فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی ژوو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پایان نامه کارشناسی علوم اجتماعی -بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر وافراد فاقد پدر

اختصاصی از فی ژوو دانلود پایان نامه کارشناسی علوم اجتماعی -بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر وافراد فاقد پدر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پایان نامه کارشناسی علوم اجتماعی -بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر وافراد فاقد پدر


دانلود پایان نامه کارشناسی علوم اجتماعی -بررسی تفاوت  رشد اجتماعی افراد فاقد مادر وافراد  فاقد پدر

پایان نامه

جهت اخذ مدرک کارشناسی علوم اجتماعی

 

 

بررسی تفاوت  رشد اجتماعی افراد فاقد مادر وافراد  فاقد پدر

 

 

در زیر به مختصری ازعناوین و چکیده آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است

 

 

 

 

پژوهش حاضر با طرح این مسأله که عدم وجود پدر یا مادر تا چه حد بر قابلیتهای اجتماعی افراد موثر واقع می شود، هدف ذیل مورد نظر پژوهشگر بود: بررسی تأثیر عدم وجود پدر و یا مادر بر میزان قابلیتهای اجتماعی افراد.

به همین منظور در راستای هدف پژوهشگر فرضیه­ی زیر را مطرح می سازد.

1 بین رشد اجتماعی افراد فاقد پدر و فاقد مادر تفاوت وجود دارد.

بدین منظور پژوهشگر به انتخاب جامعه آماری خود یعنی کودکانی که دارای خصوصیات مورد نظر از نظر فقدان مادر و یا پدر پرداخته است.

جامعه آماری مورد نظر شامل دانش آموزانی بود که با یکی از والدین خود زندگی می کنندو در حال حاضر در مقطع ابتدایی در کلاس چهارم و پنجم در سطح شهر تهران به تحصیل اشتغال دارند. جامعه فوق از مناطق مختلف شهر تهران انتخاب شده­اند که در سال تحصیلی 86 85 مشغول به تحصیل بوده­اند.

پژوهشگر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه­ای چندمرحله­ای بطور تصادفی ابتدا از بین دانش آموزان کودکانی که دارای یکی از والدین (پدر و یا مادر) بطور جداگانه­ای در هر گروه در مدارس مختلف دخترانه و پسرانه تعداد 100 نفر را انتخاب کرده است که 50 نفر آن کودکان فاقد مادر هستند (25 پسر و 25 دختر) و 50 نفر باقیمانده فاقد پدر هستند که 25 نفر آنها پسر و 25 نفر آنها دختر هستند.

ابزار مورد استفاده پژوهشگر، مقیاس رشد اجتماعی وایلند است که توسط آقای دکتر هادی بهرامی ترجمه شده است.

آنگاه برای جمع آوری اطلاعات، سوالهای مقیاس بصورت شفاهی از والدین و مربیان کودکان پرسیده شد و اطلاعات لازم جمع آوری شد، سپس برای تجزیه و تحلیل داده پژوهشگر علاوه بر استفاده از فنون آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار، و از فنون آمار استنباطی از جمله آزمون T مستقل استفاده کرده و نتیجه حاصل از این پژوهش این بود که؛

تفاوت به نفع گروه کودکان بدون مادر است یعنی این گروه دارای بهره اجتماعی بیشتری نسبت به گروه کودکان بدون پدر هستند.

محدودیتهای پژوهش

محدودیتهایی که پژوهشگر در مراحل مختلف پژوهش حاضر با آن روبرو بوده است به شرح ذیل است؛

  1. عدم همکاری صمیمانه بعضی از مسؤولان اداره آموزش و پرورش شهر تهران.
  2. عدم همکاری صحیح و مناسب بعضی از والدین دانش آموزان در پاسخگویی به سؤالات پژوهشگر.
  3. عدم دسترسی به کودکانی که دارای ویژگی های گروه آزمودنی لازم، در این پژوهش.
  4. کمبود مطالعات انجام شده در رابطه با کودکان فاقد پدر و یا مادر.

پیشنهادهای پژوهش

پژوهشگر با توجه به در نظر گرفتن نتایج حاصله از پژوهش و محدودیت های اجرایی موجود پیشنهادهای زیرا را ارائه نماید:

  1. اجرای این پژوهش در سطح گسترده­ای در دیگر شهرستانها و در کل کشور.
  2. اجرای این پژوهش در دیگر گروهها، مانند افرادی که فاقد برادر بوده و یا افرادی که فاقد خواهر بوده­اند، و تعیین تأثیر هر یک بر سطح رشد اجتماعی آنها.
  3. ارائه نتایج پژوهشهای فوق و مشابه به مسوولان و برنامه ریزان تربیتی و آموزشی کشور، تا نسبت به نتایج فوق برنامه های مدون تری را ترتیب دهند.
  4. آموزش کارشناسان و مرباین بر اساس نتایج حاصل از پژوهشهای فوق جهت افزایش کارآیی آنها

آگاهی از وجود تفاوتهای فردی بین انسانها چه کودکان، چه بزرگسالان به اندازه خلقت انسان قدمت دارد. زیرا انسانهای اولیه زمانی که در غارها یا جنگلهای زندگی می کردند، از متفاوت بودن یکدیگر آگاه بودند.

اگر تاریخ را ورق بزنیم در هیچ دوره­ای نخواهیم دید که انسانها خواه به صورت رسمی و خواه بصورت غیررسمی، اعضا و جامعه خود را گروه بندی کنند و برای هر گروه ویژگی های خاصی را قائل شوند. حتی وقتی ادبیات کهن و غنی سرزمین خود را مرور می کنیم، آنها هر کاری را به کسی نمی دادند و از همه کس نیز انتظارات یکسانی نداشتند. (گنجی، 1369)

در عمل روان شناسی نیز اصل تفاوتهای فردی بعنوان یک اصل مهم، لازم و ارزش حیاتی دارد. البته هرچند تفاوتهای فردی در دوران گذشته مورد توجه بوده ولی تاریخ مطالعه علمی تفاوتهای فردی بسیار کوتاه است.(ساعتچی، 1363)

درمطالعه علمی تفاوتهای فردی مطالعه درباره­ی کودکان جایگاه ویژه­ای دارد، با کودکان عادی متفاوت هستند.

به زبان ساده تر چنین کودکانی دارای مسائل و برخوردار از استعدادهای ویژه­ای می باشند که در نحوه تفکر، دیدن، شنیدن، صحبت کردن، اجتماعی شدن و یا حرکات او تأثیر می گذارد (هالاهان، کافمن، ترجمه جوادیان، 1372)

بیان مسأله

آنچه که مسلم است کودکانی که فاقد پدر و مادر می باشند، به دلیل وجود این کمبود، خود را تا حدودی جدا از این دنیا می پندارند و خود را متعلق به دنیایی می دانند که ساخته و پرداخته دیگران است.

احساس حقارت، ضعف و سرافکندگی و اتکا به دیگران، جانشین روح سازنده، اراده قوی و اعتماد به نفس در آنها شده و موجبات تمایل آنان به دوری از افراد جامعه شده است. آنچه که مشهود است تأثیر این کمبود بر تواناییهای ادراکی کودکان است، پژوهش حاضر با این مسئله مواجه است که داشتن یکی از والدین و نوع جذبیت آن تا چه حد بر قابلیتهای اجتماعی افراد مؤثر واقع می شود.

خودآگاهی و رشد هیجانی و اجتماعی اولیه:

خودآگاهی خیلی زود بخش مهمی از زندگی هیجانی و اجتماعی کودکان می شود. خودآگاهی به اولین تلاشهای کودک برای پی بردن به دیدگاه دیگران نیز منجر می شود. برای مثال، خودآگاهی با پیدایی رفتار خود آگاهانه شدم و خجالت ارتباط دارد و با اولین نشانه های همدلی نیز همراه است.

توانایی پی بردن به حالت هیجانی دیگری و احساس کردن همراه با او، با پاسخ دادن هیجانی مانند او. برای مثال، کودکان نوپا آنچه را که خودشان تسلی بخش می دانند به دیگران می دهند بغل کردن، اظهارات دلگرم کننده، عروسک و یا پتوی دلخواه، آنها در حال، در مورد اینکه دیگران را ناراحت کنند نیز آگاهی بیشتری نشان می دهند.

یک کودک 18 ماهه شنید که مادرش به کسی می گفت: «آنی خواهر کودک» واقعاً از عنکبوتها می ترسد. در واقع، مایک اسباب بازی عنکبوت برای او خریدیم که واقعاً از آن نفرت دارد، (دان، 1989، ص 157) . این کودک نوپا به طرف اتاق دوید تا عنکبوت را از جعبه اسباب بازی بردارد، بعد برگشت و آن را جلوی صورت آی تکان داد!

 

 

 

 

 

نکته: فایلی که دریافت می‌کنید جدیدترین و کامل‌ترین نسخه موجود از پروژه پایان نامه می باشد.

 

این فایل شامل : صفحه نخست ، فهرست مطالب و متن اصلی می باشد که با فرمت ( word ) در اختیار شما قرار می گیرد.

 

(فایل قابل ویرایش است )

 

تعداد صفحات : 77


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پایان نامه کارشناسی علوم اجتماعی -بررسی تفاوت رشد اجتماعی افراد فاقد مادر وافراد فاقد پدر
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.