لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه: 12
فهرست مطالب:
مقدمه
معلمین در حماسه 8 سال دفاع مقدس
الف: حضور مفید و مستقیم در مناطق عملیاتی:
ب: تحلیل تجاوز دشمن و توجیه دفاع مقدس:
ج: انگیزهزایى و شورانگیزى در دانشآموزان:
تاملى بر نقش دانشآموزان در حماسه 8 سال دفاع مقدس
الف: حضور پرشور در جبهههاى جنگ:
ب: حضور فعال در پایگاههاى مقاومت:
ج: حضور جدى و موفق در سنگر تحصیل:
منبع
مقدمه
8 آبان ماه سالروز شهادت شهید محمد حسین فهمیده به عنوان روز نوجوان نامگذارى شده است. این در حالى است که هفته آتى مصادف با سالروز تسخیر لانه جاسوسى نیز به نام روز دانشآموز عنوان گرفته است. این رویدادها بهانهاى براى تجلیل و یادآورى رشادتها و حماسههاى این عزیزان در طول سالهاى دفاع مقدس مىباشد، قشر بزرگى که به همراه معلمان خود، بزرگترین قشر جامعه (جمعیت فرهنگى کشور) را شامل مىشوند. به همین مناسبت تحلیل زیر را تقدیم حضورتان مىکنیم که به بیان نقش دانشآموزان و معلمان در عرصه دفاع مقدس مىپردازد؛
از آغاز تجاوز نظامی عراق به سرزمین های ایران اسلامی (۳۱ شهریور ۱۳۵۹) علاوه بر حضور قدرتمند نیروهای مسلح کشور نظیر ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جبهه های نبرد با متجاوزین، مردم غیور و متدین ایران نیز برای یاری مدافعین میهن به سوی جبهه ها شتافتند که در بین همه اقشار مردم، دانش آموزان نقش ممتاز و چشمگیری داشتند.
در طول هشت سال دفاع مقدس (۵۹ تا ۶۷) بیش از ۵۵۰ هزار دانش آموز بسیجی برای مبارزه با دشمنان در جبهه ها حضور یافتند و به همراه سایر رزمندگان اسلام موفق به بیرون راندن متجاوزین از سرزمین های ایران اسلامی شدند. اهمیت این پیروزی زمانی مشخص می شود که عراق در ابتدای جنگ بیش از ۱۵۰۰۰ کیلومتر مربع از کشور ما را اشغال کرده بود و در طول هشت سال جنگ نیز ازپشتیبانی های نظامی، مالی و اطلاعاتی اکثر کشورهای جهان نظیر آمریکا، شوروی سابق و بعضی از کشورهای اروپایی برخوردار بود. این جنگ در حالی با پیروزی رزمندگان به پایان رسید که حتی یک وجب از خاک ایران در دست دشمنان باقی نماند.
در طول بیش از ۲۰۰ سال قبل از انقلاب اسلامی هر زمان که ایران درگیر جنگی با بیگانگان شده بود در پایان جنگ بخشی از خاک ایران از کشور جدا شده بود و به گواهی تاریخ، نقشه ایران پس از هر جنگ کوچکتر از نقشه قبل از آن شده بود.
در دوران معصر برای اولین بار این افتخار نصیب ایرانیان شد که سرزمین ایران با رشادتهای دلاور مردان مسلمان، از گزند تجاوز بیگانگان مصون بماند که بخش مهمی از این افتخار مرهون مجاهدت و تلاش دا نش آموزان رزمنده است که در این را ه بیش از ۳۶۰۰۰ نفر از آنان به شهادت رسیدند.
شهید محمد حسین فهمیده یکی از این هزاران دانش آموز بسیجی کشور بود که با خلق حماسه ای بزرگ برگ زرینی از تاریخ دفاع مقدس را به خود اختصاص داد. عمل شجاعانه و قهرمانانه او هم موجب افزایش شور و هیجان بیشتر در جبهه های خودی شد و هم فرماندهان ارتش عراق را به وحشت ا نداخت. آنان که سالها در کلاسهای درس در دانشگاههای نظامی اصول و فنون جنگ را آموخته و تجربیات جنگی و افری داشتند، خود را مغلوب نوجوان سیزده ساله ای دیدند که برای نابودی دشمنان و متجاوزین به ایران اسلامی حاضر به فداکاری و از جان گذشتگی شده بود.
عرصه آموزش و پرورش با مجموعه توانایىها و توانمندىهایش و حجم عظیم از نیروى انسانى پرشور، با نشاط، با انگیزه و تواناى خود، ذخیرهاى بزرگ و پایانناپذیرى براى هر حرکت ملى و عمومى محسوب مىشود.
این توانایى بزرگ در طول سالیان متمادى به امداد حرکتهاى اجتماعى آمده و در برهههاى مختلف توانستهاست معجزهها خلق نماید. این قدرت و انرژى آنگاه به اوج کارایى و اثرگذارى خود مىرسد که آن حرکت اجتماعى از صبغه دینى و مذهبى برخوردار باشد. آنگاه است که توانایى مادى با انگیزههاى مقدس و روحانی، به جمع هم تشکیل قدرتى شکستناپذیر، بیکرانه و حماسهساز را مىدهد. نمونه چنین رویدادی، 22 سال پیش رخ داد. دشمنى قسم خورده به نیت غارت ایران زمین، تجاوزى همه جانبه را آغاز کرد بدان امید که خاک گوهرخیز میهنمان را به اسم ستوران خود در نوردد و ناموس و ثروت این ملک را به تاراج برد.
به دنبال وقوع این تهاجم بود که سراسر سرزمین ایران به سنگرى براى مقابله و مقاومت تبدیل شد و در این میانه، مدارس و اتاقهاى کارکنان و فرهنگیان آموزش و پرورش نیز به دژهایى براى این هدف مقدس مبدل شد و این چنین بود که ارتش بزرگ و چارهساز آموزش و پرورش وارد سنگر مقاومت ملى شد. اکنون در گرامیداشت فرا رسیدن هفته شکوهمند دفاع مقدس، نیکوست در نوشتارى کوتاه به تحلیل و بررسى نقش اجزاى مختلف آموزش و پرورش در تدارک و اداره طولانىترین مقاومت رزمى تاریخ معاصر بپردازیم.
معلمین، کارکنان و دانشآموزان اضلاع اصلى تشکیل دهنده قدرت و سرمایه آموزش و پرورش محسوب مىشوند. نقشآفرینى هریک از این عناصر در طول 8 سال دفاع مقدس از جهاتى مشترک با یکدیگر و ازجهاتى داراى تفاوت صورى با هم بود. از این رو به تحلیل جداگانه نقش هریک از این عناصر در خلق و تداوم این حماسه تاریخى مىپردازیم.
تحقیق در مورد نقش دانش آموزان در دفاع مقدس