سازگاری و هماهنگ شدن با محیط پیرامون برای هر موجود زنده یک ضرورت حیاتی است و هدف نهایی ازآن داشتن کفایت وتوان زندگی اجتماعی است و باید با توجه به رشد ذهنی و توانایی سازگاری افراد تجارب مختلف رفتار وفعالیت های اجتماعی برای آنها فراهم شود ولی ممکن است این سازگاری بنا به علل گوناگون بوجود نیاید.
سازگاری ابعاد مختلفی دارد که شامل سازگاری جسمانی، عاطفی، روانی ، اجتماعی و اخلاقی است که در رأس همه سازگاری اجتماعی قرار دارد و مهم ترین مشخصه سلامت روان محسوب می شود. روابط خانوادگی مطلوب بستر مناسبی برای رشد اجتماعی و سازگاری محسوب می شودو در سایه ی این روابط،کودکان مهارت ها و تجارب ارزشمند اجتماعی را کسب کنند.
کودکان استثنایی برای شکوفا شدن استعدادهای بالقوه ای خود به آموزش های ویژه ای نیاز دارند وممکن است مشکلاتی درخصوص ویژگیهای شخصیتی واجتماعی از خود نشان دهند.و در این جا سؤال این است که آیا توانایی ذهنی محدود افرادکم توان ذهنی باعث محدودیت تطابق یا سازگاری اجتماعی آنان می شود یا نه ؟
باآموزش رفتارها و مهارت های تطابقی وموقعیت های جدید موفقیت آمیزمی توان تجارب شکست زاونگرش های منفی این کودکان راکم کردوبه آنهاکمک کرد. برای کسب این مهارت ها زبان که یکی از راههای ارتباط برقرار کردن با خود و دیگران است نقش مهمی دارد. نقص در این ارتباط بر تمام جوانب شخصیتی فرد تأثیر می گذارد و وی را با مشکل مواجه می کند. یکی ازاین نقص ها معلولیت شنوایی است که کودک را از پردازش اطلاعات زبانی توسط گوش باز می دارد و روی مهارت های آموزشی واجتماعی فرد تأثیر می گذارد .
تعاریف نظری واژه ها:
کم توانی ذهنی: عملکرد پایین تر از متوسط در کلیه امور ذهنی که با مشکلات و کاستی هایی در رفتار سازشی همراه بوده و در دوران رشد پدیدار می گردد .
ناشنوایی : یک اصطلاح ژنریک است که نمایانگر آن عده از ناتوانایی های شنوایی است که ممکن است درجات شدت و ضعف آن بین خفیف تا عمیق متغیر باشد و شامل دو گروه فرعی ناشنوا و کم شنوا می باشد .
تعاریف عملیاتی واژه ها:
دانلود پاورپوینت بررسی و مقایسه سازگاری اجتماعی کودکان ونوجوانان ناشنوا و کم توان ذهنی