معماری :
وقتی صحبت از معماری پیش میآید ما معماری و خلاقیت را در کنار هم میبینیم، حتی اتود و اسکیس اولیهای که در ذهن شخص ایجاد شده و طرح زده میشود. شاید بتوان بهترین تعریفی که برای معماری گفت این باشد که : معماری خلق یک فضاست، (خلاقیت، فضا). بنابراین معماری خلق یک فضای خلاقانه است که کلیه المانهایی که منجر به خلاقیت میشوند، بایستی وجود داشته باشد تا بتوانیم ادعا کنیم معماری ما، هم خلق فضا کرده و هم فضای آرامی را بوجود آورده.
هر ایدهای که بوجود میآید فضای معماری است ولی خلاقیت ندارد بنابراین هربنایی فضای خلاق نیست. در معماری سنتی هم به همین ترتیب است، ما معماری سنتی را یک فضای خلاقانه مینامیم، زیرا یک سری الگوها و فاکتورهایی را که بایستی دارا باشند را رعایت کرده. این فاکتورها میتواند ریتم، رنگ، تعادل، تقارن، فرهنگ، سنت، آداب و رسوم و ... باشد. این الگوها را یک معماری سنتی داراست تا پس از گذشت چندین هزار سال و چندین صد سال هنوز احساس دارا بودن فضای خلاقانه معماری را در این فضاها داریم.
معماری خلاقانه دارای نظم، تضاد و... است . ما هیچ فضای پیچیدهای در معماری و هستی نداریم. آن چیزی که به عنوان پیچیدگی فضا نام میبریم پیچیدگی فضا نیست بلکه پیچیدگی نظم است. در طبیعت ما معماری پیچیده نداریم، تمامی عناصر، عناصر سادهای هستند که در کنار هم قرار گرفتهاند. بنابراین وقتی آسمان خراشی را بخواهیم به عنوان یک فضای معماری در نظر بگیریم باید بر اساس باور و اعتقاد و الگوهایی باشد که جامعه روز آن را بپذیرد.
یکی از عوامل مهمی که می تواند در روانبخشی به مردم یک جامعه کمک کند فضای معماری است. یک شخص در خانه خود در یک فضای معماری است در محیط بیرون و خارج از خانه در یک فضای معماری قرار میگیرد در محل کار نیز در یک فضای معماری است، بنابراین یک فرد دائماً با فضاهای معماری در ارتباط و با آنها درگیر است اگر این فضای معماری یک فضای درستی برای فرد باشد روان و فکر افراد آسوده و راحت است، ولی اگر فرد از فضای معماری رنج ببرد و در یک فضای بد معماری قرار بگیرد ما شاهد نمودهای اجتماعی بدی خواهیم بود. جنگ، خونریزی، قتل، طلاق و... اینها ریشههای قوی در فضاهای شهری دارند.
در فضای معماری سنتی ما سه نوع نظم داریم؛ که این سه نوع نظم، آن را خیلی پابرجا و شاخص و خیلی مردمی کرده.
یکی از این نظمها را با نام نظم خاک میشناسیم. نظم خاک عبارت است از قرارگیری تک تک المانها در یک فضای شهری که از خاک و توپوگرافی یک منطقه پیروی کند. این یک الگوی بسیار مهمی است مثلاً میتوان اینگونه بیان داشت که چرا شهر یزد در چند کیلومتر آنطرفتر ساخته نشده و این همان عامل خاک است که باعث ساخته شدن یک شهر در یک فضای خاص می شود .
عامل دوم نظم آب است؛ هیچ فضای شهری را نمیتوان پیدا کرد که نطفه آن در محلی بدون آب تشکیل شده باشد. اولین فاکتور در شکل گیری فضاهای تاریخی آب است. اکثر تمدنهای بزرگ دنیا در کنار رود شکل گرفتهاند مانند تمدن میانرودان (بین النهرین)، مصر و در ایران منطقه تکاب در آذربایجان و یا رود هیرمند در سیستان. نظم آب الگودهنده اصلی فضاهای معماری است که بر اساس آن ساختار فضای معماری تغییر میکند.
عامل سوم نظم همجواری است؛ این نظم فاکتور مهمی در شکلگیری فضاهای تاریخی است. این نظم در فضاهای شهری و روستایی گذشته بسیار محسوس بوده. مثلا قرارگیری یک مسجد و در کنار آن قرارگیری آب انبار، بازارچه و... . غیر از ایران هیچ فضای تاریخی در دنیا را نمیتوان پیدا کرد که اینقدر نظم همجواری آن قوی باشد. همجواری چند عنصر در کنار هم و تشکیل یک مجموعه. حتی این نظم همجواری را در یک خانه تاریخی هم میتوان دید. موقعیت قرارگیری سه دریها، پنج دریها، انبار، آشپزخانه، راه پله, حیاط مرکزی و... .
شامل 17 صفحه word
دانلود تحقیق معماری سنتی