مشخصات این فایل
عنوان:منابع الهام هنرهای آرنوو
فرمت فایل: word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:82
این مقاله در مورد منابع الهام هنرهای آرنوو می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات مقاله منابع الهام هنرهای آرنوو
روح تفکر ژاپنی
در بررسی عصارة تفکر ژاپنی پی می بریم که «تفکر ژاپنی آمیخته با ذوق هنری است، و این دو را نمی توان از هم جدا کرد:هنر همان اندازه تفکربرانگیز است که تفکرسرشار از هنر، تفکر ژاپنی به اعتباری سازی در همه تجلیات زندگی آن قوم است: در شکل خانه آرایی، در آرایش فضای باغ، در مراسم چای، در شعر سرایی و گل آرایی.
آیین بودا در همة شئون زندگی ژاپنی اثر گذاشت، این آیین و بخصوص «طریقت زن» آن، چنان با روحیه خویشتندار و نفوذناپذیر و بردبار ژاپنی عجین گشت، که جزیی جدانشدنی از خوی ژاپنی گردید. آیین زن نه فقط در شعر، که در مراسم چای خوری، نقاشی، پیکرتراشی، گل آرایی ، نمایش، معماری، باغ آرایی و همچنین در فنون رزمی، مانند تیراندازی، کاراته،جودو شمشیربازی،جوجو تسو، یعنی همه فنونی که در شمار فضایل و آداب رزمی در آیین بوشیدو» یعنی آیین جوانمردی سامورایی بود، نفوذ کرد.»...(ادامه دارد)
عالم هنر ژاپنی
«هنرهای ژاپنی ، یکی از هنرهای بزرگ مشرق زمین است، که با هنر هند و چین پیوستگی دارد، بی آنکه از استمرار و پیوستگی سبکهای هنرهای هندی برخوردار باشد، و یا از تنوع گستردة هنرهای چینی.»«نقاشان ژاپنی معمولاً محقق نیستند» بلکه هنرمندان حرفه ای و صنعتگری اند، که موضوع نقاشهای آنها از زندگی پیرامونشان، و یا از حماسه ها و قصص سنت قومیشان مایه گرفته است. آنها محصول مذهب آنیمیسم یعنی شینتو هستند،احترام خاصی به «زیبایی» و «گذشته» از خود نشان می دهند، و این مسأله را میتوان از وقتی دریافت که میراث هنری آنها، این دو موضوع محاکات و ابداع را حفظ کرده است.» شینتو یا طریقت خدایان دینی است که « بر عشق به طبیعت، خانواده و مخصوصاً خاندان حاکم، در مقام اعقاب بلافصل خدایان استقرار بود.»...(ادامه دارد)
معماری ژاپنی
« معماری ژاپنی پیوندی بسیار نزدیک و تنگاتنگ با محیط اطرافش دارد. معمولاً بناهای ژاپنی در باغی یا حصارها و پرچینهایی محصور است. در مجموع ژاپنی ها اهمیت زیادی به باغ و فضای سبز پیرامون بنا می دهند.» در خانه ژاپنی، بر بنیاد اصول ساختمانی، و هنر مورد بحث دربارة آرامگاه شینتو، چایخانه آیین چای طراحی می شد. مسکن ژاپنی ، تقریباً همیشه ارتباطی فشرده با زمین اطرافش دارد، و در هر جا که میسر باشد، در داخل یک باغ حصاربندی شده با پرچینهای خیزرانی که فی نفسه یک عنصر زیبایی آفرین است، قرار داده شده است، و بدین ترتیب حتی در شلوغ ترین محیط ها، گونه ای احساس حلاوت و صمیمیت به ساکنانش القا می کند. یکنواختی و هماهنگی تناسبها با استفاده از زیرانداز سنتی (تاتامی) به عنوان واحدی برای ابعاد اتاقها تأمین می شود.»...(ادامه دارد)
نتیجه گیری دربارة آرت نوو
در سال 1960 لئوناردو بنه ولو (Leonardo Benevolo) ، تاریخ نویس معماری مدرن اینگونه مینویسد: «دوره ای که از آن حرف می زنیم خیلی نزدیک و به طور همزمان خیلی دور است کمتر از 15 سال گذشته است خیلی از شخصیت های برجستة این دوره از جمله : پیرت (Perret) ، هافمن (Hoffmann) و وان دولده (van de velde) چند سال پیش مردهاند، اما ما حس می کنیم در سالهای دور این اتفاقها رخ داده است. چند سال گذشته تاریخ شناسان هنر دیدگاه خود را دربارة آرت نوو تغییر داده اند. جنبش های قرن بیستم از جمله: خردگرایی، عمل کردگرایی، کوبیسم، فتوریسم و ساختارگرایی طبق علاقة خود دورة قبلی را بررسیکردند. طرفداران آن، آرت نوو را به خاطر حرکت به سمت سادگی شکل ها و آزادی آن از قید و بند سنت تاریخی و ناتورالیسم (طبیعت گرایی) تحسین می کردند و اما در مورد عدم توانایی آرت نوو برای رهایی خود از رویارویی با طبیعت و درگیری با خطوط و طرح های منحنی شکل گلدار انتقاد می کردند....(ادامه دارد)
سمبولیسم
و اما نویسندگان و سایر هنرمندان میل و رغبتی به امور روزمره نداشتند و بیشتر توجه خود را به واقعیت و حقیقت زندگی که در واقع «ایده» (Idea) پنهان در شکل و صورت اجسام است معطوف می ساختند.در سال 1886 ، طی چاپ Symbolist Manifesto (بیانیة سمبولیسم)، رئالیسم یا واقعیت گرایی در هنر و ناتورالیسم یا طبیعت گرایی در شعر به کلی رد می شد و هدف هنر، در توصیف واقعیت های مشاهده شده احساس نمی شد بلکه هدف ارائه واقعیت های حس شده (حقیقت هایی که میتوان آن را احساس کرد) که در اطراف وجود داشته بود. نمایشگاه ترکیب گرا در سال 1889 نشانگر رد امپرسیونیسم در هنر به عنوان طبیعتگرایی بیش از حد و اعتقاد ترکیب گرایان به ابراز ایده ها ، حالات و احساس بود.»...(ادامه دارد)
- زیبایی شناسی مبتنی بر خط
اگر همه ما تجلیات تاریخی هنرهای بصری را در نظر بگیریم، خواهیم دید که در میان آنها یک یا چند وجه مشترک وجود دارد. البته اگر ما هنرهای بصری را همین قدر، به عنوان هر چیزی که دیدارش لذت بخش باشد تعریف کنیم، در آن صورت کوشش ما برای یافتن وجه مشترکی میان رنگ یا گل و عمارت پارتنون به عوامل فیزیولوژیک موجود در سلسله اعصاب تقلیل خواهد یافت. اما هنر به معنی اخص کلمه از دقت شروع می شود- یعنی از انتقال از ابهام به خطوط مشخص و در حقیقت می بینیم که از لحاظ تاریخی هم نخستین نوع هنر- یعنی هنر انسان غارنشین- با خط شروع می شود. هنر با تمایل به مشخص کردن به...(ادامه دارد)
بخشی از فهرست مطالب مقاله منابع الهام هنرهای آرنوو
سرآغاز طراحی قرن بیستم
ماده فرهنگ چینی ژاپنی
- هنر ژاپن
روح تفکر ژاپنی
طبیعت ژاپنی
عالم هنر ژاپنی
آیین چایخوری و مذهب ذن
معماری ژاپنی
نتیجه گیری دربارة آرت نوو
هنر قرون وسطی
- هنر و دیانت
- قرون وسطی
هنر تذهیب
- گوتیک متأخر
ژاپنیسم:
تصویر
- ترکیب و تلفیق هنرها
جستجو برای چیز جدید
شروع سمبولیسم
سمبولیسم
...(ادامه دارد)
دانلود مقاله منابع الهام هنرهای آرنوو