لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه46
بخشی از فهرست مطالب
فعالیت های قبل از تدریس 1
حیطه روانی حرکت 3
انواع یادگیری 4
گام اول:(تنظیم اهداف آموزشی ، مراحل نگارش هدف های آموزشی ، کارکردهای اهداف آموزشی) 6
اهداف آموزشی 6
مهارتهای فرآیند تدریس 17
مهارت در برقراری ارتباط 18
عوامل مخل مربوط به پیام دهنده 19
روشهای تدریس 20
روش تدریس مبتنی بر بازی 21
روش مباحثه و انواع آن 22
گام دوم :( تحلیل و تعیین موقعیت آموزشی که شامل رخدادهای آموزشی،رابطه بین اهداف آموزشی ،تعیین رفتار گروهی، ارزشیابی تشخیص و تعیین اولین گام آموزشی است) 8
گام سوم: (تعیین محتوا و روش و وسایل آموزشی،شیوه های تجزیه و تحلیل محتوا، تهیه و تنظیم محتوای آموزشی، تعیین روش آموزش تحلیل و انتخاب وسایل آموزشی، نقش وسایل آموزشی در فرآیند یاددهی و یادگیری) 14
موارد استفاده از بحث گروهی 23
محدودیت های روش بحث گروهی 24
نمونه طرح درس همکاران 26
گام چهارم: (تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی، محاسن طرح ریزی،طرح درس سالانه، مراحل تنظیم درس سالانه، مراحل تدریس ارزشیابی، اهداف ارزشیابی) 32
انواع گردشهای علمی 32
مهارت برقراری انضباط در کلاس 33
الگوهای طرح درس 35
روش نگارش و تنظیم طرح درس سالانه 36
فهرست منابع
مقدمه:
کشور های زیادی در دنیا پایه های آموزش خود را بر اساس یافته های ژان پیاژه سامان
بخشیده اند زیرا او مدت شصت سال در باره مسائل رشد زبان تفکر داوری و استدلال ،رشد
وجدان ، شناخت شناسی ،چگونگی یادگیری کودکان ونوجوانان فعالیت پرباری داشته است به عقیده ی او دانش آموزان درروند زندگی به کسب تجربه می پردازند .آنان تجارب اکتسابی را با الگو های رفتاری موجودشان می آمیزندو به خاطر عدم هماهنگی کامل محتویات ذهنی وآموخته ها از طریق انطباق انگاره های نوینی را پدید می آورند واصطلاحا درون سازی می کند ویاد گیرنده برای آموزش جدید از طریق برون سازی ساختار ذهنی را متناسب با تجارب نوین تغییر می دهد.هر اندازه در محیط یاد گیری محرک زیاد باشد بر فراوانی درو ن سازی وبرون سازی افزوده می گردد نتیجه ی فعالیت های مربوط به دوفرایند یاد شده دست یابی به تعادل یا یادگیری است .مراحل رشد شناختی ژان پیاژه که معرف خاص وعام میباشد اگر چه لازم است ولی برای جلوگیری از اطاله مطلب وهمچنین اطلاع عزیزان صاحبنظر از آن صرف نظر می شود .
باری ودزروث با مطالعه آثار مربوط به رشد عقلانی ،که از سوی متخصصان روانشناس ومربی تدارک دیده شده بود خلاصه ای از دیدگاههای آنان را درباره ی تدریس ویاد گیری بدین شرح بیان کرده اند نخست باید ساخت شناختی دانش آموزان در آنها پدید آمده وتغییر حاصل شود اصل دوم تمیز دادن انواع دانش است اصل سوم مربوط به نقش محیط اجتماعی است یادگیرنده دانش منطقی واجتماعی را به نحو مطلوبی از دانش آموزان دیگر می آموزد آنان منبعی از انگیزش واطلاعات را به شکل کلامی یا زبانی مهیا می کنند که باساختار شناختی یکدیگر همخوان می شوددزورث بااستفاده از اصول یاد شده سه نقش برای معلم پیشنهاد می کند که سو گیری آنها بر مبنای رویکرد پیاژه ای است 1- سازمان
دهنده ی محیط یادگیری 2- سنجش کننده ی تفکر دانش آموزان 3- پایه گذار
فعالیت های گروهی (به ویژه بازی وبخش ها)
تحقیق در مورد مهارتهای فرآیند تدریس