دانلود تحقیق آماده رشد شخصیت از دیدگاه اسلام
درس روانشناسی رشد کودکان پودمان روانشناسی و تعلیم و تربیت کودکان
با فرمت ورد و قابل ویرایش در 27 صفحه
این مقاله بسیار کامل و جهت ارائه به دانشگاه علمی کاربردی و شامل موارد زیر می باشد : مقدمه سوابق تحقیق متن تحقیق نتیجه گیری پیشنهادات منابع و ماخذ
مقدمه
اگر انسان در زندگی خود، لذتهای دنیوی را انتخاب کند و دنباله رو هوای نفس و شهوات باشد و خدا و روز جزا را فراموش کند، از عقل خود که فاصله میان او و حیوان است استفاده نکرده است. انسانی که این گونه زندگی می کند فاقد شخصیتی رشد یافته است. چنین، درست مانند کودکی است که به جز تمایلات و نیازهای خود، هیچ چیز برایش اهمیتی ندارد و در واقع، هنوز اراده اش قوی نشده و کیفیت و حاکمیت بر هوای نفس و خواسته دل را نیاموخته است. از این رو، همواره دنباله رو خواسته و تسلیم وسوسه های "نفس اماره به سوء" است. "من هرگز نفس خویش را تبرئه نمی کنم که نفس (سرکش) بسیار به بدیها امر می کند، مگر آنچه را که پروردگارم رحم کند. پروردگارم غفور و رحیم است." (یوسف، آیه 53). همچنین خداوند در سورهی اسراء آیهی 84 میفرماید: »قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِیلاً« بگو: »همه بر طبق (روش و خُلق و خوى) خویش عمل مىکنند؛ و پروردگارتان داناتر است، به کسى که او رهیافتهتر است« . توضیح: «شاکله» از ماده «شکل» به معنای «مهار کردن حیوان» است. به خود مهار «شکال» گفته میشود و از آنجا که روحیات و سجایا و عادتهای هر انسانی او را به رویهای خاص مقید میکند به آن «شاکله» گویند.وقتی انسان، به درجه بالاتری از رشد و کمال برسد، وجدانش بیدار می شود و سستی اراده و پیروی از هواها و شهوات نفس و لذتهای دنیا را که موجب لغزش و گناهش هستند، محکوم می کند و ضمن احساس گناه، نفس خود را به سبب افراط در گناه، سرزنش می کند و با طلب بخشش و توبه به سوی خدا روی می آورد، در این حالت، او تحت تأثیر نفس "لوامه" قرار دارد.
رشد شخصیت از دیدگاه اسلام