فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره مبانی و ویژگی های کاربردی قدرت نرم در سیاست خارجی

اختصاصی از فی ژوو تحقیق درباره مبانی و ویژگی های کاربردی قدرت نرم در سیاست خارجی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق درباره مبانی و ویژگی های کاربردی قدرت نرم در سیاست خارجی


تحقیق درباره مبانی و ویژگی های کاربردی قدرت نرم در سیاست خارجی

فرمت فایل : word  (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 27 صفحه

 

 

 

 

 

چکیده

یکی از وجوه ممیزه جهان امروز از دنیای پیشین "فزون‌اهمیتی" قدرت نرم کشورها و توانایی آنان در ایجاد تغییرات تدریجی و نامحسوس و البته ژرف در نظام باورها، سبک زندگی و مواضع سیاسی و نگرش‌ها و ترجیحات اجتماعی مخاطبان، با اعمال قدرت نرم است. این تمایز به‌گونه­ای است که این‌گونه می‌توان پنداشت، اغوا، جذب و کشش همواره بیشتر از زور و قوه قهریه به کار می‌آید و کسب وجهه و اعتبار بین‌المللی و نفوذ در افکار عمومی جهانیان دستیابی به قدرت نرم به موازات و حتی فراتر از کسب همین نتیجه در سطح ملی از جمله اهداف مهم کشورهاست و این مهم به تناسب موقعیت و جایگاه و امکانات و فرصت‌های هر کشور در عرصه بین‌المللی به شیوه‌های مختلف و از مجاری و کانال‌های متعدد، تعقیب می‌شود. در این مقاله تلاش خواهد شد به بیان تعریف قدرت نرم و اینکه این قدرت از چه منابع و چه مسیری به دست می‌آید و یک کشور صاحب قدرت نرم چگونه به کشور ضعیف نفوذ و بر آن مسلط می‌شود پرداخته است.

 

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، اندیشمندان و نظریه‌پردازان برجسته سیاست بین­الملل، یعنی کسانی همچون چارلز کروتامر، ساموئل هانتینگتون، ویلیام کریستول، رابرت کیگان و فرانسیس فوکویاما کوشیدند که با طرح دیدگاه­هایی نوین، شرایط راستین حاکم بر سامانه بین­المللی را بررسی و تجزیه‌وتحلیل کنند. یکی از اندیشمندانی که در این مسیر گام مهمی برداشت، جوزف اس. نای استاد روابط بین­الملل در مدرسه حکومتی جان اف. کندی دانشگاه هاروارد است. وی در سال 1990 در نوشتاری با عنوان تغییر ماهیت قدرت جهانی[1] که در فصلنامه علوم سیاسی[2] به چاپ رسید، با طرح کردن اصطلاح قدرت نرم[3] در کنار واژه قدرت سخت[4] کوشید که شرایط حاکم بر سامانه بین­المللی در دوران پس از جنگ سرد و فروپاشی شوروی را از این دیدگاه تجزیه‌ و تحلیل کند. از دیدگاه نای، همزمان با دهه پایانی سده بیستم و به سبب دگرگونی در ماهیت سیاست‌های بین‌المللی، اشکال ناملموس قدرت، اهمیت بیشتری یافته و قدرت در حال گذار از منابع ثروت به منابع اطلاعات بوده است (گلشن­پژوه و کوزه­گر کالجی، 1388، ص42).

در واقع، تحول بستر قوام قدرت در سیاست بین­الملل باعث شده است تا قدرت از خاستگاه اصلی خود تغییر مکان داده و جوامع نیز قدرت را نه در گرو منابع صرفاً مادی قدرت، بلکه در توانایی تغییر رفتار دولت­های دیگر به شمارآورند. نام این بُعد نوین از قدرت، قدرت نرم خوانده می­شود که محصول و برایند کسب اعتبار بین­المللی کشور و تأثیرگذاری غیرمستقیم توأم با رضایت آن بر دیگران است. بدین‌سان، قدرت نرم از جمله مباحثی است که در خلال سال­های اخیر مورد توجه اندیشمندان بسیاری قرار گرفته است، زیرا ماهیت این نوع قدرت از قدرت سخت متمایز است. صاحب‌نظران سیاسی و روابط بین­المللی معتقد به این قدرت بر این باورند که با کاربست این قدرت، هدف­های سیاست خارجی کشور با هزینه­های کمتری به دست می­آید. بنابراین، گزاره اصلی نظریه قدرت نرم، توجه به اشغال فضای ذهنی شهروندان جوامع دیگر از طریق ایجاد اقناع است که هدف آن در درجه اول، افکار عمومی خارج است. در چارچوب نظریه قدرت نرم باید چگونگی نگرش دیگران را نسبت به خویش بررسی کرد، نه اینکه چارچوب نگرش ما نسبت به دیگران چگونه است. در این مقاله سعی می­شود، مبانی و ویژگی­های کاربردی قدرت نرم در سیاست خارجی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

  1. بیان مسئله و هدف پژوهش

با جهانی شدن فرهنگ، پیشرفت روزافزون ارتباطات و گسترش اطلاعات در سطح جهانی، قدرت نرم از اهمیت بیشتری برخوردار شده و مورد توجه صاحب­نظران قرار گرفته است. قدرت نرم مفهوم انتزاعی­تر و معنوی­تری از قدرت را که اغلب‌ با وجه سخت­افزاری آن تصور می­شود، به نمایش می­گذارد. شیوه تأثیرگذاری در قدرت نرم بسیار خاص است و بدون آنکه از اجبار و تطمیع استفاده شود، از شیوه­های جذب و اقناع بهره­برداری می‌شود. در حقیقت، در این شیوه از اثرگذاری، شخص یا واحد مقابل به طور خودآگاه  یا ناخودآگاه، اما به هر حال از روی رضایت، کاری را انجام می­دهد که از سوی قدرت تأثیرگذار از وی خواسته می­شود. بنابراین، بررسی مفاهیم و مبانی اصولی و میزان کارایی و اثربخشی قدرت نرم، نمای کلی نوشتار حاضر را تشکیل می­دهد. به عبارت دیگر، محور اصلی و مسئله اساسی تحقیق حاضر عبارت است از اینکه مبانی و ویژگی­های کاربردی قدرت نرم چیست و بهره‌گیری عملیاتی از آن در سیاست خارجی چگونه است؟

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره مبانی و ویژگی های کاربردی قدرت نرم در سیاست خارجی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.