فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق مدیریت کیفیت و استانداردهای آن

اختصاصی از فی ژوو دانلود تحقیق مدیریت کیفیت و استانداردهای آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق مدیریت کیفیت و استانداردهای آن


دانلود تحقیق مدیریت کیفیت و استانداردهای آن

در چند دهه گذشته، کیفیت در تولید یکی از اساسی ترین و مهم ترین موضوعات مطرح در صنایع کشورهای صنعتی بوده و به تدریج این عامل مهم به صنعت کشورهای در حال توسعه نیز وارد شده است.
    گرایش به کیفیت، ابتدا به صورت کنترل کیفیت محصول نهایی مطرح و اجرا شد. پس از چندی با توجه به اهمیت آن در افزایش فروش و گسترش بازار، شرکت های تولیدی علاوه بر محصول نهایی،‌کنترل کیفیت مواد اولیه و خام مورد استفاده برای تولید را مورد توجه قرار دادند. پس از آن کنترل و فرآیند تولید و آزمایش ها و نمونه برداری در حین تولید نیز بدان افزوده شد. با گذشت زمان راهکارهای تازه و تازه تر چهره نمود و سرانجام کیفیت، مفهوم جامع تر و عمیق تری پیدا کرد به طوری که امروزه از«مرغوبیت نهایی» به «رضایت خریدار و مشتری» تغییر یافته است.
    
    استانداردهای بین المللی چیست؟
    در عرصه بین المللی، رعایت استانداردهای کیفی درتولید و عرضه محصولات از چنان اهمیتی برخوردار است که سازمان جهانی استاندارد (ایزو) را بر آن داشته تا استانداردهای بین المللی سیستم کیفیت موسوم به استانداردهای ایزو9000 را تدوین و معرفی کند.
    رعایت این استانداردها چنان اهمیتی یافته که اکثر کشورهای اروپایی کسب گواهینامه های مربوط به آن را از شرایط اولیه در دادوستدهای خویش اعلام کرده اند و موج به کارگیری این استانداردها بسیاری از کشورهای جهان را فرا گرفته است.
    سازمان جهانی استاندارد در سال1987 استانداردهای مدیریت تضمین کیفیت را با شماره سری9000، برای اولین بار منتشر کرد. همگام با جهانی شدن تجارت و درهم شکستن مرزهای جغرافیایی در مناسبات اقتصادی و بازرگانی، کامیابی و توسعه پایدار موسسات تولیدی و تجاری بیش از پیش به عواملی مانند نوآوری در محصول، کیفیت برتر و قیمت رقابتی وابسته می شود و این امر ضرورت های جدیدی را برای بنگاه های اقتصادی ایجاب می کند. تاکید و توجه به کیفیت درفرآورده کالا یا خدمات، از جمله این ضرورت ها است که استانداردهای مدیریت کیفیت ایزو9000 توجه را از کیفیت فرآورده به کیفیت فرآیندهای ایجاد فرآورده جلب کرده و بر این اساس استوار است که ایجاد و حفظ کیفیت، مسئولیت یک بخش خاص نیست، بلکه مسئولیت مشترک تمامی بخش های یک سازمان، به ویژه مدیریت آن است. گواهینامه ایزو9000 نیز ضامن وجود سیستم ها وروش های اصولی مدون و مستمر در کلیه سطوح موثر بر کیفیت در یک شرکت و تضمین کننده اعتماد و اطمینان مشتری است.
    
    ایزو چیست؟
    سازمان جهانی استاندارد (ایزو) یک سازمان بین المللی تخصصی جهت تدوین استانداردهای بین المللی است که در حال حاضر از مجموعه سازمان های استاندارد ملی حدود130 کشور جهان تشکیل شده است. ایزو از حدود180 کمیته فنی تشکیل شده است. هدف ایزو ارتقا و توسعه استاندارد و فعالیت های جهانی بین المللی و توسعه همکاری های
    بین المللی در زمینه های اقتصادی، تکنولوژیک، علمی و فرهنگی توام است. نتایج تلاش های فنی ایزو، تحت عنوان استانداردهای بین المللی، چاپ و منتشر می شوند.
    
    استانداردهای ایزو9000
    کمیته فنی176 سازمان جهانی استاندارد (176 ISO/TC) در سال1979 برای هماهنگی فعالیت های بین المللی در زمینه مدیریت کیفیت و استانداردهای تضمین تاسیس شد. زیرکمیته یک، جهت توافق زبان و اصلاحات مشترک به وجود آمد و در سال1989 استاندارد بین المللی8402 را که واژه نامه کیفیت می باشد تحت عنوان واژه نامه سیستم های کیفیت تدوین و منتشر کرد.
    طی همین دوره، زیر کمیته شماره دو، برای تدوین استانداردهای سیستم های کیفیت تاسیس شد و نتیجه نهایی آن سری استانداردهای ایزو9000 بود که در سال1987 به چاپ رسید.
    
    خانواده استاندارد کیفیت ایزو9000 چیست؟
    استانداردهای سری ایزو9000 به طور کلی درسه دسته، طبقه بندی می شوند:
    الف- استانداردهای مربوط به مدیریت کیفیت و عناصر سیستم کیفیت (سری ایزو9004)
    ب- استانداردهای مربوط به الگوهای تضمین کیفیت (ایزو9003،9002،9001)
    ج- سایر استانداردهای راهنما و حمایت کننده (ایزو8402 ، سری ایزو9000 وسری ایزو10000) استاندارد ایزو1-9000 در واقع مدیران یک سازمان (تولیدی یا خدماتی) را در انتخاب کاربرد استانداردهای مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت راهنمایی می کند، ازجمله اینکه که مناسب ترین الگوی تضمین کیفیت برای آنان کدام است. استانداردهای ایزو1-9004 و2-9004 مدیران سازمان را یاری می دهد که چگونه سیستم مدیریت کیفیت را در سازمان خود برقرار کنند.
    استانداردهای ایزو9002،9001 و9003 تحت عنوان الگوهای تضمین کیفیت، پذیرفته شده اند و صدور گواهینامه برای سیستم های کیفیت بر حسب انطباق با یکی از این استانداردها صورت می گیرد.
    
    آیا استاندارد های ایزو9000 تغییر می کنند؟
    تمامی استانداردهای ایزو بر اساس پیش نویس های مربوط بایستی هرپنج سال یک بار مورد بازنگری قرار گیرند تا مورد تایید مجدد و یا تغییر قرار گیرند و یا جمع آوری شوند.
    کمیته فنی176 ایزو، بازنگری دو مرحله ای را در سال1990 آغاز کرد که مرحله اول آن در سال1994 در قالب «ایزو9001 ویرایش1994» به پایان رسید و مرحله دوم از سال1996 آغاز شده است.

 

 

 

 

شامل 24 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق مدیریت کیفیت و استانداردهای آن
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.