فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله سلامتى تن و روان

اختصاصی از فی ژوو دانلود مقاله سلامتى تن و روان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله سلامتى تن و روان


دانلود مقاله سلامتى تن و روان

 

مشخصات این فایل
عنوان: سلامتى تن و روان
فرمت فایل :word(قابل ویرایش)
تعدادصفحات :377

این مقاله در مورد سلامتى تن و روان می باشد.

 

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر ازمقاله سلامتى تن و روان

تن
وجه مادى انسان است که عین حیات نیست.
امّا وقتى که روح به آن تعلق می گیرد، دیگر مادّه صِرف نیست، بلکه کالبدى حیات یافته است که با مادّه، تفاوتى اساسى دارد.
بعد از این که روح به بدن ملحق شد، درست مانند دو آینه، مقابل یکدیگر قرار مىگیرند و به هم آمیخته مىشوند، و در این وضعیت، دیگر جسم و روح را از همدیگر جدا نمىدانیم.
درست است که بدن و روح، جداى از هم بوده اند، اما وقتى به همدیگر تعلق میگیرند ...(ادامه دارد)

منِ اصلى
منظور از «منِ اصلى»، گوهر اصلى انسانى، یا مقام روح است که جلوهاى از ذات بارى تعالى است و یا آن چیزى است که نشأت گرفته از روح است.
منِ انسان، یعنى خودِ انسان که هست، و هستِ انسان، از هست خدا (به تجلّى) نشأت مىگیرد، و مجرّد است.
بنابراین، من، حد و زمان و مکان ندارد و مشمول مسائل مربوط به مادّه نیست.
من، توسط تن و حواس عمل مىکند و اینها، ابزارِ من هستند، و آثار من را نشان ...(ادامه دارد)

عقل
مراتبى گوناگون دارد و تمام شئون نفس (= حواس و وهم و خیال) را مىتواند تحت فرمان و نظارت خود درآورد.
اگر وهم و خیال و حواس، تحت نظارت و فرمان عقل نباشند، مشکلآفرین خواهند بود.
خلاصه مطلب این که نفس، با حسّ ظاهر متحد مىشود که همان نفس حیوانى است در حالى که اگر نفس با وهم و خیال و یا با عقل متحد شود، آن را نفس انسانى نامند.
این مراتب نفس را حرکت جوهرى نفس مىنامیم و در ذات نفس است و نفس براى ارتباط با بیرون از بدن، توسط شئون خود، این ارتباط را برقرار مىکند و باعث ایجاد ادراک مىشود که ادراک، یک حالت غیر مادى است و در خیال واقع میشود، و در حقیقت، در ...(ادامه دارد)

نفس امّاره
یکى از جنبههایى که در نفس انسان هست و مربوط به خودِ طبیعى است و تحت فرمان عقل نیست، همان نفس امّاره است.
این نام، در قرآن هم آمده و نفس امّاره، انسان را به بدیها سوق مىدهد، که (انّ النّفس لامّارة بالسّوء).
بی گمان، نفس به بدى امر مىکند. این نفس، حتّى تحت تأثیر عقل جزئى، با شدتى بیشتر، در جهت ناصواب عمل مىکند.خواست نفس امّاره، آرزوهاى ناصواب است و انسان را فریب مىدهد، مشغول مىکند، از حال بازمىدارد و قول آینده مىدهد.نفس امّاره، پایگاه شیطان است.
نفس و شیطان هر دو یک تن بودهانددر دو صورت خویش را بنمودهاندآمال و آرزوهاى...(ادامه دارد)

آزمایشهاى دنیایى
در آیه دوم سوره مبارکه مُلک، خداوند می فرماید:
(یالّذى خلق الموت والحیوة لیبلوکم أیّکم أحسن عم)
همان که مرگ و زندگى را پدید آورد تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید.
و سپس مىفرماید: براى امتحان شما، تا شما را بیازماییم، که کدام یک عمل بهترى دارید.
بنابراین، معلوم میشود که همه لحظات زندگى ما امتحان است.
عالم اوّل جهان امتحانعالم ثانى جزاى این و آنو در سوره عنکبوت، آیه دوم، می فرمایده...(ادامه دارد)

شرور
در ذهن انسان، چراهایى وجود دارند که مث چرا شرّ هست، چرا بدى هست، و بالاخره چرا زشتیها وجود دارند یا چرا بیماریهاى صعب العلاج وجود دارند.
در پاسخ باید گفت:
1 ـ نظریه حکما بر این است که خالق، مخلوق را به وجود مىآورد و این خیر است، اما مخلوق ممکن است شرّ را به وجود آورد:
(ما أصابک من حسنة فمن الله وما أصابک من سیّئّة فمن نفسک)...(ادامه دارد)

تهجّد
عبارت است از شبزندهدارى و به ذکر و مناجات و استغفار پرداختن و مؤاخذه نفس.
(ومن اللّیل فتهجّد به نافلة لک عسى أن یبعثک ربّک مقاماً محموداً) وپاسى از شب را زنده بدار، تا براى تو به منزله نافلهاى باشد.
امید که پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند.
کسانى که در مقامات علمى و معنوى و دینى به جایى رسیدهاند، از سحرخیزها بوده اند.
در سحر، آمادگى فکرى و روحى و امکان ارتباط با خدا بیشتر است.
هر گنج سعادت که خدا داد به حافظاز یمن دعاى شب و ورد سحرى بودمرا در این ظلمات آن که رهنمایى کردنیاز نیم شب و درس صبحگاهى بودرو به خواب که حافظبه بارگاه قبولز...(ادامه دارد)

مطالعه و مراقبه
براى مطالعه، چه در سحرگاهان و چه در روز، باید موارد زیر در نظر گرفته شود:
اوّل - تلاوت قرآن و دعا;دوم - مطالعه علوم مربوط به زندگى و رشته تحصیلى;سوم - مطالعات محورى و زیربنایى.
بنابراین، باید وقتمان را بر اساس این نوع مطالعه برنامهریزى کنیم، که همه سه نوع مطالعه فوق را هر روز و به طور مستمرّ داشته باشیم.
اوّل - تلاوت قرآن و دعاسعى کنیم هر روز قرآن بخوانیم و با قرآن انس داشته باشیم، در معانى آن تدّبر کنیم و اگر در حد خلاصهتر مىخواهیم، مىتوانیم از کتاب برگزیده تفسیر نمونه، که پنج جلدى و نوشته احمد على بابانى است، بخوانیم.
اما اگر در مراحل بالاتر هستیم و مایلیم به عمق و باطن قرآن توجه بیشترى کنیم، از...(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب  مقاله سلامتى تن و روان

سلامتى تن و روان
دکتر محمود بهشتى، استاد دانشگاه
مقدّمه
فصل نخست : شناخت انسان
تن:
نفس:
روان:
مقام اوّل:مقام دوم:
مقام سوم:
فصل دوم: شناخت نفس و روان
1ـ نفس و شئون آن
نبات:
حیوان:
انسان:
اوّل:
دوم:
سوم:
قواى پنجگانه:
وهم و خیال:
عقل:
انواع نفس
نفس امّاره:
نفس مطمئنّه:
2 ـ منِ اصلى
3 ـ منِ مجازى
1ـ شهوات
ـ حرص:
2 ـ هراس:
3 ـ غم:
2ـ قیاسها
3ـ کینه ها
داستانى درباره منِ مجازى و منِ اصلى
4 ـ عوارض زندگى در منِ مجازى


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله سلامتى تن و روان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.