دانلود پایان نامه آماده
دانلود پایان نامه رشته مدیریت تعارض و ماهیت آن با فرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات 120
زیر بنای نظری تحقیق
یکی از عمده ترین و در عین حال غیر قابل اجتناب ترین مسائل در سازمان ها تعارض بین افراد و گروه های موجود در آنها می باشد. مدیران معمولاً نسبت به تعارض نگرشی منفی داشته و از آن هراسان و گریزان هستند و سعی در از بین بردن و سرکوب کردن یا نادیده انگاشتن آن دارند. علت اساسی این امر، عدم اطلاع از ماهیت و ویژگی های تعارض است.
مفـید و قابل استفـاده بودن تـعـارض بـسـتگی به شناخت مدیر از ویژگی های تعارض، علل شکل گیری و همچنین توانایی و آمادگی مدیر در حل تعارض دارد. مدیر برای آنکه بتواند اثربخشی سازمان را افزایش دهد به مشارکت و همکاری اعضاء سازمان نیاز دارد. در این راستا او باید کارکنان را برانگیزد و بر ارتباطات آزاد و دو طرفه معتقد باشد و توانایی حل تعارض میان افراد، گروه ها یا میان دو یا چند دیدگاه را به شیوه ای که پیامد آنها به دستیابی هدف های سازمان رهنمون شود، داشته باشد.
یکی از مهم ترین عواملی که تعیین کننده توانایی مدیر در حل مؤثر تعارض است، برخورداری او از هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی است. در این فصل ابتدا به بررسی مبانی نظری تعارض و سپس مبانی نظری هوش عاطفی و مهارت های ارتباطی پرداخته می شود و در پایان فصل نظریه های الگو سازی و طرح تحقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
تعارض
تعارض و ماهیت آن :
اگر همکاری و رفتارهای خوب اجتماعی در یک طرف پیوستاری که چگونگیِ کار کردن افراد وگروهها را با یکدیگر در سازمانها توصیف می کند قرار گیرد ، در طرف دیگر آن مطمئنا ً تعارض قرار می گیرد . این واژه معانی زیادی دارد و برای اشاره به رویدادهایی با دامنه وسیع نظیر اضطرابهای درونی ناشی از نیازها و خواسته های رقابتی ( تعارض درونی ) تا خشونت بازبین کشورها ( جنگ ) مورد استفاده قرا رمی گیرد ( بارون وگرین برگ ، 1990 ) . در حوزه رفتار سازمانی تعارض عمدتاً به مواردی اشاره دارد که در آن واحدها یا افراد در درون یک سازمان بجای کار کردن با همدیگر در مقابل یکدیگر کار مـی کنند. فرهنگ لغت و بستر، تعارض را به صورت (نبرد و اختلاف نیروهای متـضاد، و تضـاد موجـود بین غرایز یا اخـلاقیات و ایده آل های دینی و اخلاقی) تعریف می کند.. (فیاضی، 1382). رابینز (1990) معتقد است که تعارض فرایندی است که در آن شخص اول به طور عمدی می کوشد تا به گونه ای باز دارنده سبب ناکامی شخص دوم در رسیدن به علائق و اهدافش گردد. (به نقل از خواجه ای، 1372)
داج 3 (1993) تعارض را عدم تطابق و تفاهم در مورد فعالیتهای انجام شده تعریف کرده است. تامسون4 تعارض را هر رفتاری که از جانب اعـضای یک سـازمان به منظور مخالفـت با سایر اعضاء صورت می گیرد، می داند.(میرکمالی، 1371)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول ........................................................................................................ 1
مقدمه ......................................................................................................................... 2
زیربنای نظری تحقیق .................................................................................................. 5
تعارض و ماهیت آن ................................................................................................... 5
دیدگاه های متفاوت پیرامون تعارض سازمانی ............................................................. 9
دیدگاه سنتی ............................................................................................................. 9
دیدگاه کثرت گرا ................................................................................................... 10
دیدگاه تعامل گرا...................................................................................................... 10
تعارض و اثرات اصلی تعارض .................................................................................. 11
تعارض و جنبه های منفی آن .................................................................................... 11
تعارض و جنبه های مثبت آن .................................................................................... 12
انواع تعارض ............................................................................................................ 13
تعارض درون فردی.................................................................................................. 14
تعارض بین فردی .................................................................................................... 15
تعارض بین گروهی ................................................................................................. 15
تعارض بین سازمانی ................................................................................................ 16
علل ایجاد تعارض در سازمان ها ............................................................................... 16
تعارض و تغییر ......................................................................................................... 19
تعاض در اثربخشی سازمان ...................................................................................... 20
راهبردهای پیشگیری از تعارض ................................................................................ 20
راهکارهای رفع تعارض ............................................................................................ 21
سبک های مدیریت تعارض .................................................................................... 23
راهبردهای مدیریت تعارض .................................................................................... 24
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چانه زنی ................................................................................................................ 28
میانجی گری ......................................................................................................... 30
حکمیت.............................................................................................................. 30
خلاصه بحث تعارض .......................................................................................... 30
هوش عاطفی ....................................................................................................... 31
تعریف هوش عاطفی ........................................................................................... 32
ریشه های تاریخی هوش عاطفی ............................................................................ 34
اساس زیستی عواطف و هوش عاطفی ..................................................................... 36
دیدگاه های متفاوت پیرامون هوش عاطفی ............................................................. 38
هوش عاطفی از دیدگاه گاردنر ......................................................................... 38
هوش عاطفی از دیدگاه مایروسالوی ............................................................... 38
هوش عاطفی از دیدگاه بار- آن ................................................................... 38
ابعاد هوش عاطفی از دیدگاه بار-آن ............................................................... 40
هوش عاطفی از دیدگاه گلمن ............................................................ 40
مؤلفه های هوش عاطفی گلمن ................................................................... 41
مؤلفه خودآگاهی ................................................................................................... 41
مؤلفه مدیریت خود ..................................................................................... 42
مؤلفه آگاهی اجتماعی .................................................................................. 43
مؤلفه مهارت های اجتماعی .......................................................................... 44
مؤلفه خودانگیزی ........................................................................................... 46
توجه معاصر به هوش عاطفی .................................................................. 47
تقسیم بندی بر اساس IQ و EQ از دیدگاه جک بلوک .................. 48
نقش وراثت و محیط در هوش عاطفی....................................... 49
فهرست مطالب
عنوان صفحه
ویژگی های افراد با هوش عاطفی بالا و پائین .......................................................... 50
آموزش و یادگیری هوش عاطفی ........................................................ 52
هوش عاطفی در محل کار ................................................................................... 54
خلاصه بحث هوش عاطفی ............................................................................. 58
ارتباطات (مهارت های ارتباطی) ......................................................................... 59
چهارچوب مفهومی ارتباطات .................................................................. 60
هدف ارتباط .......................................................................................... 62
اهمیت ارتباطات ......................................................................................... 63
فرایند ارتباطات ......................................................................................... 64
انواع ارتباطات ............................................................................................ 66
مهارت های ارتباطی مدیران .................................................................. 66
تعریف مهارت های ارتباطی ......................................................................... 67
مهارت های ارتباطی و مؤلفه های آن ................................................................. 67
مهارت کلامی .................................................................................................................... 67
مهارت بازخورد ............................................................................................ 69
مهارت شنود مؤثر ............................................................................................. 70
خلاصه بحث ارتباطات .................................................................................... 71
الگو (مدل) ..................................................................................................... 72
نظریه های الگوسازی ..................................................................................... 73
انواع الگو (مدل)................................................................................................ 74
بیان مسأله .......................................................................................................... 76
اهمیت و ضرورت تحقیق ............................................................................ 78
اهداف تحقیق ............................................................................................. 80
فهرست مطالب
عنوان صفحه
هدف کلی تحقیق .................................................................................................... 80
اهداف .................................................................................................................... 80
فرضیه های تحقیق .................................................................................. 81
فرضیه های اصلی ............................................................................................. 81
فرضیه های فرعی .......................................................................................... 81
پیش فرضهای تحقیق ............................................................................................ 81
محدودیت های تحقیق ............................................................................... 82
تعریف واژه ها و اصطلاحات ......................................................................... 83
فصل دوم پیشینه تحقیق .............................................................................. 86
مقدمه .................................................................................................................. 87
تعارض
تحقیقات انجام شده در داخل کشور ....................................................... 87
تحقیقات انجام شده در خارج کشور ..................................................................... 91
هوش عاطفی
تحقیقات انجام شده در داخل کشور ................................................................ 97
تحقیقات انجام شده در خارج کشور ........................................................... 98
ارتباطات
تحقیقات انجام شده در داخل کشور ........................................................... 103
تحقیقات انجام شده در خارج کشور .................................................................. 107
نتیجه گیری از مرور ادبیات تحقیق ................................................................... 108
فصل سوم روش شناسی تحقیق ........................................................... 110
مقدمه................................................................................................................ 111
جامعه آماری .................................................................................................... 111
فهرست مطالب
عنوان صفحه
نمونه تحقیق ....................................................................................................... 111
انتخاب حجم نمونه لازم ..................................................................................... 112
متغیرهای تحقیق ................................................................................................... 113
ابزار و وسیله تحقیق ................................................................................................ 114
نحوه امتیاز دهی .................................................................................................... 114
پایایی پرسشنامه های تحقیق ................................................................................... 115
نحوه جمع آوری اطلاعات ................................................................................... 117
روش های آماری .............................................................................................. 117
رعایت مسائل اخلاقی .......................................................................................... 118
پایان نامه رشته مدیریت تعارض و ماهیت آن