فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله جان دیویی رهبر عملگرایی در آمریکا

اختصاصی از فی ژوو دانلود مقاله جان دیویی رهبر عملگرایی در آمریکا دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله جان دیویی رهبر عملگرایی در آمریکا


دانلود مقاله جان دیویی رهبر عملگرایی در آمریکا

جان دیو  ئی د رسال 1895 ، در برلینگتون  در ایالت ورمونت آمریکا  بدنیا آمد دوران  کودکی و  جوانی خو د را  در محیط آرام برینگتون  و  سالهای بلوغ و بار آوری خود را در شیکاگو و  نیو یورک گذراند .  ( گوتک 1386 ،ص 116  ) او  فردی در ستکار و دوست داشتنی بود

دیوئی در جوانی به  گونه ای غیر  عادی  کمرو بود  اوفردی درستکار و  دوست  داشتنی بود ، تکامل فکری دیو ئی تدریجی  بود و  تنها در  دو  سال آخر  دانشکده   بود که  نشانه های از  یک  نقطه عطف تعیین  کننده در  زندگی فری او مشاهده شد . او   در سالهای آخر  دانشکده اش  ، به نظریه پردازی فلسفی و همچنین مسائل گستر ده تر سیاسی و  اجتماعی روز علاقمند  شد .

( نقیب زاده ، ص 164-163 )

زندگی علمی و فلسفی

 در  رابطه  با زندگی علمی دیو ئی باید گفت که او ابتدا در دانشگاه ور مونت و سپس جانز ها پیکنز ، جایی که استادش ، ج.س. موریس ، تحت فلسفه هگل قرار گرفت ، تحصل نمود . در ها پکنیز ، تعلق  خاطر اساسی اش به  مفهوم  رابطه  اورگانیک بین  ذهن و عین ، هوش و جهان  که  یکی از وجوه مشخصه فلسفه اش گردید شکل گرفت

تکامل  شصیت   سال های جوانی دیدئی تغییر شکل بزرگی در جهان بینی او  نشان  می دهد در آن سنین  او به روشنفکر مبلغ اصلاحات اجتماعی تبدیل  شده  بود  و این تغییر  تدریجاً د او  بوجود آمده بود ، دیوئی ما نند جیمز از طریق فیلسوفان تجربه  گرای انگلیسی  به  پراگماتیسم نرسید  بلکه  ، برعکس او  از طریق هگل با د یالکتیک  و تصویر  گرایی کلیت  گرایش به  پراگماتیسم دست  یافت . اما  دیو ئی تاکید  هگل بر  عقل  یا روح را  به  تأکید بر علم و  اثرات آن تبدیل کرد. در  فلسفه دیوئی ، روح  مطلق  جایش  را به  عمل هوش علمی  می دهد  و  علم است  که از یک  مرحله  پیچیده  به  یک مرحله پیچیده دیگر گذر  می کند و علم  با افزایش استعدادهای انسان و افزایش  مسئولیتهای او دارای بار اخلاقی  می باشد.  ( اسکفلر ،1366 )

 فلسفه  دیوئی

  به نظر  دیوئی یک فلسفه  جامع باید دارای نکات زیر باشد :

  • جامع باشد یعنی بین عناصر  مختلف یک  دستگاه فلسفی باید  انسجام  و وحدت باشد.
  • تغییر مداوم ، فلسفه با موضوع ثابتی سرو کار  ندارد همان طور که همه مظاهر زندگی انسان و پدید های  طبیعی و اجتماعی مواره  در  حال تغییر است فلسفه  نیز در تغییر  دائمی است .
  • فلسفه یک  فرآیند است ، جریان فلیفه عین جریان تفکر است ، تفکر  از  معلوم به  مجهول 
  • فلسفه جریان  پویا ، کمال طلب  و جویای امکانات بی کران هستی  است
  • فلسفه در برگیرنده  پاسخ هایی است که جامعه به مسائل خود می دهد.
  • فلسفه های مختلف وجود دارد.
  • فلسفه و آموزش و پرورش به  یکدیگر  وابسته اند.

 (  علی اکبر نصیری ، 1384، ص 170 )

 

 نظرات  دیدئی در باره آموزش و پرورش

فلسفه  دیوئی ، فلسفه اصالت عمل است ؛ بنا براین بر اساس دید گاه  پراگماتیسمی هدف  آموزش و پرورش  را چنین تعریف می کند  :

« هدف ا تعلیم  و تربیت ، ترویج  دانش مطلق نیست ، بلکه  دانشی است که از لحاظ علم و زندگی سودمند باشد  و در ضمن  تجربه  و آزمایش  خود شاگرد  بدست  می آید »

(تاریخ  فرهنگ اروپا، عینی صدیق ، ص 306 )

 

در  پی تحقیق این  هدف دیوئی نکاتی را باز  گو می کند که حائز اهمیت است :

شامل 87 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله جان دیویی رهبر عملگرایی در آمریکا
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.