پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مکاترونیک
عنوان
سیستم پارکینگ هوشمند کنار خیابانی با استفاده از ارتباطات بین خودرویی تحت موبایل
1-3- تاثیر فناوری اطلاعات : 11
1-3-2- کاربردهای شبکه های خودرویی در سیستم حمل و نقل هوشمند ]11[،]12[ 15
1-3-3 کاربردهای تلفن همراه هوشمند در سیستم حمل و نقل هوشمند. 15
2-2- تعریف سیستم حمل و نقل هوشمند : 22
2-4- مهمترین اهداف و عملکردها از پیاده سازی ITS : 25
2-5- طبقه بندی انواع خدمات ITS : 26
2-6- تاثیرات بالقوه سیستم فناوری اطلاعات در رفتارهای سفری : 27
2-6-1- اشتغال انعطاف پذیر و دور کاری. 27
2-6-2- اشتغال موقت و نیمه موقت.. 28
2-6-4- سیستم ها ی خودکار اطلاع رسانی به رانندگان وسایل نقلیه شخصی. 29
2-6-5- استفاده های صنعتی از حمل و نقل و ارتباطات. 29
2-6-6- تغییرات ساختاری در حمل و نقل کالا. 29
2-8- وظایف اجزای سیستم های حمل و نقل هوشمند : 30
2-9- فن آوری های پیش نیاز در سیستم های حمل و نقل هوشمند : 31
2-12- سیستم موقعیت یاب جهانی GPS : 36
2-12-2- بعضی از کاربران اصلی GPS عبارتند از 38
2-12-3- استفاده از GPS تلفن همراه در کنترل ترافیک.. 39
2-13- سیستم اطلاعاتی جغرافیایی GIS : 40
2-13-2- عناصراصلی تشکیل دهنده GIS. 42
2-13-3-کاربرد GIS در مدیریت ترافیک.. 43
2-13-4- کاربردهای GIS در حمل و نقل و ترافیک شهری. 44
2-13-5- نمونه های کاربردی GIS در حمل و نقل و ترافیک شهری. 45
2-17- بهره برداری از اطلاعات : 51
2-18-1- کارهای انجام شده در رابطه با پارکینگ های هوشمند در ایران. 55
2-18-2- کارهای انجام شده در رابطه با پارکینگ های هوشمند در خارج از کشور]32[ 58
3-2- مزایای سیستم های حمل و نقل هوشمند در مدیریت پارکینگ هوشمند: 64
3-3- سیستم راهبری محلی و مرکزی: 64
3-4-1-2-کپیرایت و حق امتیاز. 67
3-4-1-3- ویژگیهای اندروید. 67
3-4-1-4- رابطه اندروید و جاوا 68
3-4-1-5- محیط برنامهنویسی اندروید. 68
3-4-2- برنامه های مورد نیاز : 69
فهرست تصاویر
شکل(1–1)، تهران قدیم، معابر اصلی و شلوغ شهر 10
شکل (1–2)، بخشی از تکنولوژی های قابل استفاده در موبایل. 17
شکل (1-3)، پارک خودروها در حاشیه خیابان با استفاده از نرم افزار موبایل پارک. 19
شکل(1-4)، مراحل اجرایی نرم افزار موبایل پارک بصورت نمادین. 19
شکل(2-1)، چرخه فرآیند اطلاعات در سیستم حمل و نقل هوشمند. 27
شکل(2-2)، زنجیره اطلاعاتی سیستم های حمل و نقل هوشمند. 31
شکل(2-3)، انواع شناساگرهای خیابانی. 34
شکل(2-4)، شبیه سازی شناساگرهای حلقوی توسط تصاویر ویدئویی. 35
شکل(2-5)، موقعیت ماهواره های GPS در مدار زمین. 37
شکل(2-6)، نحوه عملکرد ماهواره های موقعیت یاب جهانی. 38
شکل(2-7)، استفاده از موقعیت یاب جهانی با استفاده از تلفن های همراه هوشمند. 39
شکل(2-8)، کاربر در حال استفاده از نرم افزارهای موقعیت یاب جهانی. 41
شکل(2-9)، سیستم اطلاعاتی GIS. 42
شکل(2-10)، عناصر اصلی تشکیل دهنده GIS. 44
شکل(2-11)، استفاده از تکنولوژی GIS در مدیریت ترافیک.. 45
شکل(2-12)، تابلوهای اطلاع رسانی در جاده ها 50
شکل(2-13)، نقشه ترافیکی ایالت واشنگتن آمریکا 51
شکل(2-14)، رمپ ورودی بزرگراه 52
شکل(2-15)، ارتباطات و خدمات مدیریت پارکینگ هوشمند. 59
شکل(2-16)، طرح تجمیع راهنمای پارکینگ با راهنمایی جریان ترافیک در سیستم های حمل و نقل هوشمند. 61
شکل(2-17)، مقایسه زمان پارک هدفمند خودروها پیش و پس از بکارگیری سیستم PGIS در یکی از مناطق پکن. 62
شکل(3-1)، نحوه عملکرد Google Play Services 72
شکل(3-2)، نمای کلی از برنامه در هنگام لود شدن. 75
شکل(3-4)، الف)نمای صفحه مختصات. ب) صفحه ثبت پارک. ج) منوی صفحه ثبت پارک. 76
چکیده :
امروزه استفاده از ارتباطات بین خودرویی به عنوان یکی از فناوری ها در جهت افزایش امنیت و راحتی سفر در حوزه حمل و نقل و بسیاری از شرکت های خودروسازی مورد توجه قرار گرفته است . گونه ای از اتلاف وقت و انرژی که بخش عمده ای از ترافیک خیابانی را شامل می شود، مساله پارک خودروها می باشد. رشد روز افزون وسائط نقلیه عمومی و افزایش سریع خودروهای شخصی در کلانشهرها هر روز بیش از پیش وضعیت ترافیکی شهر را پیچیده و زندگی در آنها را مشکلتر می کند، بدلیل افزایش تعداد خودروها و ترافیک جاده ای، میزان تصادفات افزایش پیدا کرده است. علت عمده تصادفات، خطای اطلاعاتی است. راننده بعلت این که اطلاعات ضروری را دریافت نکرده و یا دیر دریافت می کند، نمی تواند عکس العمل مناسب را برای جلوگیری از تصادف اتخاذ کند. اگر بتوان سطح اطلاعات راننده از محیط اطراف را گسترش داد، تحول شگرفی در ایمنی حمل و نقل و ترافیک بوجود می آید. این مهم از طریق مبادله اطلاعات با استفاده از تجهیزات خاصی میسر می گردد که اطلاعات را بسیار سریعتر به راننده می رساند و او عکس العمل مناسب را در زمان مناسب بروز می دهد. نیاز به سیستم های هوشمند کنترلی و راهبردی بیش از گذشته لازم و ضروری بوده و نیازی مبرم و اجتناب ناپذبر می باشد. شبکه های بین خودرویی vanet، مبنای سیستم های نقلیه هوشمند ITS هستند که به کنترل ترافیک و جلوگیری از نصادف و کاربردهای دیگر اختصاص یافته اند. در این رساله تاثیر ارتباطات بین خودرویی در کاهش این گونه ترافیک ها با استفاده از پیاده سازی عملی و تنها با استفاده از تلفن همراه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در راستای ارزیابی تاثیر فناوری ارتباطات بین خودرویی در جهت کاهش ترافیک خیابانی مدل پیاده سازی شده بر اساس قواعد نقشه گوگل در دنیای واقعی ارائه شده است. هدف از این پژوهش کاهش میزان ترافیک خیابان ها در زمان های اوج ترافیک و کاهش انلاف وقت و انرژی می باشد که می توان خیلی راحت و تنها با استفاده از اینترت و گوشی تلفن همراه هوشمند، مکان مورد نظر جهت پارک خودرو در خیابان مورد نظر را جستجو کرد و همچنین آن مکان را جهت پارک خودرو رزرو نمود. این روش بصورت عملی پیاده سازی شده است. نرم افزار مربوطه برای تلفن های همراه هوشمند طراحی شده و به کاربران این امکان را می دهد تا بسیار ساده با برقراری ارتباط با مکان یاب جغرافیایی و پایگاه داده مربوطه تمامی اطلاعات در مورد جای پارک در خیابان مورد نظر خود را استخراج کنند. استفاده از این اتباطات بین خودروها منجر می شود راننده از اطلاعات کافی در مورد خیابان مقصد بهره مند باشد تا شاید فرصت کافی برای تعویض خیابان و کاهش بار ترافیکی را در پیش داشته باشد. نتایج ارزیابی های انجام شده نشان می دهد که تجهیز تنها 50% از خودروها به این فناوری (ارتباطات بین خودرویی) به میزان قابل توجهی از بار ترافیکی خیابان ها می کاهد.
کلمات کلیدی: ارتباطات بین خودرویی، نرم افزار تلفن همراه، تلفن های هوشمند، پارک خودرو، ITS، VANET
فصل اول
مقدمه
1-1- پیش زمینه :
ترافیک پدیده ای نا خوشآیند است که به علت رشد روز افزون ماشینی شدن جامعه و افزایش شهر نشینی بوجود می آید. از زمانی که اقتصاد صنعتی جای اقتصاد از راه کشاورزی را گرفت، به دلیل سرمایه گذاری بیشتر در شهر ها و در نتیجه وجود امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین استعداد های طبیعی و بالقوه شهر ها برای توسعه مثلا "داشتن آب کافی و موقعیت جغرافیایی" باعث شد انسان ها از روستا ها به سمت شهر ها کشیده شوند که این امر باعث ایجاد شهرک های جدید شد.
از طرفی رشد روز افزون تولیدات خودرویی و عدم آینده نگری لازم در ایجاد خیابان ها و معابر شهری مناسب و عدم فرهنگ سازی مناسب در جوامع در حال توسعه باعث شد که نتایجی از جمله ایجاد تراکم ترافیکی، کاهش بازده ی حمل و نقل، افزایش زمان مسافرت، آلودگی و مصرف بیش از حد سوخت را به همراه داشته باشد. بر طبق آمار آژانس بین المللی انرژی در سال 2006، سیستم حمل و نقل 30 درصد از مصرف انرژی و 61 درصد از مصرف نفت خام جهان را به خود اختصاص داده است]1.[ میزان ذخیره های نفتی موجود، آلودگی های زیست محیطی و احتمال از دست رفتن منابع نفتی به دلایل مختلف از جمله جنگ، امنیت سیستم حمل و نقل را به خطر می اندازد. پس از بوجود آمدن مشکلات عمده در این راستا و بروز اختلال در رفت و آمدهای شهری؛ مسئولین تازه به این نتیجه رسیدند که باید فکری در مورد ترافیک و پیامدهای آن کنند.
تعداد صفحات:84 صفحه
فرمت : ورد و قابل ویرایش
پایان نامه سیستم پارکینگ هوشمند کنار خیابانی با استفاده از ارتباطات بین خودرویی تحت موبایل