فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله بررسی تاثیر رنگ و فرم لباس بر میزان یادگیری دانش آموزان

اختصاصی از فی ژوو دانلود مقاله بررسی تاثیر رنگ و فرم لباس بر میزان یادگیری دانش آموزان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله بررسی تاثیر رنگ و فرم لباس بر میزان یادگیری دانش آموزان


دانلود مقاله بررسی تاثیر رنگ و فرم لباس  بر میزان یادگیری دانش آموزان

 

مشخصات این فایل
عنوان: بررسی تاثیر رنگ و فرم لباس  بر میزان یادگیری دانش آموزان
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 35

این مقاله درمورد بررسی تاثیر رنگ و فرم لباس  بر میزان یادگیری دانش آموزان می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله بررسی تاثیر رنگ و فرم لباس  بر میزان یادگیری دانش آموزان می خوانید :

 تاثیرات روانی رنگ ها
  ساختار روانی کودک معمولاً همراه با شادی و تفکرات ساده است و مسائلی از قبیل کدورت و انتقام در آنها به صورت مقطعی رخ می دهد. بنابراین انتخاب های آنها همواره نشات گرفته از همین نوع نگاه آنان به محیط است. از این رو توصیه می شود برای کودکان لباس هایی انتخاب شود که نوع نگاه و سلیقه آنان را تامین کند. دکتر حسین داداش زاده، روانشناس بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره تاثیرات روانی رنگ ها روی افراد می گوید: شادی و شاد زیستن نشانه اصلی زندگی کودکان است و اگر نوع انتخاب ها از جمله نوع پوشش و رنگ آن برای کودکان مطابق با روحیه شان نباشد آنها را در آینده دچار مشکلاتی خواهد کرد.
بنابراین کودکان رنگ های شاد و رنگ هایی را که در آن فضای روانی خوبی داشته باشد را بیشتر دوست دارند. مسئله مهم دیگر این است که آنها دنیای کودکانه خود را دارند و نگرشی که والدین به دنیا و زندگی دارند با نگرش کودکان تفاوت دارد. (منصوری ، محمود – 1379 – شخصیت – تهران)
رنگ لباس به عنوان عاملی در تکامل شخصیت افراد مطرح می شود.
    مدرسه اولین مکان رسمی است که دانش آموزان وارد آن محیط می شوند و یکسری تجربیات را می آموزند. همسانی رنگ لباس آنها در یک کلاس قانون پذیری، تبعیت پذیری و اجتماعی شدن را در کودکان پرورش می دهد.
 انسان، رنگ و طبیعت به طور مداوم در تعامل با یکدیگر هستند و دین مبین اسلام به پوشش افراد و نحوه انتخاب رنگ لباس توصیه های فراوانی کرده است.
 این کارشناس اسلامی می افزاید: باوجود اینکه دانش آموزان در طبقات اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی مختلفی هستند سادگی و برابری را درک می کنند و هنگامی که آنها خود را در برابر با افراد دیگر ببینند ارتباط گیری اجتماعی شان آسان تر می شود.
    دین اسلام توصیه کرده است اگر افراد به صورت طولانی و در درازمدت از لباس هایی به رنگ سیاه، خاکستری و قهوه ای استفاده کنند با گذشت زمان برای آنها کسالت های روحی و روانی به همراه می آورد و یا ممکن است این اختلالات را در افراد تشدید کند. در روایات اسلامی استفاده از رنگ های تیره مکروه است و توصیه شده افراد از لباس هایی با رنگ های روشن استفاده کنند مگر در شرایط خاصی مانند عزاداری و سوگواری.
رنگ های آبی، سبز، خاکستری تعدیل کننده نیازهای روحی و روانی افراد بوده و در نهایت تامین کننده سلامت جسم و تعادل و روح افراد هستند. در دین اسلام همچنین برای پوشش فرزندان به رنگ سفید تاکید فراوان شده است.
  رنگ ها هر یک سمبل و یا نماد، حالت، مشخصه و یا وضعیتی خاص هستند و بعضی از آنها در فرهنگ های گوناگون معانی خاص دارند و هر یک از این نماد بیانگر اقتدار و احترام به حساب می آید. رنگ لباس فرم دانش آموزان در مدارس بسته به اثرات روانشناختی رنگ ها و نمادهایی که رنگ ها با خود دارند، انتخاب می شوند. (دکتر داداش زاده، روانشناس بالینی)

    تفاوت رنگ لباس در دختران و پسران
  در آموزش رسمی کشور ما، رنگ لباس دانش آموزان به انتخاب مسئولان مدارس صورت می گیرد و انتخاب رنگ لباس فرم در دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است. زیرا ظرافت و ویژگی های روحی و روانی دختران با پسران فرق دارد.
    «دانش آموزان دختر بیشتر رنگ صورتی را انتخاب می کنند و از همان ظرافت های روانشناسی برای پذیرفتن رنگ لباس استفاده می کنند اما دانش آموزان پسر نوع ساختار روانی شان فرق می کند و به همین دلیل رنگ های آبی تیره، سبز تیره را در پوشش انتخاب می کنند. (دکتر حسین داداش زاده)
   انتخاب درست در رنگ پوشش دانش آموز می تواند شخصیت و اعتماد به نفس آنها را تقویت کند و بهتر است با دانش آموزان درباره رنگ لباس فرم مدرسه از آنها نظرخواهی کرد و به نظر و عقیده شان اهمیت داد.
   همچنین توصیه می شود برای دانش آموز لباسی مناسب انتخاب شود که با پوشیدن آن لباس ها احساس حقارت نکند.رنگ لباس فرم بر اعصاب، حواس و توجه دانش آموز تاثیرگذار است.
    استفاده از برخی رنگ ها مانند رنگ صورتی در مقطع دبستان برای دختران مناسب نبوده و بهتر است از دسته رنگ هایی باشد که در شکل گیری حس مسئولیت پذیری و هویت کودک موثر باشد.
 تفاوت رنگ لباس بین دختران و پسران یک تفاوت سلیقه ای نیست و بیشتر جنبه های ساختاری دارد زیرا در دانش آموزان پسر اعتماد به نفس شکل گرفته بیشتر به رفتار، قدرت، موفقیت ها و توانمندی های آنها بستگی داشته و همچنین به دلیل این که کودکان در سنین مدرسه نیاز به تحرک و جست و خیز بیشتری دارند، نباید پوشش آنها از رنگ های نامناسب انتخاب شود. (دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران)
 همچنین لباس هایی که دانش آموزان را از همسالان خود متمایز می کند و موجب جدایی آنها از جمع می شود موردپسند نیست.
   رنگ لباس در تخیلات و حالات روانی کودکان و نوجوانان نقش بسزایی دارد و همچنین استفاده هر کدام از رنگ ها برای دانش آموزان دختر و پسر می تواند وسیله شادی، غم، ترس، لذت و دوست داشتن و انتقام در آنها شود. (حجت الاسلام والمسلمین علی محمد عبداللهی کارشناس اسلامی)
    دانش آموزان دختر به دلیل ویژگی درون گرایی و فردگرایی شان توجه خاصی به رنگ های سرد دارند و با آن از نظر بعد شخصیتی شان عمق بیشتری پیدا کرده و اطمینان و امنیت درونی بیشتری در خود احساس می کنند.
    در صورتی که دانش آموزان پسر رنگ های دسته گرم را ترجیح می دهند زیرا این رنگ ها هیجان بالایی به آنها می دهد.
    «اولین مرحله یادگیری در دانش آموز دریافت داده های محیطی توسط گیرنده های حسی است.»
    همچنین انتخاب رنگ لباس فرم مدارس موجب افزایش داده های انتقال یافته به مغز دانش آموز شده و درنتیجه قدرت ادراک مغز افراد افزایش پیدا می کند.
    رعایت بهداشت فردی دکتر میترا غلامی، دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره رعایت بهداشت فردی دانش آموز و سلامت آنها می گوید: بهتر است لباس فرم دانش آموزان از رنگ های روشن تهیه شود.
    زیرا در لباس های به رنگ روشن آلودگی به وضوح مشخص شده و به دلیل این که رنگ های روشن گریزاننده میکروب ها و نشانه پاکی به حساب می آیند دانش آموز به محض دیدن آلودگی و کثیفی لباس فرم، ناچار می شود لباس ها را حداقل هفته ای یک بار شست وشو کند. همچنین درباره بهداشت مقنعه دختران توصیه می شود حداقل هفته ای دو الی سه مرتبه آن را شسته و یا چند ماه یکبار مقنعه ها را تعویض کنند.
    مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه ویژه ای داشت تاثیر نور خورشید در لباس های تیره است. این لباس ها اشعه خورشید را خوب منعکس نکرده و ابتلای دانش آموزان دختر را به بیماری های قارچی و ... نیز افزایش می دهد. زیرا پوست سر در اثر گرم شدن، زمینه را برای رشد این حشرات فراهم می کند و این مسئله برای دختران در مقطع دبستان بسیار خطرناک است.
    بنابراین در رعایت بهداشت فردی به دانش آموزان توصیه می شود لباسها، مقنعه، حوله و لوازم شخصی شان را با آب داغ شسته و اتوکردن لباس ها امری ضروری است.
 

   اما اگر این مسائل رفع نشود دانش آموزان یک کلاس به دلیل ارتباط های نزدیکی که با یکدیگر دارند ممکن است این بیماری ها را به دیگران انتقال دهند و درصد این قبیل بیماری ها در مدارس افزایش پیدا کند.
توصیه می شود این موضوع توسط کارشناسان بهداشت مدارس مورد توجه قرارگیرد و دانش آموزان را برای رعایت بهداشت فردی شان به روش های سمعی و بصری آگاه کنند و به کودکان در مقطع دبستان بیاموزند که به صورت درست و کامل دستهایشان را بشویند.
اهمیت خوش تیپ بودن
داشتن ظاهری خوب در محل کار اهمیت زیادی دارد و باعث می شود دیگران شما را جدی تر تلقی کنند. ربطی هم به سن و سال ندارد. چه پیر باشید وچه جوان، رعایت این موضوع به نفعتان است.
1 ) اغلب اوقات ، افراد از نقش خود در سازماندهی واقعیت های شخصی آگاهی ندارند ، روان شناسانی چون ریک سوارز ، راجر میلزو دارلین استیوارت دربارۀ این مطلب بحث کرده اند که اگر اشخاص در بکارگیری نظام فکری ، به طور گزینشی عمل نکنند ، به طور ناخودآگاه ، نظام فکری خود را محدود می سازند و به جای آنکه افکارشان را کنترل کنند ، در کنترل افکار و باورهای خود قرار می گیرند.
2 ) ریک سوارز روان شناس ، استدلال می کند که یکی از کارکردهای تفکر ، رنگ و فرم لباس و نحوه پوشش افراد است. وی معتقد است نحوه ی پوشش به افراد کمک می کند تا به طور ارادی ، افکار ، احساسات و انگیزش و رفتار خود را کنترل کنند.
4- عوامل درونی و بیرونی – هر دو ، در تعیین ماهیت انگیزش و نحوه افزایش اثر آن نقش مهمی دارند. اهمیت عوامل بیرونی مهمی مثل دریافت حمایت اجتماعی و عاطفی از سوی افراد موثر ( مانند شخصیت و ظاهر افراد، توجه دلسوزانه ، احترام، تشویق ) و شوق های محیطی و پاداشهای بیرونی ( کسب موفقیت برای معروف شدن ) روی انگیزه یادگیری تأکید دارند. ( بار بارامک کومبز – جیمز پاپ – ترجمه دکتر صغری ابراهیمی قوام – 1382-صفحه 24-26-27 )

ماهیت حل مسأله :
حل موفقیت آمیز و کار آمد مسائل ، مستلزم استفاده از مهارتهای پردازش اطلاعات اساساً یکسان است . بدون توجه به اینکه آیا این مشکلات اجتماعی ، سیاسی یا حتی مشکلات ریاضی باشند ، هر یک از فعالیت ها مستلزم تأثیر متقابل میان دانش پایه یا بنیادی ، سازماندهی اطلاعات ورودی و .... با هم دیگر هستند.
همپوستی میان طرح ریزی و حل مسأله ممکن است اندازه ای گیج کننده باشد هر دو مفهوم درگیر در فعالیتهای شناختی هستند که با شیوه ها و توالیها سرو کار دارد . با این حال تفاوتهای مهمی با یکدیگر دارند. اگر چه تمایز میان حل مسئله در طرح ریزی ممکن است تنها از لحاظ تحصیلی جالب توجه باشد اما تشخیص نقشهای متفاوت آنها منجر به توسعه ساختارهای اصلاح شده برای فعالت کلاسی می شود تا ساختارهایی که در حال حاضر وجود دارند ، تشخیص ارزش طرحهای کلی و کاربرد شیوه های حل مسأله موجب انعطاف پذیری و آزادی معلمان و دانش آموزان در سازماندهی و کنترل یادگیری و فعالیتهای حل مسأله شان می شود.
( نونالدای کارلاین – ت : سید اکبر میر حسنی – 1369 ، صفحه 104 )

پیشینه مقاله  (تحقیقات انجام شده ) :
فرّخی ( 1382 )در تحقیقی که با عنوان مقایسه میزان یادگیری خانواده های کم درامد با درآمد معمولی پسر مدارس ناحیه 4 مشهد در مقطع راهنمایی و متوسطه در سال 1382 صورت گرفته 100 نفر به صورت تصادفی بگزیده شدند که یکی از فاکتورهای این انتخاب میزان یادگیری  افراد بر اساس تست کوپراسمیت بود که برای جمع آوری داده ها استفاده شد و مشخص شد که میزان یادگیری دانش آموزان کم درآمد مقاطع راهنمایی و دبیرستان تفاوت وجود دارد .
  شایان (1377 ) در تحقیقی که با عنوان بررسی ارتباط اعتماد به نفس ناشی از ظاهر و تیپ شخصیتی و میزان فراگیری مهارتهای مراقبت از خود در نوجوانان با پوششهای لباسی و تیپ و ظاهر دانش آموزان در استان تهران در سال 1377 انجام داد . 280 نفر با معیارهای انتخاب نمونه برگزیده شدند که یکی از فاکتورهای این انتخاب میزان عزت نفس واحد ها به اساس تست کوپراسمیت و چک لیست های مهارت های مراقبت از خود برای جمع آوری داده ها استفاده شد و بر اساس نتایج بدست آمده نشان می دهد که گروهی که از از تیپ و ظاهری آراسته تر برخورددارند فراگیری بیشتری در تمامی حیطه های مراقبت از خود دارند .
کلادستون ( 1979 ) به ارزیابی تاثیر علاقه اولیه مادر به امر رسیدگی به کودکش و تعیین کیفیت و چگونگی عزت نفس آن پرداخت بر طبق آن شخصی  که دارای ارتباط نزدیک و صمیمانه ای با مادر باشد احتمال برخورداری وی از اعتماد به نفس مثبت بیش از هم سالان که فاقد این ارتباط بوده است.
دیوید کانسلر ، دکتر امیل چیوزی ، پروفسور رادمک ، در تحقیق خود بیان داشتند که میزان یادگیری در زنان که از لحاظ ظاهر مشکلی ندارند نسبت به دیگران کمتر است .

 شیوه و روش تحقیق
در این فصل سعی بر این است که مراحل چگونگی انجام کار اجرای آزمون یادگیری  و چگونگی تجزیه و تحلیل داده ها را معرفی کنیم .
برای اینکه بتوانیم نتایج را به کل جامعه تعمیم دهیم بایستی در روش اجرای تحقیق نهایت دقت را به عمل آوریم .
 روش تحقیق( Research method )
تحقیق حاضر از نوع علی – مقایسه ای است ، هدف از روش تحقیق علی – مقایسه ای ، یافتن علت های احتمالی یک الگوی رفتاری است .
بدین منظور آزمودنی هایی که دارای رفتار مورد مطالعه هستند با آزمودنی هایی که این رفتار در آنها مشاهده نمی شود مقایسه می شوند .
روش تحقیق علی – مقایسه ای بیشتر اوقات به منظور آزمون فرضیه درباره روابط علی و معلولی به جای روش تحقیق آزمایشی به کار می رود . در علوم رفتاری – و به ویژه در علوم اجتماعی به این دلیل از این روش به جای روش آزمایشی استفاده می شود که محقق بسیاری از روابطی را که علاقمند به مطالعه آنهاست ، نمی توانند کنترل و دستکاری کند ( دلاور - 1382)
 جامعه آماری ( community)
 کلیه دانش آموزان مدرسه غیر انتفایی سمای شیروان که در سال  90 – 89 مشغول به تحصیل می باشند .
3. نمونه آماری و روش نمونه گیری (sample – sampling method)
نمونه آماری مورد تحقیق بخشی از جامعه آماری است که محقق بنا به دلایلی چون صرفه جویی و کنترل راحت تر از جامعه جدا می کند – حجم نمونه مورد نظر در این تحقیق 80 نفر بوده که شامل دانش آموزان مدرسه غیر انتفایی سمای شیروان که از این نمونه ها به صورت کاملاً تصادفی انتخاب شده اند و آزمون یادگیری را جزر روی آنها اجرا شد و در مرحله آخر داده ها جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت  ...

بخشی از فهرست مطالب مقاله بررسی تاثیر رنگ و فرم لباس بر میزان یادگیری دانش آموزان

چکیده
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
تعریف یادگیری :
انتخاب طرح و رنگ لباس دانش‌آموزان برعهده مدیران مدارس است
نظریه یادگیری خودگردان :
تعادلی در استفاده از انواع یادگیری با فرم لباس دانش آموزان :
از همسانی رنگ لباس تا قانون‌پذیری
روانشناسی رنگ در لباس های فرم دانش آموزان
 تاثیرات روانی رنگ ها
ماهیت حل مسأله :
 روش تحقیق( Research method )
 جامعه آماری ( community)
 روش تجزیه و تحلیل داده ها :
محدودیت های پژوهش :
منابع و ماخذ
اظهارنظر کارشناسان درباره لباس‌های متحدالشکل دانش‌آموزان
از همسانی رنگ لباس تا قانون‌پذیری
رنگ و جنسیت
رنگ‌هایی که مدیر می پسندد
راز و رمز مد، روی میز نقد رنگ در لباس ایرانیان
روانشناسی رنگ در لباس های فرم دانش آموزان

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله بررسی تاثیر رنگ و فرم لباس بر میزان یادگیری دانش آموزان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.