لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه48
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه
پیشینه تحقیق
گزاره های تحقیق
هدف
سؤالات
فرضیه ها
فصل دوم: روش تحقیق
توصیف مفهومی متغیرها
تعریف عملیاتی متغیرها
روش تحقیق
فصل سوم: متن تحقیق
مبانی نظری
تئوری های یادگیری
یافته ها و اطلاعات
تجزیه و تحلیل یافته
ارائه مدل نظری
فصل چهارم:
نتیجه گیری و ارائه راه حل ها
منابع و موأخذ تحقیق و پیوستها
مقدمه:
افت تحصیلی امروزه یکی از نگرانی های خانواده ها و دست اندر کاران تعلیم و تربیت است مساله موفقیت یا شکست تحصیلی مسابقه طولانی و نامشخص دارد. اما به طور رسمی پس از اجباری شدن آموزش و پرورش در اواخر قرن نوزدهم و همگام با تحولات صنعتی و نیاز به نیروهای تربیت شده و متخصص افکار دولتمردان و دست اندر کاران آموزش و پرورش به مسأله پیشرفت و شکست تحصیلی معطوف شده است(بیابانگرد ، اسماعیل، 1378. ؟ از برگ 1993) به گزارش نهاد نظارتی ، افت تحصیلی به عنوان بزرگترین معضل نظام آموزشی کشور موجب هدر رفتن حدود 12000 میلیارد ریال بودجه سالانه کشور می شود در این گزارش آمده است که افت تحصیلی در پایه های مختلف از مشکلات نظام آموزشی کشور است که در دراز مدت موجب پایین آمدن سطح علمی دانش آموزان و بازماندن آنان از تحصیلات عالیه و نیز کاهش سطح بندی علمی کشور می شود 0شیعه نیور 1386) افت تحصیلی علاوه بر زیانهای اقتصادی و خسارتهای اجتماعی دانش آموزان را نیز به مشکلات روحی و روانی مبتلا می کند لذا لازم است پژوهشگران به بررسی علل و عوامل موجود افت تحصیلی بپردازند تا شاید راهکاری برای جلوگیری و کاهش آن بیابند.
در این اثر که به عنوان تکلیف در کلاس ضمن خدمت روش تحقیق (تهیه شده است طی چهار فصل به ترتیب ذیل تهیه شده است:
- فصل اول حاوی پیشینه تحقیق و اهداف سؤالات و فرضیات
- فصل دوم حاوی متغیرها و توصیف آن و روش تحقیق
- فصل سوم حاوی متن اصلی تحقیق مشتمل بر مبانی نظری (تئوری یادگیری) یافته ها و اطلاعات اسنادی – تجزیه و تحلیل یافته و ارائه مدل نظری
فصل چهارم: نتیجه گیری و ارائه راه حل
تهیه کنندگان این اثر بر آن بوده اند که به این سؤال پاسخ دهند که «عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان پایه اول متوسط در ناحیه آموزش و پرورش ناحیه 5 مشهد در سال تحصیلی 86 – 85 چیست؟»
پیشینه تحقیق:
پیشرفت تحصیلی به عنوان یک معضل نظام آموزشی موضوعی است که بسیاری از متخصصان علوم تربیتی و علوم اجتماعی به آن علاقمندند. از این میان برونیگ و کلاور به بررسی اثر رفتار معلمان بر افت تحصیلی پرداخته اند و واژه معلم کار آمد را استناد کرده اند که بر اساس نظر آنها معلم کارآمد قادرند قدرت نظر دانش آموزان را افزایش دهند و رشد او را تسهیل کنند (فهیم بخشی 13869
روشناین و فرست (Furst , Roshnine) در تحقیقات خود نشان داده اند که رفتار کلای معلم با یادگیری رابطه مستقیم دان (فهیم بخشی 1386) عده از جامعه شناسان به بررسی تاثیر نابرابری اقتصادی بر تعلیم و تربیت پرداخته اند و تأثیر مثبت نابرابری اقتصادی بر تعلیم و تربیت به طور آشکار مشخص شده است (با توجه به امارهای به دست آمده دربارة تاثیر وضع اقتصادی بر تحصیل دانش آموزان دوره متوسطه در بلژیک مشاهده می شود که 24 درصد از مردودیها متعلق به خانواده های مرفه ، 28 درصد متعلق به خانواده های متوسط و 47 درصد متعلق به خانواده های فقیر بوده اند همچنین مطالعات انجام
تحقیق در مورد عوامل موثر بر افت تحصیلی