فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد سیاست از دیدگاه علی و روش حکومتی او

اختصاصی از فی ژوو تحقیق در مورد سیاست از دیدگاه علی و روش حکومتی او دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد سیاست از دیدگاه علی و روش حکومتی او


تحقیق در مورد سیاست از دیدگاه علی و روش حکومتی او

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه31

فهرست مطالب

 

سیاست از دیدگاه على (ع) و روش حکومتى آن حضرت

 

دکتر محمد حسین مشایخ فریدنى‏

 

امیر المؤمنین علیه السلام در مقام رهبرى سیاسى

 

سیاست در عرف استعمار

 

وظایف مقام خلافت

 

امور دفترى

 

دستگاه عدالت

 

لا موت الّا بالاجل‏

 

سفارش عمده امام على (ع) به مالک در باره مواظبت در انجام وظایف دینى است. مى‏فرماید: باید که بهترین بخش از اوقات تو صرف راز و نیاز با خدا گردد و اداى واجبات دینى را با اخلاص کامل توأم دارى و نیایش را بى‏ریا بپاى برى و اگر با مردم نماز مى‏گزارى آنرا زیاد بدرازا نکشى.

 

به مالک امر میکند که حتّى المقدور اوقات خود را در بین مردم بگذران تا از هر حقّ و باطل با خبر شوى و این دو پیش تو بهم مشتبه نشوند، نباید که در کارهاى مهمّ به اطرافیان و خواص اعتماد کنى که بعض آنها گردنکش و بى‏انصافند. هیچیک از خویشان و نزدیکان تو نباید که از تو زمینى به تیول بدست آورد تا به رعیّت احجاف نشود. باید که از عدالت گر چه بنظر تلخ برسد روى برنتابى و اگر مردم در تو گمان ظلم برند باید که عذر خود را براى ایشان شرح بدهى و زنگار بدگمانى را از دل ایشان بزدایى-  اگر دشمن به تو پیشنهاد سازش و آشتى کند باید که بپذیرى که صلح موجب آسایش سپاهیان و رهایى تو از رنج و برخوردارى کشور از آرامش و امنیت است. اما بعد از آشتى از کید دشمن برحذر باش. مبادا غافلگیر شوى و چون با دشمنى پیمان بستى بر سر عهد خود باش که هیچ چیز بهتر از وفاى به عهد نیست. مبادا به عهد خود وفانکنى و به زینهارى که داده‏اى منت را فریب بدهى چون خداوند زینهارش را براى بندگانش استوار و مطمئن قرار داده است. هرگز قرار داد مبهم و دو پهلو امضاء مکن و هرگز بعد از حرف جدى مخند... از ریختن خون ناحق حذر کن که عمر را کوتاه و نعمت را زایل میکند. در قتل عمد نزد خدا و نزد من مسئولى و هیچ عذر و بهانه‏اى ندارى و در قتل خطا باید خونبهاى مقتول را بپردازى. از تعریف و تمجید متملقّان بپرهیز و اگر بر رعیت احسانى کردى منت مگذار و خدمتى که براى مردم میکنى به رخ آنها مکش که منّت اجر احسان را باطل میکند.

 

در هیچ کارى شتاب مکن و وقتى فرصتى بدست افتاد سستى و اهمال جایز مدار و اگر در کارى گرهى دیدى لجاجت و ستیزگى را کنار بگذار. هر کار را در وقت خود انجام بده و هر چیز را در جاى خودش بگذار. جلو خشم و تندى و دست یازى و زبان درازى خود را بگیر و از دشنام دادن و هرزه گفتن حذر کن و در وقت غضب آن قدر خاموش بمان تا خشمت فرو نشیند. در پیروى از این فرمان و اجراى دقیق آن بکوش و پند و اندرزى که بتو داده شده بکار بند و هر وقت هوش یا فکر ناپخته‏اى در سرت پیدا شد بیاد این سخنان بیفت و جانب خردمندى را از کف رها مساز.

 

مطالب فرمان مالک اشتر در سرفصلهاى ذیل خلاصه مى‏شود:

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد سیاست از دیدگاه علی و روش حکومتی او
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.