پروژه پایانی مقطع کاردانی و کارشناسی ساخت شارژر باتری 12ولت-3آمپر،
ویرایش شده مطابق با قوانین دانشگاهی،
2 - اتصال خانههای باتری بیکدیگر. 5
3- تشخیص قطبهای باتری از یکدیگر. 5
4- هیدرومتر یا اسید سنج باتری.. 5
5-جدول مخصوص تعیین و شارژ باتری.. 6
8- پارامترهای مهم در شارژ باتری.. 8
11- نگهداری پیشگیرانه باتری.. 12
12- چگونگی تست کردن یک باتری.. 12
13- چگونگی بررسی سالم بودن سیستم شارژ. 15
14- تازگی باتری (Freshness) 16
15- چگونگی شارژ مجدد باتریها 16
16- شناسایی بار مزاحم (parasitic load) 19
17- چگونگی افزایش طول عمر باتری.. 19
18- مهمترین علل ناتوانی ناگهانی باتری.. 20
20- عوامل موثر بر کاهش عمر باتری خودرو چیست؟. 21
21- مراقبت و نگهداری غیر صحیح.. 22
22- چرا خودرو ها به باتری نیازمندند؟. 24
24- عملکرد باتریهای سربی اسیدی.. 25
28- انواع مختلف باتری سرب اسیدی.. 32
30- باتری خودرو و طرز کار آن.. 35
1-مدار قطع کن اتومات شارژر باتری ماشین.. 40
2- طراحی pcb مدار داخل نرم افزار proteus. 41
فهرست اَشکال
عنوان صفحه
شکل3-4. شکل موج تریستور 1.. 43
شکل3-5. شکل موج تریستور 2.. 43
شکل3-6. شکل موج ورودی ترانس 15 ولت AC. 44
شکل3-7. شکل موج خروجی مدار 13 ولت DC. 45
مقدمه
اختراع چرخ نقطه عطفی بود در جهت طراحی و ساخت خودرو . نخستین نشانهها از اختراع چرخ مربوط میشود به 3500 سال قبل از میلاد مسیح. نیاز انسان به ارتباطات و ایجاد شبکههای حمل و نقل یکی از موفقیتهای اساسی در یکصد سال اخیر است. چیزی که در روزهای اولیه برای تولید کنندگان اهمیت داشت عمدتا تولید ماشینهایی بود که حرکت کنند. امروزه راحتی و آسایش راننده و مسافرینش از اهمیت زیادی برخوردار است.
ماشین مدرن با صدها قسمت فعالش، مکانیسم پیچیده ای است و نوجوانان تحت تاثیر ماشین چه حقیقی باشد و چه اسباب بازی شگفت زده میشوند ، از اینرو اتومبیل صرفا یک وسیله مسافرت نیست بلکه وسیلهای جهت سرگرمی است.
تاریخ اتومبیل در قرن حاضر از پیشرفتها و بدعتهای دائمی برخوردار بودهاست.
اولین بار در سال 1786 گالوانی شیوه جدیدی برای تولید الکتریسیته به وسیله مواد شیمیایی کشف کرد که بعدها این پیلها به پیلهای گالوانی (Galvanic Cell) مشهور شدند. از سال 1800 به بعد پیشرفت زیادی در زمینه باتریها صورت گرفت اما اولین باتریهای قابل شارژ سرب اسید که امروزه نیز در خودروها از آنها استفاده میشود در سال 1859 ساخته شد. تحول بعدی در باتریهای قابل شارژ در سال 1960 با ساخت باتریهای نیکل-کادمیوم (Ni-Cd) رخ داد اما این باتریها نیز در سال 1990 جای خود را به باتریهای جدید نیکل-هیدرید فلز (Nickel-Metal Hydride) دادند. چرخه پیشرفت باتریهای قابل شارژ با اختراع اولین باتریهای لیتیم-یون در سال 1991 و باتریهای پلیمر-لیتیم یون در سال 1999 کامل گردید. در سال های اخیر با به کارگیری نانوذرات مختلف در این باتریها بازده آنها به مقدار قابل ملاحظهای افزایش یافته است. در ادامه عملکرد آنها معرفی و بررسی شده است .
از میان لیست بسیار طویل یک مورد باتری خودرو است. برای اینکه پس از مکش و تراکم ، عمل احتراق انجام شود نیاز به جرقه الکتریکی شمع میباشد. در نتیجه برای بوجود آمدن این جرقه به تجهیزاتی چون باتری ، کابل ، استارت ، دینام ، کوئل ، دلکو ، وایر ، شمع و سوئیچ نیاز است.
پروژه ساخت شارژر باتری 12ولت-3آمپر doc