در این سیستم، برای خنک کردن موتور از لولهها و مسیرهای تعبیه شده در موتور استفاده شده و مایع موردنظر دراین مسیرها گردش و جریان دارد. براثر جریان مایع در طول مسیر، گرمای موتور جذب شده و موتور خنک میشود. بعد از اینکه مایع، گرمای موتور را جذب کرد و از موتور خارج شد، به رادیاتور یا مبدل انتقال حرارت وارد شده و بر اثر دمیدن هوا توسط فن و انتقال گرما به هوای اطراف خنک میشود.
۱) نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی که روغنکاری مؤثر در آن ممکن باشد.
۲) نگه داشتن دمای اجزای مختلف موتور در یک محدوده خاص به طوری که به سلامت قطعات موتور صدمه نزند
موتورهای بنزینی گرچه تا حدزیادی بهبود یافته و اصلاح شدهاند، اما هنوز بازده بالایی برای تبدیل انرژی شیمیایی به توان مکانیکی ندارند. بیشترین میزان انرژی موجود در بنزین (شاید 70درصد) به گرما تبدیل میشود و مهمترین وظیفه سیستم خنککاری خودرو، مراقبت و استفاده صحیح از گرمای ایجاد شده است.
انواع سیستم های خنک کننده در اتومبیل -در 27 اسلاید-powerpoint