
وضعیت تولید زعفران در اسپانیا
وقتی صحبت از مسائل اقتصادی زعفران می شود نمی توان بدون اشاره به وضعیت تولید این محصول در اسپانیا که رغیب ایران در تولید زعفران می باشد گذشت.
کشور فوق لااقل از اواخر قرون وسطی تا کنون مرکز عمده تولید زعفران اروپا به شمار می رود و در حال حاضر رقیب منحصر به فرد و بلامنازع ایران در سطح جهانی این محصول می باشد و با توجه به اینکه تکنولوژی نوین بسته بندی برخوردار بوده وعضو بازار مشترک اروپا نیز می باشد، لذا رقابت این کشور همواره در جهت عکس منافع کشور ما در امر تولید و صدور زعفران به شمار خواهد رفت و زعفران کاری ایران هیچ گاه نمی تواند دور و بی خبر از وضعیت زعفران اسپانیا و هر کشور نوپای دیگری که در امر تولید این محصول گام بر می دارد باقی بماند.
اهم مواردی را که برای حمایت و محافظت این محصول گران قدر لازم و حیاتی به نظر می رسد و می یابد مورد توجه متولیان کشاورزی ایران قرار بگیرد، عبارتست از:
1- نظر به اهمیت زعفران برای خراسان مرکزی و جنوبی و اهمیت اقتصادی آن برای کشور، وقت آن رسیده که مرکزی با اختیارات وسیع مالی و اداری برای رتق و فتق کلیه امور زعفران کشور به وجود آید و تمام مسائل فنی، تحقیقاتی، اجرائی و مالی مربوط به این محصول را پوشش نموده و پیگیری نماید.
2- امور تحقیقاتی و اجرایی می باید مصروف بر بالا بردن راندمان تولید شوند نه توسعه کشت.
3- تا زمان به وجود نیامدن بازارهای مصرف جدید در خارج از کشور و توسعه نیافتن صادرات، می باید قویاً از سرایت کشت این محصول به سایر استانها جلوگیری نمود تا کشور دچار مازاد و بی صرفه شدن محصول برای کشاورزان و روستاهای خراسان مرکزی و جنوبی نشده و تولید کننده به خاک سیاه گدایی مهاجرت ننشیند.
4- همانگونه که سالیانه سایر متخصصین کشاورزی از پروژه های مر بوط به نظر می رسد که زعفران کاری های اسپانیا مورد بازدید و بهره برداری های علمی و فنی کارشناسان زعفران کاری ایران قرار بگیرد.
5- نتایج تحقیقات انجام شده اخیر که مصرف کوتاه فسفر هرا برای زعفران محدود داشته و مصرف کودهای ازته را لازم و توجیح می نماید باید از طریق گشایش کلاس های ترویجی به اطلاع کشاورزان برسد تا هرچه زودتر در جلوگیری از تخریب اراضی و بالا رفتن راندمان تولید مؤثر واقع گردد.
6- بسته بندی و بازاریابی برای صدور زعفران کشور به اقصی نقاط دنیا یکی از مهمترین اقداماتی است که می باید بدون فوت وقت و با ارتباط تنگاتنگ دوایر مسئول دولتی و بخش خصوصی هر چه سریعتر صورت پذیرد تا قبل از اینکه کالا و مارک زعفران کشورهای دیگر بازارهای فروش را پر نماید، زعفران ایران با مقام شامخ تاریخی و کیفی خود بتواند به جهانیان معرفی گردد.
زعفران و مشکلات موجود
ایران با تولید حدود 160 تن زعفران صادرات 89 تن در سال 1380 بزرگترین تولید و صادر کننده زعفران بود که کشورهای عمارات و اسپانیا از 40 تن زعفران تولیدی ایران در نیمه اول سال 80، 33 تن زعفران با هدف صادرات مجدد از کشورمان وارد کرده اند که ارزش افزوده مناسبی نصیب تجار این کشورها شد و به طور کلی در سال 1380 بر اساس آمار گمرک ایران، عمارات با وارد کردن بیش از 39 تن، اسپانیا با جذب بیش از 35تن، فرانسه با جذب 7/35 میلیون دلار، خریدار محصول زعفران کشور بودند.
صادرات مجدد زعفران ایران یکی از مسائل و مشکلات عمده صادرات زعفران ایرانی می باشد که زنگ خطر بسیار جدی برای تولید کنندگان و مسئولان و دست اندر کاران این محصول می باشد.
یعنی این که امروزه زعفران ایران با بسته بندی یک کشور بیگانه به نام محصول تولیدی خود آن کشورها- در جهان توزیع می گردد و فردا همان کشورها با زیر کشت بردن این محصول به عنوان یک رقیب و تخریبگر عمل خواهند کرد و موجبات رکود و انزوای طلای سرخ ایران را در عرصه های بین المللی فراهم خواهند نمود.
شاید دورانی که ایران در زمینه زعفران حرف اول را می زد و یکه تاز میدان بود گذشته باشد، چرا که برخی از کشورها ازجمله هندی ها- با آن نیروی کار زیاد- قصد دارند زعفران را در سطحی بسیار وسیع تولید کنند و به این ترتیب برای زعفران ایران رقبای جدید و بسیار جدی پیدا خواهد شد.
واقعیت این است که در کشور ما در حال حاضر سیستم بسته بندی به صورت لوکس و قابل رقابت با بسته بندی اروپایی وجود ندارد و به نظر می رسد که مهمترین عامل قاچاق زعفران که به صورت فله ای به کشورهای عمارات، ترکمنستان و اسپانیت صورت می گیرد، نبود یک سیستم مدون و بسته بندی استاندارد مدرن است.
جدای از بسته بندی زعفران، زعفران کاران در داخل کشور هم دارای معضلات و مشکلاتی بوده و از آن جمله نبود نقدینگی لازم در فصل برداشت کشاورزان و عدم خرید قبل از برداشت از یک سو و از سوی دیگر حضور افراد غیر متخصص در عرصه صدور طلای سرخ ایرانی می باشد.
با توجه به اینکه این محصول در تمام نقاط جهان به یک شیوه (سنتی) و با استفاده از یک نوع بذر (Crocus Sativus) کشت می شود. لذا پیشنهاد می گردد که مسئولان موارد زیر را مد نظر قرار دهند.
1- با توجه به بررسی های انجام شده در حال حاضر به علت نبود تقاضای جهانی، افزایش سطح زیر کشت باعث اشباع بازارشده و افت قیمت ها را به دنبال خواهد داشت. اما گسترش تبلیغات برای شناخته شدن بیشتر زعفران ایران در بازارهای جهانی توسعه فرهنگ مصرف و بازاریابی که می تواند تقاضا برای افزایش تولید را در پی داشته باشد خالی از لطف نخواهد بود.
2- ایجاد یک تشکل در داخل کشور برای سازماندهی صادرات زعفران و حمایت های همه جانبه دولت از زعفران کاران در زمینه های، حمایت مالی، بازاریابی جهانی و عضویت در پیمان های جهانی در این بحبوبه زمانی ضروری می نماید.
3- به رغم این که ایران حجم اصلی تولید جهانی زعفران را در اختیار دارد. ولی بازارهای جهانی این محصول در اختیار رقیبان خارجی است و زعفران ایران جایگاه مناسب و در خور توجه خود را از نظر قیمت در بازار جهانی پیدا نکرده است و در نرخ گذاری ها همواره محصول ایران از بهای پایین تری برخوردار بوده و لذا با مدیریت و رعایت استاندارد کیفی صادرات، تبلیغات مثبت جهت خنثی سازی تبلیغات منفی رقبا خارجی و کوتاه کردن دست سودجویان از صادرات این محصول ضروری است.
4- با توجه به این که عمده مشکل زعفران ایران بسته بندی غیر استاندارد می باشد و از آنجا که بسته بندی به عنوان یک عامل مؤثر و قوی در مسیر طولانی تولید، توزیع و بازاریابی عمل می کند و یک بسته بندی نادرست می تواند منجر به ضایع شدن تمام زحمات کشاورز گردد، پس زعفران ایران نیازمند یک بسته بندی با شکل و شمایل و حجم ظاهری زیبا و جال توجه بوده و مسئولان باید به بسته بندی از دید کارشناسانه نگاه بکنند و هرچه سریع به هر طریق ممکن به رفع معضل این صنعت نه تنها در زعفران، بلکه در تمام بخش ها اقدام نمایند.
باشد که روزی تراژدی پسته در مورد زعفران اتفاق نیفتد.
شامل 80 صفحه word
دانلود تحقیق زعفران