فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پروژه انواع روش های راه اندازی موتورهای الکتریکی و بررسی محاسن و معایب آن ها. doc

اختصاصی از فی ژوو پروژه انواع روش های راه اندازی موتورهای الکتریکی و بررسی محاسن و معایب آن ها. doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پروژه انواع روش های راه اندازی موتورهای الکتریکی و بررسی محاسن و معایب آن ها. doc


پروژه انواع روش های راه اندازی موتورهای الکتریکی و بررسی محاسن و معایب آن ها. doc

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 125 صفحه

 

چکیده:

تاریخچه صنعت برق

اگر کسی بخواهد تاریخ علم الکتریسیته را تا قرن ششم قبل از میلاد بکشاند ، بر او خرده نمی توان گرفت زیرا در آن عصر ، کهربا و مغناطیس و برخی از خاصیتهای این دو ماده شناخته شده بود و این سخن از طالس ملطی روایت شده است که گفته بود :  «مغناطیس در خود روحی دارد ، که آهن را به جنبش در می آورد. » اما در واقع علم الکتریسیته از تاریخ 1785 میلادی که کولن قانون اصلی الکتریسیته ساکن را یافت و شباهت بسیار نزدیک آن را با قانون جاذبه عمومی نشان داد آغاز می شود . از این زمان تا سال 1871 که گرام ماشین برقی را اختراع کرد 86 سال طول کشید.

 

مقدمه:

همانطور که می دانید امروزه بقای صنعت و زندکی مدرن بدون استفاده از انرژی الکتریکی امکان پذیر نیست . این انرژی برای رسیدن به مصرف کننده از سه بخش تولید ، انتقال وتوزیع تشکیل شدهاست .

باتوجه به رشدروز افزون جمعیت و بالا رفتن فرهنگ استفاده از انرژی الکتریکی ، شبکه های برق رسانی در چند دهه اخیر رشد سریعی داشته اند که این رشد مستلزم رشد همزمان روشهای مهندسی طراحی وتوسعه می باشد ، متاسفانه در بخش توزیع به دلیل طراحی های تلفات و افت انرژی زیاد می باشد که سرچشمه این مشکلات عدم وجود برنامه ای مدرن برای پیش  بینی نیازهای آتی شبکه می باشد .

چه بسا شبکه هایی که بدون در نظر گرفتن پارامترهای آینده نگری طراحی شده و با گذشت زمان و رشد بار ، کارآیی لازم را نداشته باشد و باعث ایجاد تلفات و اختلالاتی در شبکه شود برای نمونه طی برنامه اول و دوم توسعه در کشور شعار روستاهای بی برق کشور مطرح گردید که علی رغم تبعات مثبت اقدام فوق در طی این سالها کیلومترها شبکه توزیع ، بدون پیش بینی قبلی و حتی برآورد فنی و اقتصادی احداث گردید که در دراز مدت باعث بروز مشکلاتی خواهد شد . سعی داریم در این پروژه راهکارهای مهندسی برای جلوگیری از این قبیل مشکلات و بهینه کردن شبکه برای جلوگیری از این قبیل مشکلات و بهینه کردن شبکه توزیع و فوق توزیع با استفاده ازپیش بینی های فنی ارائه کنیم که نتیجه آن کاهش تلفات و صرفه جوئی قابل توجهی خواهد بود .

در شبکه های برق رسانی درصد قابل توجهی از توان و انرژی تولیدی نیروگاه ها در مسیر تولید تا مصرف به هدر می روند ، که مقدار این تلفات به پارامترهای متعددی از جمله بافت شبکه، نوع تجهیزات ، چگالی بار ، نوع مصرف و سهم هر یک در کل ، شکل منحنی مصرف و شرایط آب و هوائی منطقه وابسته می باشد . تنوع و تعدد عوامل موثر در مقدار تلفات سبب می شود که مقدار آن حتی در دو شبکه به ظاهر مشابه و با پیک مصرف یکسان ، متفاوت باشد ..

در تجزیه و تحلیل تلفات ، دوعامل اصلی آن یعنی تلفات توان و تلفات انرژی باید مشترکاً مورد بررسی قرار گیرند چون مقدار تلفات توان در ساعات پیک هر شبکه به طور مستقیم در تعیین ظرفیت مفید نیروگاهها موثر می باشد ، که این مطلب نشانگر اهمیت بیشتر تلفات توان در مقایسه با تلفات انرژی می باشد . گر چه امکان محاسبه یا تخمین ماکزیمم تلفات توان بخشی از شبکه در ساعات پیک شبکه سراسری تا حدودی امکان پذیر می باشد . اما محاسبه و اندازه گیری آن برای کل مسیر تولید تا مصرف کاری دشوار و در برخی موارد غیر عملی است . یکی از دلایل مهم این پیچیدگی ، وجود عوامل ناشناخته و غیر قابل اندازه گیری در بین اجزاء تلفات می باشد ، که به همین دلیل در گزارشات آماری تنها به تلفات انرژی شبکه ها اشاره می گردد . از آنجا که تلفات توان تابعی از تغییرات مصرف لذا مقدار آن در ساعات مختلف شبانه روز متفاوت می باشد و به همین دلیل در برخی از ساعات روز مقدار آن زیاد و در ساعات دیگر کم می باشد . در یک دوره مشخص ، تلفات انرژی از مجموع تلفات لحظه ای توان به دست می آید . به همین دلیل درصد تلفات انرژی مبین متوسط تلفات توان در دوره مورد مطالعه می باشد ، یا به عبارت دیگر درصد تلفات در ساعات پیک به مراتب بیشتر از درصد متوسط تلفات انرژی می باشد . به عنوان مثال متوسط سالیانه تلفات انرژی شبکه سراسری برق با احتساب مصارف داخلی نیروگاه ها چیزی در حدود 20 درصد

می باشد . اما بررسی های انجام شده نشان می دهد مقدار تلفات در ساعات پیک حدود سی درصد می باشد [13 و 49 ] به عبارت دیگر در ساعات پیک حدود سی درصد از ظرفیت نیروگاه ها به شکل های مختلفی در اجزاء شبکه به هدر می رود .

نقش موثر تلفات در برنامه ریزی ، طراحی وبهره برداری اقتصادی شبکه ، اجرای مطالعات گسترده در جهت شناسایی و مدل سازی و شناخت اجزاء تلفات را ضروری می سازد . در این مجموعه تلاش گردیده اجزاء تلفات معرفی و تا حدودی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند و همچنین سعی شده روش های موثر مدل سازی تلفات نیز ارائه گردد . با توجه به اینکه در هر شبکه تلفات به دو بخش اساسی ثابت (غیر قابل کنترل ) و متغیر

( قابل کنترل ) تقسیم می شود ، تلاش گردید روش مناسبی برای تخمین این دو عامل ارائه گردد ، یا به عبارت دیگر این مجموعه در مسیر پاسخ به این سوال که چند درصد از تلفات در هر شبکه کاهش پذیر می باشد .

 

فهرست مطالب:

1 ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز

1 - 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز

1- 1 ) استاتور

1- 2 ) رتور

4-3 ) حلقه های لغزان

1 - 1 -4 ) جاروبک ها

1 - 1- 5 ) یاتاقان و بدنه

1 – 2 )  عملکرد موترهای القایی سه فاز

1 – 2 – 1 ) موتور ساکن

1 – 2 -2 ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون )

1 – 2 – 3 ) موتور گردان

1 – 2 – 4 ) موتور در شرایط ماندگار

1 - 3 ) موتور فقس سنجابی

2) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز

2– 1 ) روش راه اندای مستقیم

2– 2 ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور

2– 2 – 1 ) موتورهای رتور سیم پیچی شده

2– 2 – 2 ) Liquide starter

2– 2 – 3 ) درایور راه اندای کرامی

2 – 2 – 4 ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه

به جریان و مقاومت رتور

الف – کلاس A

ب – کلاس D

ج – کلاسهای C ,

د – رتورهایی با میله های عمیق

ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل

2-3) انتخاب ولتاژ موتور

2-3-1) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور

2-4 ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث

2-5) روش کلاج گریز از مرکز

2-6) پیک جریان حین راه اندازی

2-7) دینامیک راه اندازی

موتور با بار خالص

گرم شدن رتور

2-8) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن

2-8-1) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ

2-8-2) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی

3) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی

مقدمه

3-2 ( مدهای کنترل

3-2-1( کنترل راه اندازی

3-2-2( کنترل شتاب راه اندازی

3-3) مشخصات راه اندازهای تریستوری

3-4( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری

3- 5) مدار قدرت

3-5-1( معرفی تریستور

3-5-1-1) مدل دو ترانزیستوری تریستور

3-5-1-2) روش های روشن شدن تریستور

3-6) مدار فرمان

3-6-1) مدار آتش کننده

3-6-2 ) مدار تقویت کننده

3-6-3) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و

انتقال زاویه آتش

3-6-4 ) مدار خطای جریان

3-7)  طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور

آسنکرون (القایی

3-7-1) کنترل

3-7-2) نوسانساز موج دندانه اره ای

3-7-3 ) کنترل زاویه آتش

3-7-4 ) مقایسه کننده

3-7-5)  ایزوله کننده مدار قدرت و مدار فرمان

3-7-6) رلة اضافه ولتاژ و افت ولتاژ

3-7-7) رلة اضافه جریان (Over Current)

3-8) نظام هماهنگ و

3-8-1) لزوم استفاده از نظامثابت

3-8-2) توضیح دربارة PWM

3-8-3) مدارات اینورتر

3-8-4) رکتیفایرها

3-9 ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها

3-10) نتیجه

 

منابع و ماخذ:

[1]Cigre Task Force 38.01.06 " Load Flow control in High Voltage Power Systems Using FACTS Controls" Jan.1996.

[2]J.E.Hill and W. T,Norris .Exact Analysis of a Multipulse  Shunl Conuerter Compensator or Statcon . I.Performance IEE Proceedings –GenerationVol.144,No.2March 1997,pp.213-218

[3] س . نبوی نیاکی ، ر . ایروانی ، مدل سازی و بررسی رفتار تغییر دهنده های فاز برای سیستم های نوین انرژی الکتریکی FACTS، در حالت مانا »‌ پنجمین کنفرانس مهندسی برق ایران  17-19 اردیبهشت 1376، صفحات 31-2الی 38-2.

[4]E.Larsen .C.Bowler , B,Damsky ,S.Nilson "Benefits of Thyristor Controlled Seies Compensation " CIGRE 1992 Session 30Aug- 5Sep ,1992 , ParisFrance.

[5]L.Gyugyi .N.G.Hingorani , P R.Nan nery ,N .Tai" Advanced  Static Var Campensator  Using Gate Taurn- off Thyristors for utility Applications "CIGRE 1990 Session ,26 Aug-1 Sep ,1990 , paris Farance.

 [6] L.Brochu F. Beauregrad , J. Lemay .G.Morin, P.Pelletire and R.S . Thallam Application of the interphas pouwer con troller teachnology for  transmission line  power flow  control IEEE Transactions on Power Delivery , Vol.12,No2.April 1997,pp.888-894.

[7] A.Edris A.S .Mehaban . M.rahman L.Gyugyi ,S.Arabi .T.Reitman Con- trolling the Flow of Read and Reactivepower IEEE Computer Application in Power, Jan .1998.pp.20-25.

[8]W.J.Lyman Controlling power Flow with Phase Shifting Equipment AIEE Trans .Vol.49.July 1930.pp.825-831.

[9] م . فرمد «‌معرفی ترانسفورماتور جا به جا کننده فاز و مواردی از کاربرد آن در شبکه برق ایران » دوازدهمین کنفرانس بین المللی برق ، تهران ، آبان 1376.

[10]M.D.Ilic, L Xiaojun and J.W.Chap man , control of the  Inter – area Dynam ics Using FACTS Technologies in Large Electric Power Systems Proceeding  of the 32nd IEEE ConFerence on Decision and control 15-17 Dec 1993 San Anto nio TX,USA,Vol.3.pp2370-2376

[11]A.A Edris .Enhancement of first Swing  Stability Using a Hig –speed phase Shifter IEEE transications  on Power Systems , Vol .6.No,3 ,Aug 1991,pp1113-1118.

[12] R.S. Thallam . T.G .Lunsquist ,T.W .Gerlach S.R.Atmuri and D.A Selin, Desing Studies for the Mead- phoenir 500kv AC transmission  project . IEEE Transaction of Power Delivery VOl.10No.4, Oct .1995 , pp.1862-1874.

[13] E. Writh .J .Ravot "Regulating Trans Fromers in Power Systems – New Con cepst and Applications " ABB Review No.4,1997,PP12-20

[14] دستورالعمل کار با برنامه PSS/E ، شرکت PTI ( Power Technologgies INC) ؛ 1994

 [15] K.R.Padiyar Powew System Stability and Control , Book,MrGraw Hill ,1994

[16] گ . قره پتیان ، م . فرمد ، س . راعی ، ح . محسنی ، و ح .عسکریان ،« بررسی امکان کاهش تلفات انتقال با تقسیم بار بین خطوط موازی به کمک تغییر دهنده های فاز » پروژه تحقیقاتی 004/76 برق منطقه ای تهران ، گزارشات مراحل 1 الی 4 ، 1377.


دانلود با لینک مستقیم


پروژه انواع روش های راه اندازی موتورهای الکتریکی و بررسی محاسن و معایب آن ها. doc
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.