انسان از اوان تاریخ تحریری خود به موضوع رهبری علاقمند و کنجکاو بوده است و تاریخ اهمیت رهبران خوب را در زندگی، رفاه، سعادت و ترقی ملتها مبرهن میسازد. در سده اخیر نیز به جهت اهمیت و ارزش موضوع بیش از سه هزار مطالعه و تحقیق تا سال 1980 درباره رهبری انجام گرفته است و تعداد پژوهشها در دهسال گذشته در بیشتر رشتهها بیش از تعداد آن از تاریخ بشر تا آن زمان بوده است. از طرفی هر سال روشن و مبرهن میگردد که رهبری اثر بخش، در تمام سطوح جامعه و در تمامی سازمانها، برای حل و انطباق با مسائل اجتماعی و اقتصادی رو به رشدی که جهان با آنها مواجه است، حیاتی میباشد. امروزه مهندسی مجدد ( باز اندیشی بنیادین و طراحی نو و ریشهای فرآیندها) برای دستیابی به بهبود و پیشرفتی شگفتانگیز در معیارهای حساس، دستیابی به کیفیت جهانی ( استانداردهای ISO 9000[1] ) و تشکیل واحدهای فعال پژوهشی نوآوری در محصول و فرآیند) لازمه تولید و عرضه کالاهای با کیفیت بهتر و قیمت مناسبتر به بازارهای جهانی و منطقهای است.
از سوی دیگر ساختارهای گروهی سازمانها تا به آن حد پیشرفتهاند که جزء اصلی سازمانهای نوین را به جای « تک شغل سنتی » گروههای موضوع روز مقوله «تواناسازی» افراد و گروهها و فلسفه «خود رهبری» است. و افزودن بهرهوری مؤسسات تنها با توجه به استفاده از حداکثر تواناییهای کارکنان، ترغیب آفرینندگی آنان، ارتقاء انگیزه و بکارگیری سبکهای رهبری صحیح و کسب رضایت آنان ممکن میباشد.
بنابراین، رهبری سازمانی موضوع بسیار پراهمیت و پیچیدهای است و پژوهشگران و اندیشمندان کشورهای توسعه یافته مساعی بسیاری را صرف شناخت و بهبود آن مینمایند. به عنوان مثال «پژوهشگران ژاپنی با دقت بسیار روند مدلها و تئوریهای رهبری سازمانی را زیر نظر دارند، وبه محض انتشار و ارائه مدلی جدید، آن را در سازمانهای مدلها و تئوریهای رهبری سازمانی را زیر نظر دارند، و به محض انتشار و ارائه مدلی جدید، آن را در سازمانهای ژاپنی آزمون میکنند و نتایج حاصل ار با موشکافی به بحث میگذارند، باشد که گامهای آنها را، در تمدن جهانی سرعت بخشد» ( نقل از خلیلی، صفحه 183).
«لیکن روشنفکران و صاحبان اندیشه در کشورهای توسعه نیافته اکثراً از فعالیتهای علمی کاربردی و پژوهشهای میدانی بومی دور ماندهاند. هنوز بر ما روشن نیست که سازمانهای موفق کشورمان کدامند، چه ویژگیهایی دارند
شامل 42 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود تحقیق بررسی رابطه و همبستگی بین سبکهای رهبری و رضایت شغلی کارکنان