مدیریت منابع انسانی یعنی مهندسی نیروی انسانی
بکار گماشتن افراد ذیصلاح ، متخصص و واجد شرایط در پست های سازمانی ، توسط کادر و مدیریت .
مدیریت منابع انسانی قسمت عمده ای از قلم و علم و هنر مدیریت را تشکیل می دهد. که با نگرش استراتژیک می توان تعریف زیر را تعریف کرد :
دور اندیشی فراگیر ، نو آور و تحول گری سازمان یافته در :
تامین منابع انسانی سازمان ، پرورش و بهسازی آن ، تامین کیفیت زندگی قابل قبول کاری برای آن و بالاخره بکار گیری بجا و موثر این منبع استراتژیک ، با شناخت و اعمال جنبه های تاثیر پذیری و تاثیر گذاری محیط درون سازمانی و برون سازمانی ، در راستای تبیین استراتژیها ، به منظور تحقق رسالت و اهداف سازمان
سیر تحول دانش مدیریت منابع انسانی
برای دانشجویان رشته مدیریت رویدادهای گذشته اهمیت خاصی دارد ، زیرا بررسی مسائل گذشته مفهوم واقعی مشکلات را روشن می سازد به همین جهت مختصری ا ز سیر تحول از دو دیدگاه متفاوت بررسی شده است که عبارتند از :
1- مدیریت منابع انسانی قبل از انقلاب صنعتی
2- مدیریت منابع انسانی بعد از انقلاب صنعتی
عوامل موثر بر شکل گیری مدیریت منابع انسانی
که به قرار زیر می باشد .
1- دوران نارضایی و بی ظرفیتی 1920-1980
2- پیشرفت مدیریت امور استخدامی در سالهای 1940-1920
3- شکل گیری دانش مدیریت منابع انسانی 1970-1950
3- تکامل دانش مدیریت منابع انسانی از 1970 به بعد .
سیستم مدیریت منابع انسانی
عملکرد مدیریت منابع انسانی در هر سازمان را از میزان روی هم افتادگی منافع فرد ، سازمان و جامعه می توان تشخیص داد . بنابراین تدابیر استراتژیک در سیستم مدیریت منابع انسانی باید در جهت افزایش فصل مشترک این سه دسته منابع اعمال گردد .
عناصر یا اجزاء اصلی سیستم مدیریت منافع انسانی را با نگرش استراتژیک در پنج عنصر زیر می توان خلاصه نمود .
1- برون داد سیستم
2- فرایند عملیات
3- نیازمندیها یا درون داد سیستم
4- شرایط محیط برون سازمانی و درون سازمانی
5- باز داد یا دریافت عکس العمل سیستم از محیط خارج خود
وظایف مدیریت منابع انسانی
که عبارتند از :
1- وظایف اداری
2- وظایف عملیاتی
3- وظایف برنامه ریزی
4- وظایف سازماندهی
همانطور که می دانیم وظایف مدیریت منابع انسانی به دو بخش کلی تقسیم می شوند که عبارتند از :
1- وظایف اداری
2- وظایف عملیاتی
که راجع به هر دو مورد فوق در تحقیق اشاره شده است .
اهداف مدیریت منابع انسانی
شامل موارد زیر است :
1- جذب مردم برای استخدام
2- ایجاد انگیزش بکار
3- استفاده مطلوب از نیروی انسانی
4- آموزش ، نوسازی ، بازسازی ، توسعه ، تکامل استعدادها و مهارت ها
5- استقرار روابط مطلوب و تامین امکانات رفاهی برای کارکنان
5- ایجاد خط مشی های پرسنلی
6- نظارت بر حسن استقرار و اجرای عملیات پرسنلی
6- خوشحال و خرسند نمودن کارکنان
7- فراهم نمودن موجبات لازم جهت اخذ حداکثر کار آیی ، پرداخت پاداش و دستمزد به کارکنان
10 -ایجاد تعادل و توازن بین نیروهای انسانی داخل و خارج سازمان
هدفهای مدیریت منابع انسانی
که شامل موارد زیر می باشد :
8- هدفهای اجتماعی
9- هدفهای سازمانی
10- هدفهای عملیاتی
11- هدفهای فردی
نقش مدیریت منابع انسانی
این طور می توان تعریف کرد که :
فلسفه بکار گماشتن و بهره بری از نیروی انسانی را در یک سازمان رسمی بر طبق اصول و موازین علمی جدید نقش اساسی مدیریت منابع انسانی دانست . که در کلیه سازمانهای اجتماعی نقش مدیریت پرسنلی به عنوان یک کارگر تخصصی شناخته شده است .
کادر مدیریت یک سازمان عبارتست از اشخاصی که هر کدام با در نظر گرفتن تخصص و مهارت خود وظایفی را بر عهده دارند و همگی در صد آنند که فعالیت های واحد تابعه خود و دیگران را در جهت نیل به اهداف سازمانی هماهنگ سازند .
برنامه ریزی مدیریت منابع انسانی
7- برنامه ریزی مدیریت منابع انسانی برای سازمانها مزایای زیر را دارد :
8- بهبود در به کار گیری بهینه نیروی انسانی
9- تطبیق کار آمد فعالیتهای پرسنلی و اهداف آتی سازمان
10- دستیابی به صرفه جویی اقتصادی در استخدام کارکنان جدید
11- گسترش پایه اطلاعاتی مدیریت منابع انسانی به منظور کمک به سایر فعالیتهای پرسنلی و سایر واحدهای سازمانی
12- هماهنگ کردن برنامه های مختلف مدیریت منابع انسانی مانند برنامه های مثبت اجرایی و نیازهای استخدامی
13-
دوره کار آفرینی و دلایل چالشی شدن
حیات سازمانها مدیون افراد کار آفرین هستند ، مدیریت منابع انسانی علاوه بر وظایف قبلی ، انتظار می رود که کار آفرینان را جذب سازمان کنند . مفهوم دوره کارآفرینی و دلایل چالشی شدن مدیریت در این دوره در مقاله ارائه شده است .
دوره فراکار آفرینی
در این دوره کلیدی ترین عامل برای موفقیت سازمانها ، عامل انسانی است .
چالشهای مدیریت منابع انسانی :
که شامل موارد زیر است :
1- چالشهای بیرونی
2- چالشهای دانش فنی
3- چالشهای اقتصادی
4- چالشهای دولتی
5- چالشهای سازمانی
6- سیستم های اطلاعاتی و چالشهای پرسنلی
7- که راجع به این مقوله آقای پیتر دراکر مفصلاً در کتاب " چالشهای مدیریت در سده 21 " بحث کرده اند .
8-
مفاهیم و نکات اساسی در ضرورت و بکار گیری استانداردهای منابع انسانی
که شامل 19 مورد است که در فیش برداری ارائه گردیده است .
چشم انداز مدیریت منابع انسانی
هنگامی که سیاستها و عمل کردهای مدیریت منابع انسانی مانع از موفقیتت سازمان است ، آنها باید تابع نیازهای سازمانی شوند .
1- مدیران عملیاتی بیشتر بر مهارتهای افراد و متخصصین نیروی انسانی خود تکیه خواهند کرد .
2- مهمترین چالش متخصصین نیروی انسانی کمک به کسب موفقیت کار فرمایان خود است .
نتیجه گیری از بحث مدیریت منابع انسانی
از آنجایی که کارکنان به عنوان سرمایه های اصلی سازمان در نظر گرفته می شوند ، ضروریست با اتخاذ و بکار گیری الگوهای مناسب باز ، مهندسی و سرمایه گذاری در منابع انسانی ، زمینه کیفیت بخشی فعالیت ها و ارائه خدمات مطلوب را فراهم نموده واز این طریق ضمن تاثیر گذاری کیفی بر روند عمر و چرخه سازمان می توان موجبات بهره وری و توسعه پایدار برای سازمان را پی ریزی کرد به این دلیل که اصولاً ریشه هر نوع تحول ، تغییر و توسعه از منابع انسانی شروع می گردد .
منابع و ماخذ
1- مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار دکتر ناصر سیاسی – نشرمیر
2- مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدامی دکتر پرهیزکار – نشر دیدار
3- مدیریت منابع انسانی دکتر نسرین جزنی – نشرنی
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 23 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله مدیریت منابع انسانی