فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره معماری اسلامی امامزاده های قم

اختصاصی از فی ژوو تحقیق درباره معماری اسلامی امامزاده های قم دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره معماری اسلامی امامزاده های قم


تحقیق درباره معماری اسلامی امامزاده های قم

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:21
فهرست و توضیحات:

معماری اسلامی امامزاده های قم

امامزاده احمد بن اسحاق

پنج امامزاده

مجموعه چهل اختران

امامزاده زید (شاهزاده زید)

امام زاده سلطان محمد شریف

امامزاده سید سربخش

شاهزاده ابراهیم

امامزاده شاهزاده ابواحمد

امامزاده شاه احمد قاسم

شاهزاده حمزه

امامزاده شاهزاده جعفرغریب

امامزاده شاه جمال

امامزاده علی بن جعفر(

امامزاده ناصر(ع)

امامزاده هادی (ع

شاهزاده هادی

امامزاده علی بن جعفر مشهور به " درب بهشت " در شرق شهر قم قرار دارد. بنا هشت وجهی با گنبد دو پوشش هرمی شکل ، به اوایل سده هشتم هـ . ق تعلق دارد که در دوره قاجار ایوان و بیوتاتی بدان اضافه شد. این امامزاده مدفن " علی بن جعفر " فرزند امام صادق (ع) است . این بقعه پس از آستانه مقدسه بربقیه اماکن و مقابر استان قم از نظر تزیینات برتری دارد. یکی از مهم ترین عناصر تزیینات این بقعه هنر گچبری به کار رفته درآن است که در زمره ی برجسته ترین آثار هنری سده هشتم وهم طراز بناهایی همچون " گنبد علویان همدان ، " مدرسه حیدریه ی قزوین" و " بقعه پیربکران اصفهان " محسوب می شود.

کاشی های کوکبی زرین فام ازاره بنا بالغ بر 94 پارچه با نقش های گیاهی ، حیوانی وانسانی و کتیبه هایی به خط نسخ شامل آیات قرآن ، روایات مذهبی و ابیات فارسی ، از دیگر تزیینات منحصر به فرد این بقعه به حساب می آیند و بخش هایی از آنها ، امروزه زینت بخش بسیاری از موزه های ایران وجهان است.

محراب زرین فام بنا که در طاق نمای جنوبی بقعه قرار داشت و به دستور " یوسف بن علی بن محمد بن ابن طاهر" آخرین فرد از خاندان ابی طاهر به سال 734 هجری ساخته شده بود ، یکی دیگر از آثارهنری این بقعه است . این محراب امروزه زینت بخش موزه ی دوران اسلامی درموزه ملی ایران است.

به نقل از کتاب انوار پراکنده: (نماء گنبد علی بن جعفر(ع) از خارج بشکل هشت ضلعی است که با جدار آجری و نمابندی به رنگ فیروزه منقش گشته و ارتفاع تقریبی گنبد حدودا 30/ 3 متر می باشد، و چونکه در سال 1336 هـ .ق بجهت نفیس بودن کاشیها، عده ای از دزدان به حرم مطهر علی بن جعفر(ع) دستبرد زده و به قتل یکی از خدام و بردن چند پارچه از کاشیهای آن منجر گردیده، لذا در سال 1314 هـ .ش یعنی 10 سال بعد از سرقت بقعه مزبور به دستور وزیر فرهنگ وقت، کاشیهای نفیس آن به موزه ایران باستان و قسمتی هم به موزه قم منتقل شد تا مطابق اصول فنی ازآن نگهداری و حفاظت شود که حتی الآن هم در موزه آستانه موجود می باشد.)

بنای چهار ضلعی امامزاده ناصرالدین (ع) در شهرقم از آثار سده دوازده هجری قمری، یا اواخر دوره صفویه به شمار می رود. این بقعه به صورت چهار گوش مختلف الاضلاع به طول 50/4 متر وعرض 20/4 متر است . جداره های بنا تا حدود یک متر از سنگ مرمر پوشیده شده و بقیه آن با کاشی های فیروزه فام ساده وخشتی و آینه کاری تزیین یافته است.

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره معماری اسلامی امامزاده های قم
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.