی معادل 152 HB , 160 HV
جنس ECMO 80 . معادل 1.7262 با تنش تسلیمmpa 590 و وسختی سطحیHB 170تا 207 HB
طراحی اتصال تیرهای عرشه به لچکی ها :
مرکز گشتاور تکیه گاه را با * مشخص کرده ایم
بحرانی ترین شرایط برای پیچ های اول و آخر اتصال است
بیشترین نیرو (برآیند نیروهای برشی و خمشی) به سمت راست وارد می شود
بر آیند
برآیند
با توجه به اینکه اتصال بصورت
می باشد
سطح مقطع پیچ اتصال d=13 و رزوه آن M12 است
برش
لهیدگی :
با توجه به اینکه ضخامت کمتر روی ناودانی است فقط آنجا را کنترل می کنیم
محاسبه تکیه گاه در لچکی ها :
گشتاور خمشی در تکیه گاه صفر است
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 41 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله طراحی عرشه بالابر