فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق غذای حلال و حرام از منظر قرآن

اختصاصی از فی ژوو دانلود تحقیق غذای حلال و حرام از منظر قرآن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق غذای حلال و حرام از منظر قرآن


دانلود تحقیق غذای حلال و حرام از منظر قرآن

رهنمودهای اسلام در رابطه با تغذیه، تنها سلامت جسم را تضمین نمی ‏کند، بلکه تضمین کننده ی سلامت روح انسان‏ ها نیز می‏ باشد. از آن جایی که عقل و علم به همه ی رازهای آفرینش احاطه ندارد، ممکن است حکمت برخی از رهنمودهای اسلام برای دانش امروز مجهول باشد، ولی این به معنای بی ‏دلیل بودن آن رهنمودها نیست؛ چنان چه فلسفه ی تعدادی از احکام اسلام در گذشته ناشناخته بود و امروز، علم به راز آن ها پی برده است.
این مقاله به اختصار به برخی از رهنمودهای اسلام در رابطه با "غذاهای حلال و حرام" و اهمیت غذای حلال در جهان امروز می ‏پردازد.
غذای حلال
امام رضا علیه‏ السلام در روایتی می ‏فرمایند: "خداوند تبارک و تعالی هیچ خوردنی و نوشیدنی را حلال نکرده مگر آن که در آن منفعت و مصلحت بوده است و هیچ خوردنی و نوشیدنی را حرام نکرده مگر آن که در آن زیان و نابودی و فساد بوده است. پس هر چیز سودمند و نیروبخش جسم که باعث تقویت بدن می ‏باشد، حلال شده و هر چیزی که قوای جسمانی را از بین ببرد و یا موجب مرگ شود، حرام است."
نخستین و مهم ‏ترین رهنمود اسلام درباره ی مواد غذایی مصرفی این است که "حلال" باشند؛ بدین معنا که:
* مشروع باشد و در راه تهیه ی آن حقوق دیگران تضییع نشده باشد.
* پاک بوده و از آنچه پاک است تهیه شده باشد. به عبارت دیگر، از آنچه اسلام ممنوع کرده (مانند گوشت مردار یا گوشت حیوانات حرام گوشت) نباشد.
* برای مصرف ‏کننده زیان بار نباشد.
* در ظروف طلا و نقره صرف نشود یا سفره ‏ای که مشروبات الکلی در آن قرار دارد، نباشد.
غذای حرام
خداوند خوردن اجزای بدن بعضی حیوانات و خوردن برخی گیاهان را برای ما حرام کرده است. خوردن حیوانات مرده، ماهی ‏های بدون فلس و پرندگانی که چنگال دارند، جایز نیست.
همچنین خوردن بخش ‏هایی از بدن حیوانات حلال‏ گوشت، مانند: خون، نخاع، مثانه، طحال و کُره ی چشم حرام است.
در بین گیاهان نیز تمام میوه‏ ها، سبزی ‏ها، مغزها و دانه‏ ها و حبوبات حلال‏ هستند، به جز آن هایی که زیان ‏آور و سمی هستند.
همچنین خوردن آن چه متعلق به دیگران است، بدون رضایت آن ها، و نیز چیزی که خمس یا زکات آن پرداخت نشده است، و خوردن گوشت خوک و نوشیدن مشروبات الکلی نیز حرام است. در ادامه برخی از آیات قرآن در رابطه با "خوردن گوشت خوک و مشروبات الکلی" و بعضی مضرات مصرف آن ها بیان می ‏شود:
گوشت خوک:
خداوند در قرآن صریحا به "حرمت خوردن گوشت خوک" اشاره کرده است:
"خوردن گوشت مُردار، خون و گوشت خوک بر شما حرام است." (سوره مائده آیه 3(
* بیماری ‏هایی که از طریق انگل‏ هایی به نام "بالانتی دیوم" (Balantidium ) که در امعای خوک موجود است و "کرم کدوی خوک" که در عضلات و مغز خوک وجود دارد و "کرم تری شینوز" (Trichinose ) که در گوشت خوک است، به انسان منتقل می ‏شود، علی‏ رغم شیوع آن در تمام دنیا، خصوصاً آمریکا و اروپا، در کشورهای مسلمان به دلیل حرام بودن گوشت خوک بسیار نادر است.

 

 

 

 

شامل 5 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق غذای حلال و حرام از منظر قرآن
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.