لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه18
فهرست مطالب
هندسه در راز و رمزهای دینی
مقدمه:
دایره در هنر بینالنهرین و ایران
تجلی دایره در هنر دینی ایران
گردونه که در هنر بینالنهرین برای اولین بار ظاهر میشود و نماد ایشتار بود، در هنر ایرانی نماد خدای خورشید، میترا بود.)جیمز هال،ص180(
در ایران اصطلاحی ظاهر میشود به نام فر که در هنر ایران به صورت نمادهایی دایرهای شکل تجلی میکند. فر نیرویی است که از جانب خدا به افرادی برگزیده اعطا و آنان را در هر موضع و مقامی به برتری و سروری میرساند. حلقه و چرخ در هنر ساسانی ظاهر میشود که از تجلیات فر است؛ برگرفته از صورت ظاهر خورشید و گردش آسمان و چرخ زمان؛ که متأثر از تلقی دورانی از زمان و گردش آن در آیین زرتشتی است).سعیده جعفری،1381، ص149-148(
نمونههای بسیاری میتوان در آثار هنری ساسانی یافت که به دایره و مفاهیم رمزی بودن آن اشاره میکند.
همچنین به دلیل جنبه تقدس که دایره داشته است در کلاههای شاهان ساسانی به شکلهای مختلفی ظاهر شده است. شاهان ساسانی همگی معتقد به دین زرتشت و حامی دین بودهاند؛ بنابرین جای تعجبی ندارد که رسما و عملا به شکلهای مختلفی اعتقادات خود را به رخ میکشیدند.
دایره در هنر هند، ابتدا به صورت هالهی تقدس ظاهر شد. این سنت ابتدا در ایران و دور سر اهورامزدا شروع شد و به هند رفت. کهنترین هالهی تقدس مربوط به خدایان هند و سدههای دوم تا چهارم میلادی است.
هالهی تقدس در هند به صورت دایرهای ساده یا گل نیلوفر در نهایت شکوفندگی است. هالهی تقدس در هنر بودایی هند به صورت هاله و شعلههای متصاعد از بدن به شکلهای مختلف به صورت یکی از جنبههای مختلف بودا و بعضی بودهی ستوها و کشی تی گادبها و آدهاتها در آمد و این امر در جایی بود که هنر بودایی نفوذ کرد. (جیمز هال، ص 221)
در شمایلنگاری هندویی، هالهی تقدس در سانسکریت به صورت Shirash-Chakra برای همه خدایان آمده است. (جیمز هال، ص221)
به طور کلی در هنر هند دایره نماد زمان و نماد حرکت پیوسته و مدور آسمان است که با الوهیت مرتبط است.(آلفرد هوهنه گر،1376،ص31)
تحقیق در مورد هندسه در راز و رمزهای دینی