نقش فعالیتهای مکمل و فوقبرنامه در بهبود یادگیری درس ریاضی
فرمت فایل: ورد
تعداد صفحات: 73
مقدّمه:
بهبود مسائل تعلیم و تربیت، به بلندای تاریخ زندگی بشر همواره از دغدغههای او بوده است.
رویکردهای نوین تربیتی بر دیدگاه فعال و توسعه یافته بنا شده است تا توانایی همگامی بافناوری و ارتباطات نوین را داشته باشد.
یادگیری عمیق موضوعات دروس کمک به پرورش شهروندانی خواهد کرد که ابعاد مختلف تواناییهای آنان همچون، خود شکوفایی، خلاقیت و استدلال... شکوفا شده باشد.
فعالیتهای مکمل و فوق برنامه بعنوان قسمتی از تدریس فعال باید به گونهای طراحی گردد که یادگیری موضوعات در زندگی روزمره دانشآموزان به کار آید. این فعالیتهای قادر است در تمامدروس از جمله ریاضی کارآیی بالایی داشته باشد و در صورت اجرایی صحیح افراد پرسشگر ومحقق و خلاقی بسازد.
استفاده از این فعالیتها در دوره ابتدایی به لحاظ اینکه دانشآموزان در سن جامعه پذیری قراردارند و در این زمان به درونی سازی ارزشها و علائق و مهارتها میپردازنند بسیار مهمتر است.
باید اذعان کرد که آموزش درس ریاضی همواره به لحاظ ماهیت به ظاهر خشک آن با مشکلات زیادی روبهرو بوده است و همین امر لزوم استفاده از فعالیتهای گوناگون را بیشتر میسازد.
لذا مقاله حاضر در صدد بیان تأثیر فعالیتهای مکمل و فوق برنامه و اثرات آن بر بهبود یادگیری دانشآموزان در درس ریاضی میباشد.
اهمیت و اهداف ریاضی در دورهی ابتدایی:
آموزش درست درس ریاضی میتواند نگاهی دقیق و منطقی به مسائل ومجهولات دنیای پررمزوراز علمی و غیر علمی را به انسانها بیاموزد همچنین راههای استنباط و کسب تجربه هایگوناگون را در ایشان تقویت کند. «ریاضیات زبان علم است و میتواند ابتکار و نوآوری و خلاقیت را دردانشآموزان تقویت کند.» (سلطانی، 1379)
«موریس، کلاس» عقیده دارد، «ریاضیات عالیترین دستاورد اندیشه و اصیلترینزاده ذهن آدم است و مجموعه همه ارزشهاست. (شهریاری به نقل از موریس، کلاس، 1385)
نقش فعالیتهای مکمل و فوقبرنامه در بهبود یادگیری درس ریاضی