فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت

اختصاصی از فی ژوو دانلود تحقیق روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت


دانلود تحقیق روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت

بخش اول: تربیت
تربیت و قلمرو آن
تربیت بطور خلاصه عبارت است از پرورش و رشد دادن استعدادهایی که آفریدگار جهان در وجود انسان جهت سعادت و کمال او بودیعت گذاشته است.
با این تعریف اجمالی موضوعات زیر در امر تربیت مورد دقت و توجه قرار می‌گیرد:
1-    تربیت‌کننده با داشتن هدف معین و علاقمندی کافی و آگاهی کامل به اهمیت و ارزش تربیت این مسئولیت مقدس را می‌پذیرد.
2-     او از تجربه‌ها و اطلاعات لازم بهره‌مند می‌باشد و از اصول و مبانی تربیت عالم و آگاه و خودش نیز از فضایل اخلاقی و مزایای تربیتی برخوردار است.
3-     تربیت‌کننده نسبت به موقعیت فرد یا افراد مورد تربیت و استعدادهای جسمی و روحی آنها آشنایی کامل دارد و می‌داند که چگونه انسانهایی را برای چه جامعه‌ای باید بسازد.
4-     مربی به وضع و شرایط محیطی که در آن زندگی می‌کند و نیازهای اساسی آینده جامعه خود کاملاً آگاه است و فعالیت خود را متناسب با آن نیازها بکار می‌اندازد.
5-     کار و فعالیت مربی مبتنی بر طرح و برنامه حساب شده و متوجه به هدفهای صحیح و مطلوب جامعه و متکی بر روش متناسب با این هدفها انجام می‌گیرد.
6-     مسئول تربیت برای پیشبرد اهداف مقدس خویش ناگزیر است وسایل کار برای خود و افراد مورد تربیت متناسب با شرایط و امکانات زمان داشته باشد زیرا می‌داند که هیچ کاری بدون وسیله متناسب به انجام نمی‌رسد.
7-     در جامعه‌ای که اکثریت قریب به اتفاق آن مسلمانند مربی آگاه می‌کوشد تا برای پایداری و استواری یک جامعه مترقی و مستقل اسلامی افرادی مؤمن و صاحب رشد و متخلق به اخلاق اسلامی و خدمتگزار به جامعه خود تربیت کند.
پایه‌های اساسی تربیت
تمایلات انسانی و غرائز طبیعی بمنزلة پایه‌های اساسی است که تربیت بر روی آنها بنا می‌شود. یا بعبارت دیگر، تربیت عبارت از تعدیل خواهشهای طبیعی و تنظیم کیفیت بهره‌برداری از نیروهای غریزی است.
«خوی و منش عبارت است از غرائزی که شغل و تجربه آن را بگونه‌ای مختلف رنگ کرده و مانند کاشی‌کار ماهری پهلوی هم چیده است.»
موقعیکه آداب و رسوم تربیت بر اثر تکرار و ممارست، رنگ عادت بخود می‌گیرد و بصورت خلق و خوی ثابت در می‌آید، آدمی بر طبق آن از سرمایه‌های طبیعی خود استفاده می‌کند و به آسانی، غرائز در مجاری عادات بجریان می‌افتند.
«عادات به محض آنکه تشکیل یافتند با بهره‌برداری از ذخیرة فعالیتهای ذاتی آدمی، به وجود خود ادامه می‌دهند و لاینقطع این فعالیتها را به میل خودشان تحریک می‌کنند، تقویت می‌نمایند، تفکیک می‌سازند، متمرکز می‌کنند و از غرائز خام و نامنظم، دنیائی مطابق میل خود بوجود می‌آورند به طوری که می‌توان گفت آن موجود نه مخلوق عقل است و نه زائیده غریزه، بلکه مصنوع عادات می‌باشد.»
اشاراتی کوتاه و مختصر به مراحل تربیت
پیامبر اسلام (ص) سنین میان تولد تا 21 سالگی را که با اهمیت‌ترین مرحله تربیتی است به سه مرحله تقسیم نموده است، و در قالب یک حدیث می‌فرمایند: «فرزند، در هفت سال اول سید و آقا است، و در هفت سال دوم بنده، مطیع و فرمانبردار است،‌ و در هفت سال سوم وزیر، طرف شور و مسئول است.»
مراحل تربیت را از نظر اسلام می‌توان در دو مرحلة پیش از تولد و بعد از تولد بررسی نمود، مرحلة پیش از تولد شامل پیش‌بینی‌های لازم در انتخاب همسر جهت انتقال صفات و ویژگیهای مطلوب به کودک، تدابیر لازم به هنگام انعقاد نطفه و دوران جنینی و زایمان، مرحله بعد از تولد را می‌توان به پنج مرحله عمده تقسیم نمود:
کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی، پیری که ما از ذکر توضیحات این مراحل فوق خودداری می‌کنیم.

 

 


فهرست مطالب:
بخش اول: تربیت                                23-8
1.    تربیت و قلمرو آن                                
2.     پایه‌های اساسی تربیت
3.     اشاراتی کوتاه به مراحل تربیت
4.     اهداف تربیتی
5.     عوامل تربیت
6.     سخن، ابزار تربیت
7.     اسلام و تربیت‌پذیری انسان
8.     نکات عقلی و اسلامی در تربیت‌پذیری انسان
9.     ارزش و اهمیت تربیت
10.     توضیحاتی دیگر در باب هدف تربیت و تعلیم
11.     تربیت و وظائف آن
12.     ویژگیهای تربیت دختران
13.     عالیترین انتساب
14.     بهترین میراث
15.     بروز نتایج تربیت

بخش دوم: شخصیت                                30-24
1.    شخصیت چیست؟
2.     صفات پایدار
3.     منشا شخصیت
4.     اثبات شخصیت
5.     جوان و محیط اجتماعی
6.     اسلام و صفات شخصیت
7.     شخصیت فرزندان
8.     بشر و خواهش عزت نفس
9.     عزت نفس و آزادگی
10.     مراعات شرف کودک در خانواده
11.     آئین اسلام و عزت نفس
بخش سوم: خانواده و مسائل نوجوانان و جوانان                39-31
بخش اول: تربیت و مسائل عاطفی
الف: خانواده و تربیت
1.    وظایف والدین
2.     سخنی دیگر درباره نخستین مربی کودک
3.     معلم اول کودک
4.    پی‌ریزی قواعد زندگی
5.     خانواده و تربیت
6.     شریفترین خدمت
7.     مراقبت‌ها در هفت سال سوم
8.     تمایلات نوجوان و جوان
9.     توجه به نیاز آنان
10.    مهرطلبی آنان
11.     هدایت نوجوان و جوان
ب: نیاز به محبت                                43-40
1.    جلوه‌های مهرطلبی
2.     جدائی‌های طولانی
3.     مهرورزی به هنگام بازگشت
4.     چهره متبسم
5.     چند نکته مهم
بخش چهارم: نقش پدر                            50-44
الف: اخلاق پدر
1.    همدمی با فرزندان
2.     در برابر حرف حق
3.     اما سخنی هم با شما
ب: بیگانگی با فرزندان
1.    جوش کار و تلاش
2.     سر در لاک خود
ج: نزاع در خانه
1.    خانه جهنمی
2.     سعادتمندی کانون
3.     گریز از خانه
4.     آثار بد خشونت‌ها
بخش پنجم: نقش مادر                            54-51
الف: اخلاق مادر
1.    مادر و اخلاق اسلامی
2.     حوصلة مادر
ب: مادر و رازهای فرزندان
1.    مادر بهترین رازدار
2.     چند نکته مهم
ج: جنبه‌های مذهبی مادر
1.    مادر و مذهب
2.     نیاز به ایمان
3.     کنترل روابط
4.     در برابر عبادت فرزندان
بخش ششم:  احساس نابسامانی در خانواده                62-54
الف: تبعیض در خانه
1.    ارجحیت پسر بر دختر
2.     در آموزش علم
3.     مساله کار در خانه
4.     مراقبتها در ابراز عواطف
ب: تحقیر در خانه
1.    جوان و مسالة تحقیر
2.     انتقادپذیری از فرزندان
3.     چند نکته مهم
ج: آزادی فرزندان در خانه
1.    جوان و آزادی
2.     نوع آزادی
3.     نکته‌ها در کنترل
د: احترام والدین
1.    سئوالی در ذهن جوان
2.     نیکی به پدر و مادر
3.     رعایت حرمت فرزندان
بخش هفتم: نکته‌های مهم در روابط والدین و فرزندان            65-63
1.    جبران خطای تربیتی
2.     وظیفة والدین
3.     توقف رشد عقلی
4.     آسیبهای روحی
5.     زیاده‌روی در محبت
6.     بدترین پدران
بخش هشتم: دومین کلاس تربیت (مدرسه)                    76-66
1.    مدرسه و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان
2.     همگامی خانه و مدرسه
3.     نقش مدرسه در انتقال ارزشها
4.     رفتارهای مذهبی چگونه تبلور می‌یابد؟
5.     هشیاریهای فرهنگی در پاسداری از سلامت و رشد مطلوب
6.     مهاجمان فرهنگی کیستند؟
7.     هدف مهاجمان فرهنگی چیست؟
8.     رسالت اولیاء و مربیان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی

 

 

شامل 82 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.