لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
:تعداد صفحه
فهرست مطالب:
1- فاطمه و همسرداری :
2- فاطمه و تربیت فرزند :
1- نقش زن در فرهنگ جامعه :
- حضور اجتماعی زنان
3- زن، خانواده، جامعه:
سالروز میلاد خجسته فاطمه زهرا (س) سرور بانوان جهان، عطای خداوند سبحان، کوثر قرآن، همتای امیر مومنان و الگوی بی بدیل تمام جهانیان بر همه زنان عالم مبارک باد. بزرگ بانویی که مهر آمیزترین حکمت الهی، کوثر خاتم شد تا پایان یک رسالت را به آخر رساند، تا به فضل خدا، عطای وجودش در وسعت بی کران عطش ما جاری شود، تا آنگاه بتوانیم از همه سراب ها رها شویم و از چشمه حقیقتش سیراب، با این که کمتر کسی به کُنهِ وجودی او رسیده، ولی برای تشنگان حقیقت امکان دست یابی به ایشان از طریق علم و عمل به گفتار و سیره آن صدیقه کبری میسر است.
در مقام حضرت فاطمه (س) همین بس که خداوند متعال فرمود :
ای پیامبر اگر تو نبودی موجودات را نمیآفریدم (لولاک ، لما خلقت الافلاک) و اگر علی نبود، تو را نمیآفریدم و اگر فاطمه (س) نبود شما دو نفر (پیامبر و علی) را نمیآفریدم. (الخصائص الفاطمّیه- مطابق نقل مستدرک السّفینه جلد 3 صفحه 335)
پیامبر گرامی اسلام فرمود : فاطمه پاره تن من است (فاطمه بَضعه مِنّی)
در زیارت عاشورا میخوانیم : السلام علیک یابن فاطمهَ سیّدَهِ نساءِالعالمین
در دعاءِ توسل میخوانیم : یا قُرَّهَ عین الرسول ، یا وجیهه عند الله: ای نور چشم پیامبر ، ای دارای آبرو در نزد خداوند.
او مشمول آیه شریفه 33 از سوره احزاب است که میفرماید : « اِنَّما یُرید اللهُ لیذهبَ عَنْکُمُ الرِّجْس أهْلَ الْبیتِ و یطهرَکُمْ تَطهیراً. »
اختصاص روزی از سال به عنوان روز زن ، گامی است مثبت در جهت ارجگذاری زحمات این قشر سرشار از عاطفه که از هیچ نوع گذشت و فداکاری در رشد و شکوفایی فرزندانشان دریغ نمیکنند. آن چه مسلم است این که در قبال عشق، محبت و پاکی که مادر نثار فرزند خود میسازد، انسان از قدردانی عاجز و ناتوان است و بیتردید همین ناتوانی انسان در ارج نهادن به ارزش و مقام مادر بود که بهشت را زیر پای مادران قرار داد.
آیت اله جوادی آملی در بخشی از صحبت هایشان فرمودند: خداوند سبحان، زن را سرمایه عاطفه آفرید تا معلم رقت باشد و پیام عاطفه بیاورد. اگر جامعه ای این درس رقت و عاطفه را ترک نمود و به دنبال غریزه و شهوت رفت به همان فسادی مبتلا می شود که در غرب ظهور کرده است. حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست به زن داده و فرموده : « این حق مرا ، به عنوان امانت حفظ کن. »
هیچ یک از آیات قرآن کریم که مردم را دعوت به تدبیر و تعقل در نظام آفرینش مىکند، مخصوص بر مردان نیست، بلکه زنان و مردان به طور برابر مخاطب قرار داده است. بررسى آیات قرآن کریم نشان مىدهد زن و مرد از نظر آفرینش، هیچ تفاوتى با یکدیگر ندارند و همه انسانها از هر صف خواه زن و خواه مرد از یک ذات و گوهر خلق شدهاند :
«یَاأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» « اى مردم، ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. گرامىترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست ، خداوند دانا و آگاه است. »
شکى نیست که اسلام احترام ویژهاى براى زنان قائل است. زیرا اگر آیات قرآن را مورد بررسى قرار دهیم، به مقام و منزلت زن در اسلام پى خواهیم برد . مقام زنان در اسلام چنان است که در قرآن مجید ، سومین سوره مفصل ، به نام آنان (النساء) نامیده شده است و در ده سوره دیگر از قرآن مجید مسائلى مربوط به حقوق و منزلت زنان هست، و همه جا در خطابات عام قرآن، زنان مورد خطابند و غیر از این مورد، از بسیارى از مفاهیم قرآن مىتوان مطالبى درباره حقوق و منزلت زنان استنباط نمود. قرآن مجید این اتهام دروغ و مغرضانه را، که اسلام براى زن ارزشى قائل نیست، به کلى منتفى مىسازد. پیش از اسلام ، هیچ قانونى از قوانین اجتماعات متمدن و بزرگ، درباره ارزش واقعى زن و اثر وجودى او و حفظ کرامات و حقوق او تفصیلات فلسفى و روانى و مواد قانونى وجود ندارد. مقام و منزلت زنان در فرهنگ اسلامى بر همگان آشکار است.
دفاع از حقوق زنان، اعطاى مقام کوثر به دخت پیامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلم) ، سخن از زنان و مردان نیکوکار در سرتاسر قرآن و اعطاى حق رأى به زن نمایانگر اهمیت تقریبا مساوى زنان و مردان در این فرهنگ مىباشد. اسلام زن را به عنوان عنصر مؤثر جامعه پذیرفته و او را در امر مهم و سرنوشتساز بیعت شریک ساخته است. اسلام وقتى از زن بیعت گرفت، در حقیقت به او اعلام کرد که تو یکى از خشتهاى بناى اسلامى و باید سهم خود را در استوارى و نگهدارى این بنیان ایفا کنى همچنین شرکت زنان در جنگها در صدر اسلام، نشان دهنده مشارکت زنان آن عصر در امور سیاسى است برخلاف پندار نادرست جوامع بشرى، اسلام نیز احترام ویژهاى براى زنان قائل است.
اسلام که زن را گوهر گرانبهای هستی می داند، حجاب را هم چون صدف، بهترین وسیله برای حفظ و ثبات شخصیت او معرفی کرده است. اسلام مقام زن را در جامعه بالا برده و برای ترقی و سعادت او، خدمات شایان و قابل توجهی انجام داده است. حجب و حیا که از ویژگی های فطری زن است، تدبیر نیکوی آفرینش برای حفظ مقام و موقعیت زن در برابر مرد است. زنان مسلمان در پرتو پوشش و حجاب اسلامی، نقش سازنده خود را ایفا نموده و ثابت کردند که زن مسلمان، کالای تبلیغاتی نیست.
همه مىدانیم که اولین کسى که اسلام را قبول کرد یک زن بود. اولین شهید راه اسلام نیز یک زن بود. تنها فردى که در کعبه دفن مىباشد یک زن است . و وارث پیامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلم) نیز دخترش، حضرت فاطمه (س) است که پیامبر(صلىاللهعلیهوآلهوسلم)دستان مبارکش بوسه مىزد و او را امابیها خطاب مىفرمود.
براى مقام زن همین بس که زمانى حضرت على علیهالسلام به
مقاله درمورد روز زن