فرمت فایل : word (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 19 صفحه
چکیده:
زمینه و هدف: برنامه های آموزش مدیریت خشم در پی نیاز جامعه برای کاهش پرخاشگری ناشی از خشم رو به رشد هستند.. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم بر کنترل خشم دختران بزهکاراست
روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دختران بزهکار شهر تهران بودند که در سال1392 در کانون اصلاح و تربیت نگهداری میشدند. به علت محدود بودن جامعه مورد مطالعه، تمامی اعضا به روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش) 30نفر) و کنترل ) 30نفر) قرار داده شدند. افراد گروه آزمایش 8 جلسه اصول مهارتهای کنترل خشم را دریافت کردند. ابزار اندازهگیری این پژوهش شامل پرسشنامه خشم اسپیلبرگر بود. دادههای جمعآوریشده از طریق آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادکه آموزش گروهی مدیریت خشم بر روی بهبود کنترل خشم دختران بزهکار تاثیر دارد(P< 0.001 ) .
نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش گروهی مدیریت خشم بر کنترل خشم دختران بزهکار موثر است. نتایج این پژوهش به مسئولین مراکز اصلاح و تربیت کمک خواهد کرد تا با آموزش گروهی مدیریت خشم در برنامههای خود باعث کاهش خشم بزهکاران و در نتیجه پیامدهای ناگوار آن گردند.
مقدمه
ارتکاب جرم و بزهکاری، از مهمترین پدیدههای حیات انسانی تلقی میشود که از دیرباز گریبانگیر جامعه انسانی بوده است و سلامت جامعه را به خطر میاندازد. افرادی که منحرف شناخته میشوند، در واقع نتوانستهاند خود را با موازین اجتماعی تطبیق دهند. این عدم هماهنگی علل گوناگونی دارد که میتوان ریشههای آن را در فرد و جامعه جستوجو نمود (1). کشور ما که بهعنوان یکی از جوانترین کشورها شناخته میشود، دارای جمعیتی است که نزدیک به نیمی از افراد آن کمتر از نوزده سال و حدود دو سوم، کمتر از 35 سال سن دارند (2). این مهم ضرورت توجه جدی و فوری مسئولان امر را به حوزههای آموزشی، بهداشتی و پرورشی جوانان را دوچندان میکند، بهطوری که برنامهریزیها و آموزش نوجوانان باید منعکسکننده هنجارهای پذیرفتهشده جامعه باشد.
از دیرباز، مسئله بزهکاری و انحراف نوجوانان مورد توجه اندیشمندان بوده و هماکنون نیز توجه عمده بسیاری از محققان را به خود معطوف کرده است. جرمشناسان اعتقاد دارند بزهکاری نوجوانان را باید جنبه مهمی از آنچه به رفتارهای بزهکارانه در بزرگسالی منجر میشود دانست و بنابراین اقدامات ضروری را جهت پیشگیری و کنترل این رفتارها به عمل آورد
تحقیق درباره اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم بر افزایش کنترل خشم دختران بزهکار شهر تهران