نوع فایل: word
قابل ویرایش 65 صفحه
مقدمه:
توفیق بزرگی برای مراکز فرهنگی آسیا /اقیانوسیه یونسکو(Accu)ودفتر منطقه ای آسیا واقیانوسیه یونسکو(PROAP)است که راهنمایی برای تهیه مواد یادگیری بزرگسالان در سطح محلی تهیه نموده اند این راهنما یک راهنمایی برای تهیّه مواد یادگیری بزرگسالان در سطح محلی تهیّه نموده اند این راهنما یک راهنمای ساده وراهبردی برای همۀ برنامه ریزان مواد یادگیری به ویژه در حوزۀآموزش مداوم بزرگسالان است.
مسألۀ بی سوادی یکی از مهمترین مسائل جامعۀ بشری مخصوصاًکشورهای جهان سوّم است.اهمیّت این مسأله از این روست که بی سوادی وحتی کم سوادی خود ریشه بسیاری از مسائل دیگر،ازجمله مسائل اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی وسیاسی جوامع می باشد.به این دلیل است که گسترش آموزش وپرورش وکاهش درصد بی سوادی یکی از شاخص های مهّم پیشرفت محسوب می شود.
زیرا اگر محور اصلی ما در پیشرفت وتوسعه ،رشدوتعالی انسانها باشد،اولّین اقدام ،مجهز ساختن آنها به مهارتهایی است که بتوانند به بهترین شکل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند وخود را برای ایفای نقش سازنده واصیل در جامعه آماده نمایند.از این رو تعلیم وتربیت وزیر بنای آن یعنی بی سوادی یکی از راههای مهمّ محسوب می شود.
تجربه های گوناگونی که از برنامه های سواد آموزی در سطح جهانی وکشوری بدست آ»ده نشان می دهد که هر گاه سواد پایه تداوم نیابد وتقویت نشود ،بازگشت به بی سوادی را به دنبال خواهد داشت.فراگیران طرح ملّی جلساتی گرد هم آمده مبادرت به مطالعه کتاب ها وکسب مهارتهای کاربردی می نمایند.
امیدوارم روزی برسد که جوامع بتوانند کلیه استعدادهای نیروی انسانی خود را شکوفا ساخته وبه نحو مطلوبی از آن ها بهره برداری نمایند.
فهرست مطالب:
مقدمه
تاریخچه
پیش گفتار
فصل اول
تعریف و مفهوم سواد
نحوه تاسیس نهضت
تشکیل سازمان نهضت سواد آموزی
اساسنامه نهضت سواد آموزی
وظایف نهضت سواد آموزی اساسنامه
اهداف نهضت سوادآموزی
فصل دوم
نقش آموزشیاران در آموزش های بزرگسالان
هدف از تشکیل گرئوه
دوره های نظام آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی
محتوای آموزش گروه های پیگیر
فصل سوم
آشنایی با آموزش بزرگسالان
سمینار علمی چیست ؟
فضا و مکان سواد آموزی
آموزش ضمن خدمت روسای نهضت
فصل چهارم
توصیف و عملکرد و تحلیل آن
عملکرد مراکز یادگیری
انواع برنامه ریزی
مدیریت و برنامه ریزی
برنامه ریزی سواد آموزی
فصل پنجم
ارزیابی چیست
چه نکاتی باید ارزیابی شود
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
فرایند ارزشیابی
فصل ششم
تاریخچه نهضت سواد آموزی در ابهر
اهداف نهضت در شهرستان ابهر
فصل هفتم
نتیجه گیری
پیشنهادات
محدودیت تحقیق
منابع
منابع ومأخذ:
ابراهیم زاده ، عیسی . آموزش بزرگسالان ، مرکز چاپ و انتشار دانشگاه پیام نور چاپ اول آبان 1372 ، چاپ دوم خرداد 1373
تقی پور تظهیر ، علی . مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزش درسی ، چاپ نهم تابستان 1357 چاپ نیل
جانستون ، آنتون . مترجم مرتضی مشتاقی . سواد آموزی بزرگسالان در جهان سوم ، چاپ اول : تابستان 1311 انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
صباغیان ، زهرا و ناشر دفتر تحقیق تالیف نهضت سواد آموزی مراکز سال 1372 چاپ دوم ، دفتر تحقیق و تالیف نهضت سواد آموزی ، اصول و فنون آموزشیاری ( 1 ) شناخت بزرگسال روش های سواد آموزی
صفری ، جلیل . گزارش عملکرد سازمان نهضت سواد آموزی در بیست سال اخیر. سال انتشار 1379 چاپ اول .
کرد رستمی ، مجید . کتب و فن آوری آموزش معاونت آموزش سازمان نهضت سواد آموزی 1384 چهار مقاله علمی آموزش بزرگسالان نوبت چاپ اول سال انتشار 1384 شابک
مدیریت آموزش مداوم . برنامه گروه های پیگیر معاونت آموزش . تابستان 1375
مرکز فرهنگی آسیا – اقیانوسیه ای یونسکو .مترجم : دکترزهره میر حسینی ویرایش علمی : دکتر بهمن زندی . چاپ اول انتشار 1382 ناشر نهضت سواد آموزی . راهنمای تهیه و تولید مواد و رسانه های یادگیری بزرگسالان در سطح محلی
معاونت آموزش مدیریت آموزش مداوم . برنامه آموزشی دوره کوتاه مدت
10-یونسکو . مترجم : دفتر پژوهش برنامه ریزی و تولید مواد آموزشی ، ویراستار علمی دکتر بهمن زندی ، چاپ اول ، سال انتشار 1381 ، ناشر : سازمان نهضت سواد آموزی . مجموعه کتاب های فرادرسی راهنمای توسعه مراکز یادگیری
11-یونسکو : ترجمه دکتر زهرا صباغیان . چاپ اول . زمستان 1372 . درس های سواد آموزی
12-مصاحبه از آقای مقدم
13-استفاده از دفتر 19
پروژه روان شناسی با موضوع سواد آموزی. doc