تعداد صفحه 30
فهرست مطالب
تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی.. 7
تجزیه وتحلیل و تفسیر داده ها 12
ارائه راه حل های پیشنهادی وبررسی راه حل ها ( شواهد 2) 25
-1 تاکید بر وقت شناسی معلم. 26
-2 صحبت با والدین دانش اموزان. 26
-3 حقوق افراد در کلاس مشخص شود 26
-4 در کلاس به دانش آموزان فرصت داده شود 27
-6 بکارگیری روش های نوین یاددهی و یادگیری.. 27
-7 برای هریک از دانش آموزان وظیفه ای مشخص کنم . 28
-8 تشویق دانش آموزان منضبط و پرهیز از تنبیه و توهین و تحقیر دانش آموزان بی قید. 28
-9 تغییر چیدمان صندلی های کلاس.. 29
-10 دانش آموزانی که اثر مخرب بر دیگران دارند و یا بیش فعال هستند جابه جا کنیم. 29
-11 دویدن دور حیاط مدرسه قبل از شروع کلاس ها 29
چکیده
عدهای کنترل رفتار فراگیرندگان و تسلط بر عوامل رفتاری آنان را انضباط می نامند, برخی معتقدند؛ نظم و
انظباط شامل هر نوع سازماندهی در محیط مدرسه و کلاس است، به نحوی که سبب افزایش یادگیری د.شو
پایبندی به ضابطه ها در یک گروه اجتماعی باعث تداوم آن می شود. انضباط، اخلاق کلاس درس است و بدون
آن کلاس تبدیل به یک ازدحام یا غوغا می شود. (سی ام فلینگ، الیزابت پروس،1373 ، ص )80
در سال تحصیلی اخیر شاهد مسأله ی بی انضباطی بچه ها و مشکلات مدرسه که باعث آزار برخی همکاران
می شد، بودم .
تقریباً هفته ای سه بار و هر هفته یکی از همکاران می نالید در حالی که از شدت عصبانیت گر گرفته بود از
کلاسش وارد دفتر می شد و معمولاً هم از دانش آموزان کلاس سوم می نالیدند و آن ها را دانش آموزانی
نفهم و بی انضباط می خوانند که به همه چیز توجه دارند مگر درس و تکالیفشان و اینک آن ها هیچ احساس
مسئولیتی در قبال وظایف تحصیلی و مدرسه خود ندارند و تنها برای گذراندن وقت به مدرسه می آیند و هیچ
ارزشی برای زحمات معلم هایشان قائل نیستند.
اقدام پژوهی:چگونه توانستم نظم و انضباط را در ساعت تدریس حرفه و فن سال سوم راهنمایی در کلاس برقرار کنم؟