لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:14
فهرست و توضیحات:
مقدمه
تجزیه و تحلیل
محصولات
بهداشت روانی به سه قسمت
بهداشت روانی محیط کار
در دنیاى امروز با استرس هاى مختلفى روبه رو هستیم که بعضى از این استرس ها مختص محیط کار است. نزاع با یک همکار، محروم شدن از پاداش، دیر رسیدن به سر کار وفشار هیأت مدیره یا رؤساى سازمان به مدیر را مى توان نمونه هایى از استرس هاى محیط کار نامید. مدیران براى این که بهداشت روانى محیط کار را تأمین کنند باید با مفاهیم اساسى بهداشت روانى آشنا شوند و توجه داشته باشند که مدیریت اثر بخش نیز بدون توجه و اعتماد به سلامت روانى کارکنان حاصل نمى شود و براى رسیدن به این مهم باید اصول بهداشت روانى در سازمان را رعایت کنند.فشارهاى عصبى و روانى که به اصطلاح استرس نامیده مى شود در زندگى روزانه ما به طور فراوان مشاهده مى شود. دنیاى صنعتى و فرا صنعتى گرفتارى هاى فراوانى به بار آورده است. نگرانى افراد نسبت به کار، خانواده ، فرزند، دورى اعضاى خانواده از یکدیگر، نگرانى هاى مادران کارمند نسبت به وضع کودکان خود، احساس گناه از نرسیدن به فرزندان، مشکلات اجتماعى ،وضع اقتصادى و نیازهاى گوناگون، انتظارات و توقعات سازمان از کارمندان، پیشرفت تکنولوژى و نگرانى و بیم از کهنه شدن معلومات واطلاعات، مشکلات مدیریت و توقعات کارکنان همگى سبب مى شود که فرد از لحظه بیدارى تا هنگام آرمیدن همواره دچار هیجان ها، تنش ها، نگرانى ها، بیم ها و امیدهاى گوناگون باشد که گاه با ظرفیت بدنى، عصبى و روانى وى متناسب است وگاه با آن سازگار نیست، مجموعه چنین حالت ها و فشارهاى ناشى از آن در اصطلاح استرس نامیده مى شود. فشار عصبى و روانى به شکل هاى گوناگون دیده مى شود. همه ما با آنچه استرس هیجانى نامیده مى شود و در نتیجه واکنش هاى عصبى پدید مى آورد آشنایى داریم، اما استرس علاوه بر آن ممکن است در نتیجه عوامل مکانیکى، فیزیکى ، غذایى، شیمیایى ونیز تابش اشعه پدید آید.
دنیای امروز استرس های مختلفی دارد که بعضی از این استرس ها مختص محیط کار است. نزاع با یک همکار، محروم شدن از پاداش، دیر رسیدن به سر کار و فشار هیأت مدیره یا رؤسای سازمان به مدیر را می توان نمونه هایی از استرس های محیط کار نامید . مدیران برای این که بهداشت روانی محیط کار را تأمین کنند باید با مفاهیم اساسی بهداشت روانی آشنا شوند. مدیران باید توجه داشته باشند که مدیریت اثربخش نیز بدون توجه و اعتماد به سلامت روانی کارکنان حاصل نمی شود و برای رسیدن به این مهم باید اصول بهداشت روانی در سازمان را رعایت نمایند.مطلب ذیل به موضوع فوق می پردازد.
اصول بهداشت روانی در سازمان :
- ایجاد جو صمیمیت، همدلی، صداقت، همکاری و احترام متقابل در میان کارکنان سازمان.
- پرهیز از اعمال روش های مبتنی بر زور و اجبار در محیط سازمان.
- شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان تحت نظارت سازمان و فراهم ساختن رشد و شکوفایی این استعداد در حد توان و امکانات سازمان.
- پرهیز از قضاوت های کورکورانه و مبتنی بر پیشداوری در مورد کار و رفتار کارکنان سازمان. استرس و نگرانی های افراد نسبت به کار ، خانواده و نگرانی های مادران کارمند نسبت به وضع کودکان خود، وضع اقتصادی، انتظارات سازمان از کارمندان و... همگی سبب می شود که فرد از لحظه بیداری بامداد تا هنگام آرمیدن شامگاه همواره دچار هیجان ها، تنش ها، نگرانیها و امیدهای گوناگونی باشد که گاه با ظرفیت بدنی، عصبی و روانی وی متناسب نیست و افراد و سازمان را دچار مشکل می کند.اگر سازمان به سطح تولید مناسب برسد اما کارکنان سازمان افراد عصبی، افسرده، ناراحت و پرخاشگر در انتظار فرصتی تا پریشانیهای روانی خود را با کم کاری، ترور شخصیت یکدیگر، غیبت، شایعه پراکنی و ایجاد سوانح و حوادث و به شیوه ای مخرب نشان دهند در این صورت آیا می توان چنین جامعه ای را سالم یا موفق دانست؟ شکی نیست که پاسخ به این سؤال منفی است بنابر این می توان گفت نقش و وظیفه دیگر هر مدیر لایق، دورنگر و کاردان، تأمین بهداشت روانی کارکنان سازمان است.
کارافرینی استرس