فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود گزارش کارآموزی سیم کشی ساختمان و آسانسور

اختصاصی از فی ژوو دانلود گزارش کارآموزی سیم کشی ساختمان و آسانسور دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود گزارش کارآموزی سیم کشی ساختمان و آسانسور


دانلود گزارش کارآموزی سیم کشی ساختمان و آسانسور

 

مشخصات این فایل
عنوان: سیم کشی ساختمان و آسانسور
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 26

این گزارش کارورزی درمورد سیم کشی ساختمان و آسانسور می باشد.

خلاصه آنچه در گزارش کارآموزی سیم کشی ساختمان و آسانسور می خوانید :

ترمزها
5-1 انواع ترمزها
در صورت قطع برق یا قطع برق سیستم کنترل، سیستم ترمز آسانسور باید به طور اتوماتیک عمل کند، لذا، از ترمزهای اصطکاکی الکترومغناطیسی استفاده می شود. اگر کابین با 125% بار نامی خود در سرعت های معمول خود حرکت کند، ترمزها باید قادر به توقف کامل سیستم باشند و بلافاصله سیستم را در حالت ساکن نگهدارند. شتاب منفی این حالت نباید بیشتر از آنچه در اثر عملکرد سیستم مکانیزم ایمنی بالابر و یا توقف کابین در اثر برخورد با ضربه گیرها بوجود می آید باشد. ترمز معمولاً در روی محور سرعت زیاد نصب می شود( محور ترمز) زیرا در روی این محور گشتاور لازم برای ترمز نسبتاً کم است، البته مشروط بر اینکه دور توسط وسائل مکانیکی مستقیم به محور چرخ رانش( سیلندر دنده زنجیر) متصل شده باشد. با ماشین هائی که بطریق غیر مستقیم متصل هستند و از تسمه با مقطع7 و تسمه های دندانه دار و یا زنجیر استفاده می کنند. ترمز باید در روی محور چرخ رانش باشد تا اگر تسمه و یا زنجیر عمل نکرد ترمز عمل کرده باشد.
ترمز باید توسط فنرهای فشاری و یا نیروی وزن عمل کند. ترمز توسط الکترومغناطیس و یا الکتروهیدرولیک باید باز شود. اگر جریان برق قطع شود باید حداقل دو وسیله مستقل الکتریکی کنترل کننده داشته باشد. در صورت قطع جریان برق، ترمز باید بلافاصله عمل نماید. هنگامیکه موتور گیربکس با یک وسیله دستی اضطراری مجهز باشد ترمز باید طوری طراحی شده باشد که توسط دست بتوان آن را باز کرد وبا فشار دائمی توسط نفر این ترمز باز بماند.
معمول ترین نوع ترمز آسانسور نوع الکترومغناطیس است که کفشک های ترمز با یک لایه مجهز شده توسط فنر فشرده می شود و دارای مغناطیس نیز می باشد. باز شدن ترمز توسط جریان برق در سولونوئید اتفاق می افتد و اگر جریان قطع شود کفشک ترمز دوباره سیلندر را بعلت فشار فنر در بر می گیرند و کوپل ترمز را اعمال می کنند.

ترمزهای آسانسور معمولاً از نوع گیرش خارجی است، که از دو کفشک تشکیل شده ولی بندرت از نوع باز شونده داخل در ماشین های بدون چرخ دنده با ابعاد بزرگ نیز استفاده می شود. ترمز از نوع تسمه ای در رابطه با آسانسورها مجاز نیست و نوع ترمز دیسکی نیز کمیاب می باشد.
کفشکهای ترمز ممکن است از نوع ثابت در روی بازوهای عمل کننده و یا لولا شده با حالت خود تنظیم باشد. ترمزهای با طراحی نوع اول ساده هستند، ولی تنظیم دقیق و بازدید مرتب نیاز دارند تا مطمئن شویم که فشار در منطقه تماس بین کفشک و سیلندر بطور یکنواخت وجود دارد تا از سایش غیر یکنواخت در روی پوشش ترمز جلوگیری شود. برای ترمز با طراحی نوع دوم این مسئله ساده تر است ولی ساختمان آن پیچیده تر می باشد. وسائل فنر اصطکاک باید در روی کفشک ها باشد از تماس ناخواسته در ته ترمز با سیلندر جلوگیری گردد. مگنت را می توان در روی یک بازو نصب کرد تا نیروی افقی برای باز کردن ترمز اعمال کند یا در وضعیت عمودی نصب شود و از طریق بازوها بر روی مکانیزم اعمال نیرو کند.
کفشک ها با پوششی از مواد با ضریب اصطکاک بالا تشکیل شده که باید به خوبی بر روی کفشک قرار گرفته باشد معمولاً از طریق پرچ هائی که به داخل رفته باشد و از مس یا برنز باشد وصل می شود. این پوشش از جنس آزبست نباید باشد.
ابعاد باید به اندازه کافی باشد که باعث کاهش فشار مخصوص و کمتر شدن سایش شود. هرچند که ضریب اصطکاک پوشش ترمز اگر زیاد باشد خوب است ولی زیاد از حد بودن آن باعث می شود که توقف نهائی همراه با تکان شدید باشد، این پدیده را می توان با استفاده از فلز روی(zn) در پوشش روی کفشک های ترمز از بین برد زیرا روی به عنوان یک روغنکاری کننده خشک دائمی عمل می کند و باعث کم شدن کشیدگی ترمز می شود. پین های اتصال پوشش برنزی برای کفشک های کوچک استفاده می شود و گریس کاری می شود تا برای روغنکاری دراز مدت آماده باشد درحالیکه این پین ها از جنس فولادی در یاتاقانهای برنزی برای انواع بزرگتر می باشد.

وزنه تعادل
وزنه تعادل درآسانسورهای کششی و زنجیری برای تعادل جرم کابین و در صدی از وزن بار یا مسافر بکار می رود. این درصد معمولاً بین 45 تا 50 می باشد. اگر آسانسور برای ساختمان با ارتفاع زیاد باشد برای بالانس ایده ال باید جرم کابل فرمان (نه) را نیز در معادله بحساب آورد.
هدایت کابین و وزنه تعادل
7-1 شکل – جنس و اتصال ریلهای راهنما
دیواره کوب ریلهای راهنما
استفاده از ریل راهنما بعلل زیر است:
19 برای هدایت کابین و وزنه تعادل در حرکت عمودی و حداقل کرد حرکات افقی.
2) جلوگیری از نوسانات کابین بعلت نیروهای خارج از مرکز
3)توقف و نگهداشتن کابین در هنگام عملکرد مکانیزم ایمنی
کابین و وزنه تعادل در حرکت خود باید توسط حداقل دو ریل راهنمای فولادی صلب هدایت شوند- این دو از فولاد ساختمانی دارای تنش کششی بیشتر از 370 N/mm2  و کمتر از 520 N/mm2 ساخته شده اند.
سیستم ترمز ایمنی( سیستم پاراشوت):
سیستم مکانیکی که ترجیحاً در قسمت زیرین یا بالای چهارچوب( یوک) کابین یا وزنه تعادل( در صورت لزوم) قرار میگیرد و در مواقع اضطراری با افزایش غیر عادی سرعت، فعال شده و سبب توقف کابین یا وزنه تعادل بوسیله قفل شدن کابین با وزنه تعادل به ریلها می شود. ترمزهای ایمنی به سه دسته تقسیم می شوند: آنی یا لحظه ای برای سرعتهای تا 63/0 متر بر ثانیه – آنی با ضربه گیر برای سرعتهای تا 1 متر بر ثانیه و تدریجی برای سرعتهای بیشتر یا مساوی 1 متر بر ثانیه.
انواع گاورنر: 1ـ گاورنر گریز از مرکز نوع محور افقی ( شرکت اوتیس)
2ـ گاورنر نوع پاندولی

8 ـ 3 سیستم ایمنی آنی( لحظه ای)
سیستم ایمنی آنی بر سه نوع است:
1)    سیستم های ایمنی نوع گوه ای لحظه ای(wedge type) که درسالهای گذشته خیلی طرفدار داشتند.
ولی اخیراً نوع بادامکی( خارج از مرکز (Eccentric cam) جایگزین آن شده است. در هر حال، اصول کارکرد با سیستم ایمنی قابل انعطاف ریل گیر تامین شده است. ( شکل 8-9 ملاحظه شود)
فک های گوه ای شکل در داخل یک قطعه چدنی هرمی شکل که به پائین ترین عضو یوک کابین وصل است جا زده می شوند دو فک روی هر ریل راهنما عمل می کنند. آنها بوسیله یک سیستمی از میله ها و اتصالات به سیم بکسل گاورنر وصل می شوند. اگر سیم بکسل گاورنر بوسیله عکس العمل گاورنر متوقف شود حرکت نسبی کابین به سیم بکسل سبب می شود تا میله های سیستم ایمنی در جهت بالا حرکت کنند و فکهای مرتبط با آن با ریلهای راهنما درگیر می شوند. به محض تماس فکها با ریل راهنما عمل گوه ای صورت گرفته و ادامه فعالیت سیستم ایمنی بستگی به مکانیزم عمل کننده ندارد.
2)    سیستم ایمنی نوع « بادامکی خارج از مرکز» معمولاً شامل دو بادامک فولادی آبدیده است که آجدار شده و شکل خارج ازمرکزی نسبت به هر دو ریل دارند. در این نوع دو شفت بادامکی با رابط استفاده می شوند که به هم دیگر ارتباط داشته و در جهت مخالف هم، وقتی که سیستم ایمنی عمل نماید،گردش می کنند.
3)     سیستم ایمنی نوع غلطکی( شکل 8-7) معمولاً در آسانسورهای باری با ظرفیت زیاد و سرعت کم به کار گرفته می شوند.    
ضربه گیر (بافر): وسیله ای ارتجاعی است که برای جلوگیری از اصابت کنترل نشده کابین و یا وزنه تعادل به کف چاهک بکار می رود و طوری طراحی و انتخاب می شود که قسمتی از انرژی جنبشی کابین را مستهلک کند. ضربه گیر لاستیکی تا سرعت 1 متر بر ثانیه، ضربه گیر فنر حلقوی تا سرعت 6/1 متر بر ثانیه و ضربه گیر هیدرولیک برای هر ساعتی قابل استفاده است ( شکل 15-2-1-3). باید توجه داشت که ضربه گیر برای متوقف کردن کابین  در سقوط آزاد طراحی نشده است.
یوک کابین: قاب نگهدارنده ای است که کف کابین، ترمزهای ایمنی، کفشکها و سیم بکسلها به آن متصل می شوند.

درها و سر درها
11-1 مشخصات انواع دربها:
بسته به هر حالت خاصی، بایدمناسبترین نوع در کابین و در راهرواستفاده شود. انتخاب بستگی به نوع آسانسور و بار اسمی آن دارد. کارآمدترین در نوعی است که دارای زمان باز شدن و بسته شدن کمتری باشد و عرضی که انتقال همزمان مسافرین را اجازه دهد( شکل11-1) این موضوع وقتی ممکن است که درها عرضی معادل 1100 میلیمتر یا بیشتر را داشته باشند.
انواع درب ها:
1ـ دربهای لولایی
2ـ دربهای کشویی افقی
3ـ دربهای آکاردئونی
4ـ دربهای کشوئی عمودی
چاه: فضایی است که ریل و برخی از تجهیزات آسانسور در آن نصب می شوند و کابین و وزنه تعادل در این مکان حرکت می نمایند، معمولاً با دیواره ها، درهای طبقات و درها و دریچه های اضطراری محصور می گردد. در آسانسورهای نما باز قسمتی از دیواره ها ممکن است محصور نباشد.
موتور خانه: فضایی است که موتور گیربکس یا سیستم رانش آسانسور و تابلو کنترل و غیره را در خود جای می دهد و ابعاد آن به ازای ظرفیتهای مختلف در جداول استاندارد قید شد است( پیوست 2)

برق اضطراری:
در صورتیکه وجود برق اضطراری برای یک ساختمان ضروری باشد باید حداقل یک آسانسور از هر مجموعه آسانسور در ساختمان از برق اضطراری تغذیه گردد و این خط تغذیه باید بتواند هر یک از آسانسورهای دیگر را به انتخاب تغذیه نماید. این سیستم باید بصورت خودکار فعال شود.
15-2-7 حفاظت در مقابل آتش
در اغلب آتش سوزیهای ساختمانها، آسانسورها می توانند نقش حیاتی در تخلیه ساختمان و نجات افراد داشته باشند در حالیکه همیشه این پیغام در آسانسورها نصب می شود که از آسانسورها هنگام آتش سوزی استفاده نشود. هنگام وقوع حریق در تمام یا قسمتی از ساختمان مشکلات تخلیه خصوصاً برای سالمندان و بیماران پیش می آید. به همین منظور توصیه می شود آسانسور در مواقع آتش سوزی در اختیار افراد ذیصلاح یا آتش نشانها قرار گیرد تا بتوانند با راندمان بیشتر عملیات تخلیه را انجام دهند و فقط با کنترل آتش نشان ادامه کار آسانسور ممکن می گردد.
15-2-7-1 مفاد مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تحت عنوان محافظت ساختمان در برابر حریق لازم الاجرا می باشد.
15-2-7-2 چاه آسانسور بعنوان یک کانال هوایی عمل می کند و لذا راهرو طبقات باید توسط درهای ضد گسترش حریق محفوظ گردد تا از نفوذ دود و آتش به چاه آسانسور و عمل نمودن چاه آسانسور به عنوان دودکش جلوگیری شود.
15-2-7-3 کابل تغذیه برق برای آسانسور باید مستقل باشد تا چنانچه دراثر آتش سوزی اتصالی برق منجر به عمل فیوزها یا کلیدهای حفاظتی دیگرگشته و سبب قطع مدار برق قسمتهایی از ساختمان شوند، سیستمم برق آسانسور همچنان متصل و فعال باشد.
15-2-7-4 در پایین ترین نقطه و یا در طبقه همکف داکت هوایی خاصی برای چاه آسانسور طراحی و ساخته میشود تا درموقع آتش سوزی ونفوذ دود به چاه آسانسور تهویه هوای تازه از داکت ممکن باشد.
15-2-7-5 داکت فوق باید به نحوی محفوظ شود تا از ورود انسان و یا حیوانات به چاه آسانسور جلوگیری شود.
15-2-7-6 در صورت الزام پیش بینی سیستم اعلام حریق در ساختمان، این سیستم باید برای موتور خانه و چاه آسانسور نیز در نظر گرفته شود.
15-2-7-7 در ساختمانهای با ارتفاع 28 متر و بیشتر باید سیستم کنترل آتش نشان به سیستم کنترل آسانسور اضافه شود. با فعال شدن سیستم و تشخیص دود یا آتش، کابین به طبقه همکف هدایت شود و با در باز متوقف شود و فقط با کنترل آتش نشان ادامه کار آسانسور ممکن گردد.
15-2-7-8 استفاده از هر نوع وسایل آتش نشانی درموتورخانه آسانسور به شرطی مجاز می باشد که خاص اطفاء حریق ناشی از تجهیزات آسانسور باشد.
15-2-7-9 انبار کردن و یا گذاشتن هر نوع مواد قابل اشتعال و یا غیر قابل اشتعال در چاه آسانسور، موتور خانه و یا چاهک آسانسور ممنوع می باشد.
15-2-7-10 در صورتیکه دیواره های چاه آسانسور از نظر مقاومت به آتش درجه بندی شده باشند. باید درهای لولایی همان درجه و درهای اتوماتیک حداقل نصف آن درجه بندی را دارا باشند.
15-2-2 اطلاعات اولیه برای انتخاب آسانسور:
15-2-2-1 طراح باید تعداد، ظرفیت و نوع( مسافر بر، باربر و … ) آسانسور ( های ) ساختمان را درمراحل اولیه طراحی، تعیین نموده و بر اساس اطلاعات حاصله و مقررات این مبحث جانمایی کند. پیش بینی تمهیدات لازم متناسب با شرایط اقلیمی بعهده طراح می باشد.
15-2-2-2 در ساختمانهای بیش از چهار طبقه با حداکثر طول مسیر حرکت بیش از 5/10 متر(کف ورودی اصلی تا کف آخرین توقف) تعبیه آسانسور الزامی می باشد.(معمولاً بیش از 4 طبقه)
تبصره: در ساختمانهای غیر مسکونی طول مسیر حرکت از کف پایین ترین طبقه تا کف بالاترین طبقه محسوب شود(پیوست چهار)
15-2-2-3 در ساختمانهای8 طبقه یا با طول مسیرحرکت 28 متر و بیشتر باید حداقل دو دستگاه آسانسور پیش بینی شود. حتی اگر از نظر محاسبات تعداد و ظرفیت، یک دستگاه آسانسور کفایت نماید....

بخشی از فهرست مطالب گزارش کارآموزی سیم کشی ساختمان و آسانسور

مقدمه
قصد , ضرورت و اهمّیت کار :
اماکن فرهنگی :
مجوز و مدارک مورد نیاز :
تبلیغات و بازایابی :
توسعه و گسترش :
سرمایه ی لازم و نحوه تأمین آن :
محاسبات مالی و فنی شرکت در یک ماه  
مقدمه
ویژگی های آسانسور هیدرولیک :
آسانسور برقی ممکن است دارای :
روشهای تعلیق و مکانیزم تعادل :
موتور و گیربکس بالابر:
ترمزها
5-1 انواع ترمزها
هدایت کابین و وزنه تعادل
8 ـ 3 سیستم ایمنی آنی( لحظه ای)
درها و سر درها
برق اضطراری:
پیوست دو: جداول استاندارد ابعادی آسانسور
پیوست 3“ نحوه محاسبه تعداد و ظرفیت آسانسورها”
1ـ هدف و زمینه کاربرد


دانلود با لینک مستقیم


دانلود گزارش کارآموزی سیم کشی ساختمان و آسانسور
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.