فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پایان نامه کامل طراحی مجتمع تجاری (سیتی سنتر) شهر تبریز با رویکرد حیات جمعی

اختصاصی از فی ژوو دانلود پایان نامه کامل طراحی مجتمع تجاری (سیتی سنتر) شهر تبریز با رویکرد حیات جمعی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پایان نامه کامل طراحی مجتمع تجاری (سیتی سنتر) شهر تبریز با رویکرد حیات جمعی


دانلود پایان نامه  کامل طراحی مجتمع تجاری (سیتی سنتر) شهر تبریز با رویکرد حیات جمعی

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه:

شهرهای امروزین ما، در عرصه فضاهای جمعی و عمومی دچار کاستی­های جدی هستند. طی دهه­ های اخیر جمعیت و وسعت شهرهای ما چند برابر شده است، ولی فضاهای اجتماعی ما به نسبت آن رشد نکرده­اند که نتیجه آن در قالب، ازدحام مردم، به خصوص قشر جوان در خیایان­ها و مراکز تجاری شهر، قابل مشاهده است. در پیشینه جامعه ما، بازارها از اصلی­ترین مکان­های شکل­گیری تعاملات اجتماعی و فرهنگی بشمار می­آمدند. از این رو، بنابه پیشینه فرهنگی و نیز جذابیت امر خرید، قشر قابل توجهی از جامعه ما، متمایل به گذران اوقات آزاد خود در مراکز تجاری هستند. مراکزی که با حداقل امکانات و حداقل توجه به نیازهای بازدید کنندگان و با هدف صرف قابل فروش بودن و سودآوری بیشتر ساخته شده­اند. در سال­های اخیر، سرعت تغییر ماهیت کارکرد­های زندگی و فعالبت­های اجتماعی، تغییر فضاها و کاربری­های تجاری را اجتناب ناپذیر ساخته است و لزوم ارائه راهکاری عملی برای ساخت این مراکز که هم پاسخگوی نیازها و خواسته­ های اقشار مختلف جامعه بوده و هم تامین کننده منافع سازنده باشد بیش از همیشه احساس می­شود.

بیان مساله:

در دنیای پیش از مدرن، خرید و فروش فعالیتی بود که تامین نیازهای طبیعی با یک سری روابط منطقی انجام می­شد اما در دنیای مدرن امروزی این فضای شهری در آن واحد، یک فضای عمومی است که بر اساس سایز و ابعاد، فعالیت­های اجتماعی و اقتصاد را پیشرفت داده و حفاظت می­کند (نادری، 1376).

پیشرفت و جهانی شدن تجارت، آن را به سوی طراحی زمینه­های مختلف فعالیت تجاری کشانده است. چرا که تجارت عامل مهمی در اقتصاد هر کشور محسوب می شود (تقوایی،1387).

لذا طراحی مکان­های تجاری به عنوان یکی از شاخص­ترین موارد در طراحی فضاهای جمعی و عمومی است.

افزایش حضور مردم در این فضاها

دستیابی به ارتقاء تعامل اجتماعی و حیات جمعی در شهر ایرانی-اسلامی

دستیابی به کارکردهای فضاهای جمعی

  • محلی برای گردهمایی و اجتماع شهروندان
  • تقویت نقش اجتماعی شهروندان در راستای ارتقاء حیات جمعی
  • تقویت هویت و حس مکان در میان شهروندان

 امروزه ابعاد انسانی فضاهای عمومی بیش از هر زمان دیگر مورد توجه برنامه­ریزان و طراحان شهری قرار گرفته و مردم نیز مشتاقانه به حضور و مشارکت در چنین فضاهایی پاسخ مثبت داده اند (2004،gehl).

اما آنچه این فضاها را به لحاظ اجتماعی فعال می­سازد، در درجه اول عوامل کالبدیست که بتواند زمینه ساز ورود و سپس توقف افراد درون فضا باشد که در این باره می­توان به عواملی چون: دسترسی­ها، جاذبه­های بصری، عوامل طبیعی و بسیاری عوامل دیگر ازین دست اشاره نمود. اما آنچه بیش از ابعاد کالبدی در حضور و تعامل اجتماعی افراد مؤثر است، پیش­بینی و خق رویدادهای اجتماعی است که در عین ایجاد فرصت­های مشارکت در فعالیت­های اجتماعی، می تواند زمینه ساز ارتقا حس تعلق به مکان نیز باشد (lennard,1984).

اجتماع­پذیری در فضاهای عمومی بر پایه نیاز مردم به حس تعلق اجتماعی و تعامل با یکدیگر قرار دارد و این امر در یک فضای اجتماعی حمایت کننده در کنار تامین آسایش فیزیولوژیکی، ادعای قلمرو، حس مالکیت و دریافت عدالت در فضا، میسر خواهد بود (Alexander,1968).

به طور کلی خلق یک فضای عمومی موفق که بتواند پذیرای افراد و گروه­های مختلف باشد مستلزم تامین عوامل زیر است.

  1. بطور تامین قلمرو، امنیت، ساختار منسجم، تداوم و خوانایی و قابل پیش­بینی بودن فضا
  2. وجود تسهیلات مناسب در فضا، پاسخگویی، راحتی و آسایش محیطی
  3. میزان اطلاعات، شور و هیجان محیطی: که مستلزم وجود ابعادی چون پیچیدگی و رمزآلودگی، آموزش، امکان بیان خود، گوناگونی و تضاد، انتخاب، هویت یابی، خلوت جویی و دلبستگی در فضاست.
  4. تعاملات اجتماعی

(مریم، چرخچیان، فضاهای عمومی و عوامل موثر بر حیات جمعی، باغ نظر، شماره هفتم).

بنابراین خلق یک فضای عمومی موفق، بهره گیری از توان­های اجتماعی آن و ارتقا فرصت­های مشارکت در حیات جمعی، مستلزم شناخت فضا و ابعاد مختلف آن و نگاهی چند جانبه از سوی طراح در این رابطه است.

با نگاهی گذرا به مجتمع­های تجاری در شهر تبریز به این امر واقف می­شویم که در این مجتمع­ها روحیه حیات جمعی و توجه به فضاهای عمومی در آن رعایت نشده است و این مجتمع­ها تبدیل به یک فضای بی­روح و بدون تعاملات اجتماعی مناسب گردیده است.

با توجه به مطالب فوق در این پروژه در طراحی مجتمع تجاری سعی بر این خواهد شد که طراحی فضاهای تجاری در مجتمع­های تجاری در راستای ارتقاء حیات جمعی در نظر گرفته شود تا نحوه رفتار مردم در این مجتمع از حالت معمول در دیگر مجتمع­های تجاری به صورت پویا­تری تبدیل به صحنه­ای از فعالیت جمعی و گسترده شود.

 پرسش اصلی تحقیق ( مساله تحقیق )

چگونه می­توان با بهره­گیری از فضاهای جمعی و عمومی با رویکرد حیات جمعی، مجتمع تجاری را طراحی نمود؟

  • فرضیه تحقیق

به نظر می­رسد در طراحی مجتمع­های تجاری با در نظر گرفتن فضاهای روباز می­توان مجتمع تجاری با رویکرد حیات جمعی طراحی نمود.

به نظر می­رسد از مولفه­های مهم برای طراحی مراکز تجاری در راستای ارتقا حیات جمعی، طراحی مکان­هایی مناسب با کارکردها و عملکردهای عمومی برای اقشار مختلف جامعه است.

  به نظر می رسد مکانی برای مجتمع تجاری مناسب است که:

  1. امکان کنترل دسترسی وسایل نقلیه و امنیت پیاده
  2. ارتباط با سیستم حمل و نقل شهری
  3. وجود پارکینگ­های کافی
  4. مکان­هایی در نقاط پر تمرکز و رفت و آمد مردم

را فراهم آورد.

 اهداف تحقیق

  • هدف آرمانی : ارتقاء حیات جمعی به کمک مجتمع­های تجاری
  • هدف کلی : طراحی مجتمع تجاری (سیتی سنتر) شهر تبریز با رویکرد حیات جمعی
  • اهداف کاربردی :

□ طراحی فضایی مناسب جهت همبستگی میان افراد جامعه در مجتمع­های تجاری

□ شناسایی و استفاده از مولفه­های طراحی در جهت ارتقاء حیات جمعی در مجتمع­های تجاری

□ مشخص کردن مکانی برای طراحی مجتمع­های تجاری در جهت بوجود آوردن خاطره جمعی مشترک و حس تعلق به فضا برای همه مردم

 روش تحقیق

در بخش مبانی نظری و اطلاعات اولیه از روش تحلیلی-توصیفی با تحلیل محتوای متون و در بخش نمونه­های موردی بصورت تحلیلی-تطبیقی با مقایسه و بررسی نمونه­های موفق صورت گرفته در جهان می­باشد.

 روش گردآوری بصورت میدانی و کتابخانه­ای خواهد بود.

روش کتابخانه­ای بصورت مطالعه کتب و مطالب مرتبط با موضوع، استفاده از سایت­های اینترنتی، پایان­ نامه­ها و مقالات مرتبط ISI، علمی پژوهشی و همایش­ها خواهد بود.

روش میدانی بصورت بازدید از پروژه­های مشابه از طریق مشاهده، پرسش و جمع­آوری اطلاعات از محل مورد نظر طراحی و آنالیز معایب و محاسن سایت مورد نظر طراحی خواهد بود.

 نتیجه­ گیری

اندیشه تأسیس یک مرکز تجاری و اداری در یک مجموعه شهری بازتابی از رشد فیزیکی و اجتماعی آن می‌باشد. توسعه فیزیکی شهر از طرف دیگر به همراه شکوفایی اندیشه‌های تازه در شهرسازی و شهرنشینی موجب گردیده است که در تمام تقسیم‌بندی‌های شهر و محله، ناحیه و ... کاربری‌های ویژه‌ای شکل گیرند و نقاطی خاص از شهر به نوع پروژه‌ای از کاربری‌های تجاری، اداری و... تخصیص یابند.

امروزه روابط اجتماعی مردم به اشکال گوناگون صورت می‌گیرد و دایما تحت تأثیر تحولات فنی و تخصصی نیز قرار می‌گیرد و این تحولات باعث انتقال نقش انسان به ماشین شده است و این مراجع در جوامع سبب تضعیف روابط چهره به چهره و دوری از حس مکان، زمان و فضا شده است. از طرفی فضاهای موجود در شهرها، تحرک خود را نه به عنوان فضاهایی با کیفیت‌های مناسب اجتماعی بلکه به صورت فضاهایی صرفا با جنبه عملکرد خود و با کیفیت‌های نامناسب اجتماعی حفظ کرده‌اند.

بنابراین سامان‌دهی روابط اجتماعی در معماری امری بدیهی می‌باشد. یکی از این فضاها مجتمع تجاری می‌باشد که با سابقه‌ای طولانی در فرهنگی ایرانی همواره دارای قدرتمندترین فضا می‌باشد.

 فصل دوم:

تاریخچه و تعریف موضوع

 مقدمه

موضوع پروژه طراحی مجتمع تجاری (سیتی سنتر ) می باشد. ساختمان های تجاری به عنوان محلی برای داد و ستد و عرضه و تقاضا و تفریح و گذراندن اوقات فراغت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مراکز تجاری به مفهوم کلی به محلی سرپوشیده و یا روباز اطلاق می گردد که تعدادی فروشگاه را شامل گردیده که این فروشگاه ها می توانند از یک یا چند صنف مختلف تشکیل گردند.این محل کانون داد و ستد بوده و ارتباط مستقیم بین عرضه و تقاضا را برقرار می نماید. مراکز تجاری ساختمان های نوینی هستند که به منظور رفع نیاز خریداران و بهبود اقتصاد مشترک بین چند صنف ایجاد می گردد. دراین رابطه توجه به مسائل، اجتماعی، مهندسی، مالی، حقوقی، انسانی، فرهنگی و... حائز اهمیت می باشد. توجه همه جانبه به این امور باعث می گردد تا مراکز تجاری پس ازساخت از عملکرد مناسبی برخوردار بوده و بهره بیشتری نصیب استفاده کنندگان از آن گردد.

(فرزام شاد،1386،ص 2)

 تعریف فضاهای عمومی : تعاریف فضای عمومی بر دسترسی بدون محدودیت به فضا و فعالیت­های متنوع تأکید می­کنند که قابل ذکرترینشان تعامل اجتماعی است که در نتیجه این دسترسی محدود نشده، در آن روی می دهد. بعد دسترسی به فضا و فعالیت­های موجود در آن را می­توان با دو بعد دیگر کارگزاری و منفعت تکمیل کرد. بدین ترتیب فضای عمومی را می­توان به مثابه فضایی تعریف کرد که اجازه می­دهد مردم به آن دسترسی داشته باشند و فعالیت­هایی در آن صورت پذیرد. فضایی است که یک سازمان عمومی آن را کنترل می­کند و این فضا در جهت منافع عموم تأمین و اداره می­شود ( مدنی پور ، 1379).

تعریف مجتمع تجاری : مجتمع تجاری نوعی فضای تجاری است که نیازهای مختلف مردم را درقالب خرید و فروش، گذراندن اوقات فراغت به بهترین نحو پوشش میدهد. لذا با درنظر گرفتن معیارهای صحیح طراحی می­توان مراکز تجاری را با بازدهی اقتصادی مناسب ایجاد نم.

 تعریف حیات جمعی : فضای جمعی به جز جوانب فیزیکی و کالبدی، نوعی فضای ادراکی و نمادین است که با خصلتی نظام­ مند و ماهیتی مرکب، با زمان اجتماعی و فرهنگ جامعه پیوندی ناگسستنی داشته و نسبیت فرهنگی و اجتماعی جامعه در ادراک آن موثر است.

 مفاهیم

  • مفهوم مرکز تجاری و ماهیت امروزین مراکز تجاری

مرکز تجاری به مفهوم کلی به محلی سرپوشیده و یا روبازی اطلاق می­گردد که تعدادی فروشگاه را شامل گردیده است. این فروشگاه ها می توانند از یک یا چند صنف مختلف تشکیل گردند. این محل کانون داد و ستد بوده و ارتباط مستقیم بین عرضه و تقاضا را برقرار می نماید. (فرزام شاد،2:1386)

اهمیت مراکز تجاری – به ویژه در دنیای معرفی و دیجیتالی امروز – با آگاهی از اینکه آنها نقش کالبدی ایدئولوژی فکری جامعه مصرفی را ایفا می­کنند آشکار می­گردد. در این مراکز خواست­های شرکت­های تولیدی بزرگ برای جذب سرمایه و نقدینگی طبقات مختلف اجتماع، با ارائه کالاهای پرزرق و برق در فضایی با معماری تجملی و عامیانه مطرح می­شود. آنچه که در این مراکز در دنیای امروز خود را نشان می­دهد، توجه به ذائقه هر مشتری و گزینش تمام انواع کالاهاست، چنانکه حتی امروزه در این مجموعه­ها، فضاهای بسیارمتنوعی علاوه بر فروشگاه­ها، شامل فضاهای ورزشی، تفریحی، اداری، خدماتی، سبز و ... در نظر گرفته می­شود. (افروزنده،44:1386)

امروزه مراکز تجاری به تعبیر دیگر شهرهای کوچک عصر حاضر و آینده قلمداد می­شوند. (همان:46) که علاوه بر کارکرد تجاری به فضاهایی جهت گذراندن اوقات فراغت[1] و تفریح نیز تبدیل شده­اند [2]تا بستری مناسب جهت تعامل اجتماعی شهروندان در این شهر های کوچک – فضاهای تجاری – فراهم گردد. (شفیعی،2:1386)

البته بی تردید مضامین فوق در هر جامعه­ای بنا به روحیه حاکم در جامعه و ویژگی­های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تعریف خاص خود را می­یابد و به همین ترتیب، به اسباب مخصوص خود نیازمند است. به همین جهت در اینجا مطالعه و بررسی بازار ایرانی به عنوان فضای تجاری­ای که تا به امروز – و به ویژه در گذشته – نقش کلیدی و به سزایی در شرایط گوناگون – اقتصادی، اجتماعی و ... – جامعه را داشته، لازم می­نماید، چرا که بازار ایرانی تنها مکانی برای خرید و رفع نیازهای روزمره نبوده و بسیاری از رویدادهای اجتماعی،فرهنگی، مذهبی و حتی سیاسی در فضاها و مکان­های مختلف بازار انجام می پذیرد.

از این رو این مواجهه سعی بر آن دارد تا با ایجاد امکانی جهت ارزیابی بازار قدیم و همچنین نیاز های جامعه جدید در ارتباط با مقوله تفریح – خرید و ایجاد شرایط مناسب جهت تامین اوقات فراغت شهروندان، بینشی مناسب را نسبت به طراحی در این پروژه، منتج گردد.

  • بازار در ایران

واژه بازار در لغت نامه دهخدا به معنی محل خرید و فروش و عرضه انواع کالاست و «به لحاظ واژه شناسی می­تواند تاکید بیشتری بر ایرانی بودن این عنصر شهری باشد.» (مومنی،210:1373 به نقل از بهزادفر و دیگران،15:1388) علاوه بر این از معنی سنتی بازار نیز می­توان چنین تعریفی ارائه نمود : «بازار عبارت است از دو راسته دکان در مقابل یکدیگر که غالبا سقفی آنها را به هم پیوند می­دهد و بافت ویژه ای را تشکیل می­دهند که بناهایی از قبیل کاروانسرا، تیمچه، دربند چهار سوق، مسجد، مدرسه، آب انبار و مانند آنها از ملحقات آن به شمار می­آیند.» (خان محمدی،4:1386)

در هر حال علی رقم پیشینه چند هزار ساله بازارهای ایرانی حتی قبل از میلاد مسیح (سلطان زاده،12:1380) اولین مراکز تجاری در ایران به شکل بازارهای سنتی ـ با ویزگی­هایی که از آنها ذکر شد ـ از اوایل قرن اول هجری و همزمان با دوره حکومت ساسانیان و آغاز اسلام در قالب نهاد اقتصادی ـ شهری در بسیاری از شهرهای جدید و کم و بیش شهرهای قدیمی با ویژگی تولیدی ـ بازرگانی شان ساخته شد. (همان،21-22) (فرزام شاد،5:1386) و به عنوان ستون فقرات و قلب تپنده شهر ایرانی، یکی از بارزترین نمودهای عینی معماری و شهرسازی سنتی ایران محسوب گردید. (بهزادفر و دیگران، 14:1388)

گو اینکه با مطالعه بازار در شهر ایرانی ملاحظه می­گردد که بازار از دل شارستان (شار میانی) [3]شروع می­گشته و دامنه خود را به شار میانی (ربض)[4] می گسترانده و با شکل­دهی محلات در مسیر خود به مثابه ستون فقرات شهر عمل می­کرده است.(حبیبی،33:1380) همجنین بنا به تناسب نیازها و گرایش های شهروندان به حرکت درآمده و به امر تبادل نیروها و کالاها و اندیشه ها و اعتبارها و تعهدهای مالی و خدماتی پرداخته و بدین ترتیب به قلب تپنده یا قطب شهر بدل گردیده است، امری که مشابه آن را می­توان در پیاتزای شهر قرون وسطایی و یا هیروبای ژاپنی، تا پیش از دوران صنعتی هم ملاحظه نمود. (فلامکی،1371: 270-271)

از این رو می­توان گفت بازار در نظام شهری یک شهر ایرانی، صرفا مجموعه ای کارکردی برای داد و ستد اقتصادی و تجاری نبوده، بلکه پیکره ای ساختاری در سازمان فضایی و کالبدی شهر بوده که بافت اندام­واره ای را به صورت شبکه ای سلسله مراتبی و ارتباطی در محله­های پیرامونی نفوذ داده است. تعادل میان فضاهای باز و بسته، تنوع حجم ها و گشایش فضایی که حتی هم اینک تجربه­های بدیع و متفاوتی را عرضه می­دارد، گونه گونی عناصری چون چهارسو و سرا و تیمچه و گذرها و راسته ها، وجود بناهای عمومی مانند مدرسه، امام زاده و حمام وحتی خانه در لایه دوم بافت بازار و جلوه­هایی از هنر معماری در عناصر بام، سقف و نما و شیوه­های تابش نور به فضاهای درونی،مجموعه بازار را به یکی از دستاوردهای تمدن اسلامی تبدیل کرده است که فقط در مشرق زمین باستان نظیری داشته، نه در یونان و روم قدیم و نه در اروپای قرون وسطی و از همین رو بازار در شهرهای امروز ایرانی نهادی اقتصادی و اجتماعی به شمار می­آید که در طول زمان متحول شده است، اما سازمان فضایی ارزشمند و به هم پیوسته آنها به رغم فرسودگی کالبدی پایدار مانده و به لحاظ کارکردی کماکان فعال و معتبر باقی مانده است.

2-2-1-1-1- ساختار بازار

در کالبد بازار فضاهای متنوع و گوناگونی حضور دارند که در جریان تحول و تکامل آن ایجاد شده­اند. این فضاها را در پنج گروه می­توان بسته­بندی نمود که عبارتند از :

الف- فضاهای نگهداری و انبار، شامل : کاروانسرای خارج شهر، سرا، خانبار

ب- فضاهای مربوط به کارهای تولیدی، شاما : دالان، قیصریه، کارگاه و دکان

ج- فعالیت های تجاری، شامل: تیمچه، تیم ، خان و راسته بازار

د- فعالیت­های اجتماعی و خدماتی، شامل : مسجد جامع، مسجد، حسینیه، تکیه، مدرسه، کتابخانه، کاخ، قلعه، استحکامات دفاعی، حمام، آب انبار، زورخانه، سقاخانه، نقاره خانه، قهوه خانه، چهار سوق و میدان.

ه- فضاهای ارتباطی، شامل : راسته ها و دالان ها.( فرزام شاد،15:1386) (بهزادفر و دیگران، 15:1388)

بدین ترتیب می­توان گفت، بازار ایرانی به گونه­ای منحصر به فرد به کانونی جهت جمع­آوری مراکز اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و مراکز اصلی فرهنگی شهر تبدیل شده است. (فلامکی، 1374) (بهزادفر و دیگران، 15:1388)

هرچند بازار در شهرهای قدیمی ایران هیچ گاه به صورت کامل طرح نمی­شد و آماده پذیرش انعطاف­های زیادی در زمینه فضایی و کاربردی بوده است. (فلامکی، 1375: 140-141)

بازار ایرانی عموما به وسیله معابر اصلی به دروازه­های شهر وصل شده است و در فاصله بین دروازه­های شهر و بازار، محلات مسکونی استقرار یافته است. (بهزادفر و دیگران، 15:1388) اما آنچه در همین جا قابل توجه و مداقه می­باشد، ادغام و هماهنگی و نیز تناسبی است که میان پیکره کالبدی بازار و پیکره کالبدی شهر وجود دارد. عواملی که وجه تمایز بازار ایرانی را از دیگر بازارها در دیگر کشورهاست و می­توان در موارد زیر به آنها پرداخت :

  • هماهنگی در توسعه دادن بافت کالبدی بازار درون فضاهای سکونتی مجاور آن، به نحوی که کمترین میزان گسیختگی میان این دو عنصر اصلی شهر ( بازار و محله­های مسکونی ) از آن پدید آید.
  • تناسب در جایگزین کردن مکان­های دارای کاربرد­های نابرابر در طول و در دو سمت مسیرهای اصلی و فرعی بازار.
  • ادغام عناصر اولیه و کوچک معماری-شهری کاربردی ( دکان، کارگاه­ها، مسجدها، آب انبارها، سرای غذا و ...) با عناصر بزرگ و گستره­ای که دارای کاربردی گوناگون­اند و نیازمند به دسترسی­هایی بیش، برای شهروندان ناشناس یا کمتر شناخته شده ای که به شهر می آیند. (فلامکی،271:1371)

از همین رو می­توان مجموعه بازار ایرانی را همانند ستون فقراتی در درون ( کالبد و جسم ) بافت ارگانیک شهر دانست که در آن ریشه دوانده است، ضمن اینکه انشعاباتی فرعی نیز در امتداد راسته­های اصلی بازار گسترده شده و تا دروازه­های شهر رسیده­اند و بدین ترتیب بازار توانسته نظام حیات شهری را تغذیه کرده و تداوم بخشد. (بهزادفر و دیگران، 15:1388)

2-2-1-1-2- کارکردهای اجماعی و فرهنگی بازار

بازار به مفهوم حقیقی­اش، مجموعه­ای از دکان­هایی است که توسط یک فضای سرپوشیده به یکدیگر وصل می­شوند و به مفهوم مجازی، گستره­ای گوناگون از معانی را در بر می­گیرد : از اعتبار تا قدرت، از شایستگی تا رونق، از آراستن تا زد و خورد کردن و خود جلوه دادن. (فلامکی،71:1371) هنگامی که بازار قدیمی ایرانی در فضای آزاد ریض آهنگ رشد خود را آغاز نمود، از همان ابتدا به مکانی تبدبل شد که « مردمان با آزادی بیشتری نسبت به آنچه در فضاهای دیگری می­توانستند یافت، گرد هم می­آمدند و مسایل گونه گون روز را در ارتباط با آینده شهر بحث می­کردند. بازار هایی که در سده­های اول دوران اسلامی شناخته شدند، توان جذب و حفاظت و نیز امکان پرورش دادن اندیشه­ها و نهادهایی را داشتند که هم به نیازها و به گرایش های مادی و اقتصادی متوجه بودند و هم شهر را بی دانش و بی فرهنگ خاص خود نمی­خواستند. جهان بینی جدید و سلیقه ها و سنت­ها و رسوم قدیمی، در ارتباط با تاثیر گذاری­هایی که از طبیعت ...در بازار شهر امکان ارزیابی و گزینش می­یافتند و بازار به این نحو مکان کتابخانه­ها و ماوای دانشمندان و هنرمندان می شد.» (همان:361)

بدین ترتیب « بازار به مثابه عرصه اجتماعی و فرهنگی، همواره مکانی برای بخشی از فعالیت­های انسان اجتماعی بوده است. در حقیقت، بازار از دیرباز مکانی بود که حاصل فعالیت­های انسانی در آن مبادله می­شده است. نتایج فعالیت­های انسانی، به منزله محصولات فرهنگی، هم برای برآوردن نیازهای انسانی و هم به منظور عینیت بخشی به قابلیت­های انسانی به بازار عرضه می­شده است. از این رو بازار از سویی جنبه اقتصادی و از سویی دیگر ابعاد اجتماعی و فرهنگی داشته است.» (بهزادفر و دیگران، 15:1388)

در عین حال بازار مکانی است که در آن تبادل فرهنگی و مبادله محصولات و ارتباطات انسانی تواما انجام می­شود. به تعبیری، بازار مکانی است که اقشار و طبقات و گروه­های مختلف اجتماعی، قومی، نژادی و فرهنگی در ارتباط با یکدیگر قرار گرفته و به شکلی ناخودآگاه یکدیگر را تحت تاثیر قرار می­دهند و باعث اشاعه عناصر و پدیده های فرهنگی از یک حوزه فرهنگی به حوزه های فرهنگی دیگر می­شوند. (عسگری خانقاه، 1370)

مطالعه و تفحص فرهنگی – اجتماعی در فضای بازارهای سنتی دقیقا نشان دهنده حضور پر رنگ و برجسته عناصر فرهنگی و اجتماعی در محیطی ظاهرا اقتصادی است. در بخش­های پر رونق بازارها، روزانه هزاران نفر از اطراف و حتی از خود شهر وارد بازار می­شوند و به داد و ستد و مراودات اقتصادی می­پردازند. در بطن این مراودات، همه روزه پدیده­های فرهنگی – اجتماعی متنوع و پیچیده­ای ظاهر می­شود که در فعالیت­های اقتصادی موثر است. کاربرد زبان یکسان، استمداد از خویشاوندان، رهنمون شدن خریداران به مغازه­های خویشاوندان، ایجاد ارتباط غیر رسمی و کاملا مبتنی بر آشنایی با خریداران و مواردی از این دست، همه روزه فعالیت­های اقتصادی بازار را تسهیل می­نماید. در لابلای هر ارتباط اقتصادی که بین مراجعه کننده و کسبه اتفاق می­افتد، مراوده فرهنگی – اجتماعی پویا و پیچیده­ای به شکل ناخودآگاه شکل می­گیرد که سبب انتقال عناصر فرهنگی دو طرف می شود.


[1] - شکل­ گیری اوقات فراغت در معنای جدید آن پدیده­ای متاخر است که در آن ارتباطی متقابل با سازمان یافتگی زمان جدید بر اساس کار انجام می­گیرد،

 ( فکوهی، 1394:1386 )، امروزه این پدیده یعنی اوقات فراغت به یکی از مهم­ترین محورهای زندگی شهری تبدیل شده است، تا جایی که در سراسر جهان می­توان شاهد گسترش و تبدیل بخش اوقات فراغت به یکی از بزرگترین و سودآورترین بخش­های اقتصادی بود و در نتیجه آن، تغییر چهره شهرها را بطور کامل می­توان ملاحظه نمود. به صورتی که هر شهر نه فقط در پی ایجاد بیشترین فضاهای فراغتی برای اهالی خود است، بلکه به مهمانان، گردشگران و توریست­ها نیز وجود دارد و تلاش می­کند با ایجاد جاذبه­های توریستی بازدیدکنندگان بیشتری را برای خود جلب نماید.

تعداد صفحات کامل پایان نامه:152

فرمت پایان نامه: ورد و با قابلیت ویرایش

دانلود با لینک مستقیم


دانلود پایان نامه کامل طراحی مجتمع تجاری (سیتی سنتر) شهر تبریز با رویکرد حیات جمعی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.