فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:26
فهرست مطالب
مقدمه :
- v اهداف هنر در مدارس دوره ی ابتدایی
- v اهداف شناختی
- v اهداف نگرشی
- v اهداف مهارتی
- v رویکردهای آموزشی و پرورشی هنر کودکان :
- v پرورش تفکر منطقی و تفکر منعطف
- v پرورش خلاقیت :
- v کودک محوری :
- v ارتباط هنر با رشد شناختی
- v بیان خویشتن کودک :
- v ناآگاهانه بودن
- v قالب شکنی
- v تجربه گرایی و فرآیند محور بودن .
- v نماد گرایی منجر به واقع گرایی
- v ویژگی معلم هنر
- v عوامل بالنده و باز دارنده در روند فعالیت های هنری دانش آموزان
- v معیارهای جزئی ارزشیابی
- v حوزه های هنری قابل طرح در مدارس ابتدایی
- v تعریف موسیقی کودک :
- v دیدگاه روانشناسی تعلیم و تربیت :
شناخت ویژگی های روحی و روانی کودکان
شعر، قصه(ادبیات کودکان)
ی- خوشنویسی:
نکته پایانی:
مقدمه :
اسکاروایلد : هنر کلید فهم زندگی است .
آدمی در دوران حیات و در جهت رشد و کمال ابعاد وجود خود و برقرار سازگاری و تعادل لازم با موقعیت ها ، می باید قادر باشد به حل مسائل پرداخته و بر موانع یا مشکلاتی که بر سر راه رسیدن به هدف مورد نظر موجود است ، غلبه ند . مهمترین هدف آموزش و پرورش شناخت استعدادهای دانش آموزان ، شکوفا نمودن آنها و ایجاد مهارت کافی در ابعاد مختلف رشد می باشد . فعالیت های هنری وسیله ارتباط فکر و بیان است بنابراین از طریق آن می توان ارتباط مؤثری با دیگران برقرار کرده و آن را برای تربیت عقلانی ، عاطفی و اجتماعی افراد بکار برد . این امر موجب بروز تمایلات ، افکار ، احساسات و تجارب فردی می گردد . هنر در فرآیند خلاقیت هنری شخصیت را پرورش داده و آنچه را به زبان نمی آید ، بیان می کند زیرا وسیله بیان خویشتن است و به عنوان صمیمانه ترین زبان احساسات محسوب می شود .
زبان هنر ، اصیل ترین ، خالص ترین و رساترین زبانهاست که به کمک آن می توان افراد جامعه را به سوی پیشرفت و تعالی سوق داد . بنابراین به اقتضای وسعت و جنبه های متفاوت هنر باید از آن بحث و گفتگو شود تا ارزش واقعی آن آشکار گردد . زمانی که پهنای گیتی به روی انسان گشوده می شود ، پرورش تصور خلاق در کودکان و هدایت آنها به قدرت درک و تشخیص رویدادهای اطراف اهمیت ویژه ای می یابد .
رشد حافظه احساسی و حس زیبا شناختی و پرورش تصورات عینی و خلاق دانش آموزان یکی از مسایل ضروری مدارس کنونی است و درس هنر همچون سایر درس ها ، اهمیت زیاد در پرورش این ویژگی ها دارد .
آشنایی کودکان با اساس هنرها نه تنها به آنان یارای بیان اندیشه با شیوه های هنری ( زبان هنر) را می دهد ، بلکه قدرت تجزیه و تحلیل رویدادهای اطراف و همچنین دقت را در آنها تقویت می کند . سیر تکاملی هنر با فعالیت چوپای ذهن ، رشد اندیشه های پر بار و ذوق هنری ، دقت حافظه نظری ، فعالیت فیزیکی و سنجش نظری ، ارتباط نزدیک دارد . در مدارس می توان از طریق آموزش هنر به پرورش گرایش های مطلوب تقویت ارزشها و فرهنگ های مورد نظر در دانش آموزان پرداخت و از آن بعنوان وسیله ای مؤثر در جهت آموزش مفاهیم و اصول رشد از جنبه های عقلانی ، اجتماعی ، عاطفی و اخلاقی افراد بهره مند شد .
تحقیق:تاثیر آموزش هنر در مدارس دوره ی ابتدایی . آقای قربانی