فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق پیامبران اولوالعزم

اختصاصی از فی ژوو دانلود تحقیق پیامبران اولوالعزم دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق پیامبران اولوالعزم


دانلود تحقیق پیامبران اولوالعزم

فهرست:
* مقدمه
* پیامبر اسلام(ص) محمدبن عبدالله، خاتم انبیا و رسولان
* ختم نبوت و ختم شیوه‏هاى تبلیغ
* مأخذ شیوه‏هاى تبلیغى رسول اکرم(ص)
1. آیات قرآن کریم
2. روایات کتب حدیث و سیره
* تنوع و جامعیت شیوه‏هاى دعوت رسول اکرم(ص)
* ثناى محمد در قرآن و اسوه بودن او
* محمد، اسوه رحمت

پیامبران اولوالعزم، اسوه‏هاى برتر و شیوه‏هاى ‏تبلیغى آنان
مقدمه
در قرآن کریم، گروهى از پیامبران خدا به عنوان اولوالعزم معرفى شده‏اند و قرآن شخصیت آنان را به لحاظ ویژگى‏هاى برجسته و صفات بارزشان بیش از دیگران ارج نهاده و گرامى داشته است. مطابق آیات قرآن، صبر و استقامت مهم‏ترین ویژگى اولوالعزم مى‏باشد (فَاصْبِرْ کَما صَبَر اُولوالعزمِ مِنَ الرُّسُلِ) همچنین این گروه از پیامبران، کتاب و شریعت مستقلى داشته‏اند و پیامبران معاصر یا متأخر از آنان تبعیت مى‏کرده‏اند تا زمانى که یکى دیگر از پیامبران اولوالعزم به رسالت مبعوث مى‏شدو کتاب و شریعت نوینى مى‏آورد.
بر اساس روایات موجود، این پیامبران بالاترین رتبه را در میان انبیا از حیث مقام معنوى و قلمرو دعوت دارند و عبارتند از: حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسى، حضرت عیسى و حضرت محمد (سلام‏الله علیهم). از میان روایات موجود، یک روایت را از نظر مى‏گذرانیم:
امام رضا(ع) فرمود: اولوالعزم را این لقب دادند چون داراى اراده استوار و شریعت‏هاى مستقل بودند. بدین معنا که هر پیامبرى که پس از نوح آمد بر شریعت او و تابع کتاب او بود، تا زمان ابراهیم خلیل فرا رسید. همه پیامبران همزمان ابراهیم و پس از او بر شریعت ابراهیم وتابع کتاب او بودند. چون زمان موسى فرا رسید همه پیامبران معاصر موسى و پس از او بر شریعت او تابع کتاب او بودند تا روزگار عیسى فرا رسید. پیامبران زمان عیسى و پس از او نیز تا دوران پیامبر ما محمد(ص)، بر شریعت عیسى و تابع کتاب او بودند. این پنج پیامبر صاحبان عزم و بالاترین انبیا و رسولان بوده‏اند. و آیین محمد تا روز قیامت نسخ‏نمى‏گردد....(1)
این پنج پیامبر بزرگ در کنار ارائه شرایع و آیین‏هاى جدید، به اقتضاى وسعت قلمرو دعوت و براى پاسخگویى به شرایط جدید ناگزیر از آوردن نظام تبلیغى جدیدى بوده‏اند که لزوماً داراى قلمروى وسیع‏تر و پاسخگوى مقتضیات زمان بوده است. از این رو سیره تبلیغى ایشان از برجستگى، دوام تأثیر و کارآمدى بیشترى برخوردار گشته و تنوع شیوه‏هاى تبلیغى آنان نیز به مراتب، بیش از دیگران بوده است. به هر تقدیر، قرآن نیز بیش از انبیاى دیگر، زوایاى تبلیغى سیره این بزرگان را به بررسى گرفته و آموزش‏هاى تبلیغى را از طریق حکایت داستان زندگى و دعوت ایشان ارائه فرموده است.

پیامبر اسلام(ص) محمد بن عبدالله، خاتم انبیا و رسولان
سخن از خاتم انبیا و سرور رسولان و نگین انگشترى رسالت است؛ او که اسوه اسوه‏هاى قرآن بوده و پیامبران و مصلحان، جملگى چشم به رسالتش دوخته و امید به نجات جهانیان به دست او داشته‏اند؛ پیامبرى که خداى تعالى بعثتش را منّتى بزرگ بر انسان‏ها شمرد (لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلى المُؤْمِنِینَ إِذ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ.... (2)) واخلاقش را بس عظیم دانست (وَإِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ‏(3))، و در مسیر هدایت آدمیان، دلسوز و حریص معرفى‏اش فرمود. (لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ‏(4)).
او را حق تعالى ختم رسولان قرار داد، چرا که شیوه‏هاى دعوت و تبلیغ را بدو کامل کرد و فضایل و ارزش‏هاى انسانى را به کمال در وجودش بنهاد و او را اسوه تمام انسان‏ها و الگوى جمله پیروان حق قرار داد؛ پس او هم تمام کننده رسالت‏هاست و هم کامل کننده فضیلت‏ها.
در مقام منیع او بس که خداى تعالى به جانش سوگند یاد کرد، لَعَمْرُکَ إنَّهُمْ فِى سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ.(5) در این باره از ابن عباس نقل شده که گفت:
خداى تعالى موجودى را گرامى‏تر از محمد(ص) نیافریده و لباس هستى نپوشانید، من نشنیده‏ام که خداوند جز به وجود گرامى او به کس دیگرى سوگند یاد کرده باشد.(6)
همچنین او یگانه‏اى است که به مقام دست نیافتنى <لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الاَفلاکَ».(7) نایل آمد و ارض و فلک و انس و ملک را در هستى، وامدار خویش قرار داد.
از حیث کمالات تبلیغى نیز او جامع همه فضایل تبلیغى است؛ اوست که روحیه رحمت، صفت صفا، شیمه شفقت و خصلت خلوص در وجود پر برکت و شخصیت با عظمتش موج مى‏زند.

 

 

شامل 17 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق پیامبران اولوالعزم
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.