رابطه تاب آوری و راهبرد های مقابله ای با هوش معنوی دانشجویان
دانشگاه علامه طباطبایی
با فرمت ورد
منابع جدید و بروز
فهرست مطلب دقیق و کامل
فهرست جداول دارد
فهرست نمودار دارد
پرسشنامه دارد
منابع دارد
پاورقی برای هر صفحه دارد
چکیده..................................................................................................11
1-فصل اول
1-1-مقدمه.................................................................................................13
2-1-بیان مساله....................................................................................................15
3-1-ضرورت و اهمیت.................................................................................18
4-1-اهداف پژوهش....................................................................................20
1-4-1-هدف کلی........................................................................................20
2-4-1-اهداف فرعی.............................................................................20
5-1-فرضیه های پژوهش.............................................................................20
1-5-1-فرضیه کلی.........................................................................................20
2-5-1-فرضیه های جزئی.........................................................................20
6-1-متغیرهای پژوهش................................................................................................21
1-6-1متغیر ملاک...........................................................................................21
2-6-1-متغیر کنترل............................................................................................21
7-1-تعاریف نظری مفاهیم..............................................................................21
8-1-تعاریف عملیاتی متغیرها................................................................................21
2-فصل دوم
1-2-هوش معنوی.................................................................................25
2-2-معنویت چیست.................................................................................25
3-2-معنای لغوی و اصطلاحی...........................................................................25
4-2-تاریخجه هوش معنوی........................................................................28
5-2-عوامل موثر در هوش معنوی.........................................................................29
6-2-ابعاد و مولفه های هوش معنوی................................................................31
7-2-مدل های هوش معنوی................................................................34
و....
1-1-مقدمه
در سالهای اخیر رویکرد روانشناسی مثبت گرا، با تمرکز بر استعدادها و توانمندیهای انسان (بجای پرداختن به نابهنجاریها و اختلالها) مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است. این رویکرد، هدف نهایی خود را شناسایی سازه ها و شیوه هایی می داند که بهزیستی و شادکامی انسان را بدنبال دارند. علاقه مندی به پژوهش در خصوص توانایی های فرد برای حفظ تفکر خوش بینانه با وجود رویداد های منفی موثر بر سلامت روان، هر روز بیشتر می شود (لوتار، سیتیچی و بکر،2000) این موضوعات در متون سلامت روان شامل پژوهش در زمینه تاب آوری ( زاوترا، هال و مورای، 2010؛ گارمزی و ماستن، 1991؛یتس و ماستن، 2004؛ محمدی،1384؛ کانر و دیویدسون،2003) است.
تاب آوری به زبان ساده عبارت است از سازش موفقیت آمیز فرد به رغم وجود تهدید و شرایط نا مطلوب محیطی(ماستن،2004). در تعریف دیگری رزنیک(2010)، تاب آوری به ظرفیت باز گشت از چالش های اجتماعی ، مالی و یا احساسی به تعادل مجدد اطلاق شده است و بیانگر توانایی فرد جهت سازش یافتگی مجدد در برابر غم، ضربه ، شرایط نامطلوب و عوامل تنیدگی زای زندگی است. به عبارت دیگر تاب آوری سازگاری مثبت در واکنش به شرایط مطلوب است. تاب آوری به مقاومت فعل پذیر در برابر آسیب ها یا شرایط تهدید کننده نیست بلکه فرد تاب آور مشاهده کننده فعال و سازنده محیط ببرونی خود است.
راهبردهای مقابله ای عبارت است از روش های مدیریت موقعیتها و مقابله با رویدادهای زندگی است(کار[1]، 2004). لازاروس[2] و فولکمن[3] (1991، به نقل از هاکنبری[4]، هاکنبری، 1998) راهبردهای مقابله ای را روش تغییر موقعیتها و یا تفسیر موقعیتها می دانند. به نظر آنها این راهبردها فرایند پویا و مداوم هستند و به طور کلی به دو نوع تقسیم می شوند: مساله مدار و هیجان مدار. راهبردهای مقابله ای مساله مدار بیانگر اعمالی هستند که هدفشان تغییر یا کاهش موقعیتهای فشارزاست. معمولا زمانی که موقعیت یا رویداد، قابل تغییر باشد و یا فرد چنین تصور کند که می تواند موقعیت را کنترل کرده و آن را تغییر دهد، از راهبرد مساله مدار استفاده می کند. راهبردهای مقابله ای هیجان مدار عبارت است از تنظیم پاسخ هیجانی فرد در برابر مساله. در صورتی که موقعیت یا رویداد، غیر قابل تغییر باشد و یا فرد چنین تصوری داشته باشد، در این حالت از راهبرد هیجان مدار استفاده می نماید( بند[5] و درایدن[6]، 2004).
رابطه تاب آوری و راهبرد های مقابله ای با هوش معنوی دانشجویان رشته مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی