گزارش کارآموزی حسابداری در پست بانک 35ص
فصل اول : آشنایی کلی با مکان کارآموزی
1- تاریخچه :
پست بانک ایران پس از تصویب اساسنامه توسط هیئت محترم وزیران از دی ماه سال 1375 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد، و در حال حاضر با دارا بودن صدها شعبه، دفتر و مرکز در سراسر کشور انواع خدمات بانکی و مالی را به هموطنان عزیز ارائه میدهد.
سال1362 : پیشنهاد ایجاد پست مالی و ارائه خدمات بانکی از طریق شبکه وسیع پستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به هیات محترم وزیران
سال1365 : تهیه و ارائه مقدمات تشکیل پست مالی
سال1366 : تاسیس پست مالی
سال1374 : جداسازی وظایف پست مالی از شرکت و تاسیس شرکت پست بانک به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی
سال1375 : تصویب اساسنامه پست بانک توسط هیات محترم وزیران
سال1378 : لحاظ نمودن عاملیت بانکی بخش در مستندات قانون برنامه سوم
سال1381 : تصویب اصلاحیه اساسنامه پست بانک با نظر بانک مرکزی
سال1382 : تصویب اصلاحیه اساسنامه پست بانک توسط هیات دولت و شورای نگهبان
سال 1385: پست بانک رسماً به عنوان یازدهمین بانک دولتی با مجوز بانک مرکزی مشغول ادامه خدمات شد.
مکان و موقعیت محل کارآموزی :
استان خراسان ـ بلوار خیام
آخرین تراز مالی پست بانک
گفتنى است کل بدهى ها و دارایى هاى پست بانک از ۴ هزارو ۲۶۰ میلیارد ریال در سال ۸۵ به ۸ هزاور ۹۰۰ میلیارد ریال در سال ۸۶ رسید. حجم تسهیلات اعطایى با سپرده هاى پست بانک نیز نشان مى دهد که این پست بانک در سال گذشته حدود ۷ هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداخت نموده است.کل مانده مطالبات معوق پست بانک نیز از ۳۵ میلیارد ریال پایان سال ۸۵ به ۴۷ میلیارد ریال در پایان سال گذشته افزایش یافت.
طرح جامع پست بانک
یکی از بزرگترین اهدافی که علوم و تکنولوژی پیشرفته دنبال میکند ذخیره زمان است.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته خدمات پستی و بانکی در کنار یکدیگر توانستهاند رفت و آمدهای درون شهری گردش پول نقد در میان مردم و اتلاف وقت را کاهش داده و عملیات بانکی را تسهیل و تسریع نماید.
اجرای طرح مکانیزاسیون پست بانک بستر ارائه و توسعه کمی و کیفی سرویسهای انتقال الکترونیکی وجوه و دستور پرداختها را فراهم کرده و فناوری اطلاعات گسترش و تعمیق بیشتر خواهد یافت.
بانکداری الکترونیکی (سیستم نرمافزار یکپارچه، سیستم شتاب، تلفن بانک، اینترنت بانک) از مهمترین ویژگیها و مزایای طرح مکانیزاسیون میباشد.
1- ویژگیهای طرح جامع بانکی : این نرمافزار به صورت پارامتریک بوده و این قابلیت را دارد که مطابق با تغییر شرایط و قوانین کشور تغییر یافته و نیازهای روز بانکی را برآورد نماید.
سیستم نرمافزار به گونهای است که دارای یک هسته مرکزی Core Banking بوده و تمامی خدمات و محصولات در ارتباط با این هسته تعریف شدهاند که این موضوع قابلیت و توانمندی بسیاری را در اختیار پست بانک و مشتریان قرار خواهد داد. مهمترین ویژگیهای این نرمافزار به عبارت زیر است.
مشتری مدار بودن: نرمافزار یکپارچه پست بانک براساس مشتری تعریف شده است، براین اساس ابتدا یک بار مشخصات مشتری وارد نرمافزار میگردد و یک شماره هفت رقمی به وی اختصاص مییابد، مشتری در هر شعبهای از پست بانک قادر خواهد بود با ارائه کارت شناسایی معتبر و اعلام شماره خود تمامی خدمات بانکی از قبیل افتتاح و بستن حساب، واریز، انتقال و برداشت وجه، دریافت وجه چک، دریافت وضعیت حساب و مانده حساب را دریافت نماید.
تعداد حسابها: مشتریان گرامی میتوانند حسابهای متعددی را نزد این پست بانک افتتاح نموده و نسبت به انجام عملیات روی آنها اقدام نمایند. این نرمافزار اطلاعات مربوط به تمامی حسابها را نگهداری نموده و مشتریان گرامی در هر لحظه میتوانند به هر طریق دلخواه نظیر تلفن، موبایل، SMSS، رجوع به شعبه و اینترنت به اطلاعات آنها دسترسی پیدا نمایند.
فصل اول آشنایی کلی با مکان کارآموزی
1 تاریخچه
آخرین تراز مالی پست بانک
طرح جامع پست بانک
مکان و موقعیت محل کارآموزی
سرویسها و خدمات پست بانک
هدف
فصل دوم ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته عملی کارآموز
بخش مورد تحقیق
فصل سوم آزمون آموخته ها ، نتایج و پیشنهادات
آموخته ها
1 مبنا و نحوه تهیه صورتهای مالی
11 مبنای تهیه صورتهای مالی
21 نحوه ارائه صورتهای مالی
2ـ خلاصه اهم رویه های حسابداری
12 تسعیر ارز
22 مطالبات سررسید گذشته و معوق
32 ذخیره مطالبات مشکوک الوصول
42 سپرده قانونی
52 دارائیهای ثابت و استهلاک آنها
62 موجودی انبار
72 مشارکت
82 روش شناسایی درآمد
92 ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان
سود دریافتی تسهیلات
2ـ سایر درآمدها
3ـ کارمزد دریافتی
4ـ سایر درآمدها
2ـ کارمزد پرداختی
3 ـ هزینه کل
13 هزینه های پرسنلی
23 هزینه های اداری و عمومی
4ـ سایر هزینه ها
محدودیت ها و پیشنهادات
گزارش کارآموزی حسابداری در پست بانک