این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای شخصیتی لازم در شغل کارشناسان کاوش اطلاعات انجام شده است. بدین منظور با استفاده از نظریه صفات و بهرهگیری از روش علمی تحلیل عوامل به انتخاب و اندازهگیری تعداد محدودی از صفات پرداختیم. نظریة پنج عاملی بزرگ نورمن مبنای این پژوهش قرار گرفت. طبق این مدل، صفات به پنج عامل بزرگ برونگرایی، سازگاری، وظیفهشناسی، ثبات عاطفی و فرهنگ و تربیت و حدوداً در بیست مقیاس توضیح دهنده تقسیم گردید. براین اساس پرسشنامة شخصیتی با سی و هفت ویژگی در پانزده مرکز تحقیقاتی و اطلاعاتی بین سی و دو کارشناس کاوش اطلاعات و هشت سرپرست کتابخانه توزیع گردید. پس از جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل نتایج حاصله که با استفاده از آزمون دو جملهای انجام شد، چهارده ویژگی آن مورد تأیید پاسخدهندگان قرار نگرفت، و تعداد بیست و سه ویژگی شخصیتی از نظر پاسخدهندگان جهت شغل کاوشگری اطلاعات تأیید شد.
در برنامهریزیهای توسعه، نیروی انسانی مهمترین عامل در جهت تحقق اهداف تلقی میگردد و در این راستا، این سئوال که چرا خلائق مختلفند، برای درک رفتار انسان ضرورت اساسی دارد. بدیهی است اختلافات فردی باعث بسیاری از تفاوتهای رفتار انسانی است و نخستین سرچشمه این امتیازات شخصیت آدمی است. لذا شناخت خصلتها، توانمندیها و ناتواناییها، نگرشها و احساسات انسان و نیز درک و فهم علل رفتارهای او و پیشبینی عملکردها و کنشهایش از دیرباز مورد توجه و علاقه اندیشمندان علوم اجتماعی مانند روانشناسان، مردمشناسان، متفکران تعلیم و تربیت و جامعهشناسان بوده است. بدون شک تطبیق تواناییها و استعدادهای فرد با مشاغل مورد نیاز جامعه، سبب کارآیی و ثمربخشی بیشتر، بهبود کیفیت کار، موفقیت و رضایت او میشود. مطالعات نشان داده است که ممکن است مشکلات مشترک سازمانها، واقعاً با عوامل شخصیتی مرتبط باشد (بلاک، 1981).
نظر پارسونز که تاکنون مورد تأیید قرار گرفته است، در حقیقت به طریقی اهمیت خصوصیات شخصیتی را محرز میسازد. تحقیقات و مطالعات بعد از وی نیز به طور مستقیم یا غیرمستقیم، رابطة این خصوصیات شخصیتی و حرفه را مشخص میسازد (حسینیان، 1372). خصوصیات شخصیتی در حقیقت، به عنوان محرکههای خلق و خو، برای دستیابی به هدف، تلقی میشوند. به این معنا که این خصوصیات انسان را مستعد انجام رفتارهای مختلف در موقعیتهای خاصمینماید (کالیگوری،2000). در تحقیقی که توسط یکی از مراکز استخدامی توکیو انجام گرفته سازمانهای بزرگ و موفق ژاپن بیشترین تأکید و توجه را در گزینش اولیة داوطلبین کار، به نوع شخصیت مناسب، در تقدم دوم جسارت و شهامت و در درجة سوم به مهارت آنها دارند. همچنین مطالعات اخیر در حوزة مدیریت انسانی پنج ویژگی فردی داوطلبین کار را که تا حد زیادی موفقیت آنها را در پیشبرد اهداف سازمانها و نیز ایجاد رضایت شغلی در مسیر خدمتی آنان را تأمین میکند، مورد تأکید قرار دادهاند. این ویژگیها عبارتند از: شخصیت، استعداد، علاقه، هوش و مهارت (میرسپاسی، 1378). اما تحقیقات نشان میدهد که عامل شخصیت در بسیاری از موارد نقشی بسیار مهم و قابل توجه دارد (حسینیان، 1372).
تعریف شخصیت و نظریههای آن
شخصیت را شاید بتوان اساسیترین موضوع علم روانشناسی دانست زیرا محور اساسی بحث در زمینههایی مانند یادگیری، انگیزه، ادراک، تفکر، عواطف و احساسات، هوش و مواردی از این قبیل است. تعریف لغت شخصیت به مرور زمان گستردهتر شده است و براساس نقشی که فرد در جامعه بازی میکند، ترسیم میشود. یعنی در واقع فرد به اجتماع خود شخصیتی ارائه میدهد که جامعه براساس آن، او را ارزیابی میکند. تعریف شخصیت بستگی به نوع تئوری یا نظریه هر دانشمند دارد. برداشتهای متفاوت از مفهوم
شامل 18 صفحه فایل word قابل ویرایش
دانلود مقاله تناسب شخصیت و شغل اطلاعرسانی